۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82748592
T T
۰ نفر
پاي حرف دل يك معلول نخبه كه با وجود داشتن مدرك دكترا بيكار است

شيراز- ايرنا- يك معلول نخبه اهل استان فارس كه با وجود داشتن مدرك دكتراي تخصصي بيكار است، گفت: سازمان بهزيستي كشور با اعتبارات اندك خود نمي تواند پاسخگوي شمار زياد معلولان در كشور باشد و انتظار است كه ساير دستگاه ها و نهادها نيز در حمايت از معلولان گام بردارند.

حميدرضا لاري كه با وجود معلوليت از ناحيه 2 پا، عضو بنياد ملي نخبگان نيز هست، روز جمعه در آستانه روز جهاني معلولان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در شيراز افزود: معلولان هم عضو اين جامعه هستند و نگاه جامعه نسبت به آنها نبايد از بالا به پايين باشد چرا كه معلوليت موضوعي انتخابي نيست.
وي ادامه داد: معلولان هم مانند ساير مردم از حقوق شهروندي خاص خود برخوردارند كه تامين اين حقوق نبايد از روي ترحم صورت گيرد.
وي كه متولد سال 1364 در شهر جويم لارستان از استان فارس است، اظهار كرد: دوران تحصيلات ابتدايي خود را يك سال ديرتر و از طريق انجام تست هوش آغاز كردم و همين موضوع سبب شد تا در دوران تحصيل خود بتوانم در رقابت با ساير همكلاس هاي خود، در سطح بالاتري قرار گيرم.
لاري بيان كرد: پس از اتمام تحصيلات خود در يك دانشگاه شهر شيراز در رشته برق قبول شدم ولي به دليل شرايط جسمي و داشتن معلوليت از پذيرش من در اين رشته خودداري كردند.
اين معلول نخبه يادآور شد: پس از آن، در رشته عمران ادامه تحصيل دادم و مقاطع كارشناسي ارشد و دكتراي تخصصي خود را اخذ كردم اما با وجود اين تلاش ها، همچنان بيكار هستم.
اين برگزيده جشنواره جوان خوارزمي گفت: با وجود دريافت مدال از المپياد ملي مخترعان، انتخاب به عنوان جوان نمونه استان فارس و همچنين نگارش و انتشار مقالات متعدد علمي در نشريات معتبر بين المللي تاكنون موفق به يافتن شغلي مناسب نشده ام.
اين فرد نخبه كم توان جسمي افزود: آيين نامه جذب نخبگان و همچنين سهميه سه درصدي استخدام معلولان نيز به دليل معلوليتم نتوانست در اين باره به من كمك كند.
لاري اظهار كرد: درطول زندگي، تلاش من بر اين بوده است تا با تلاش و استفاده حداكثري از توانايي هاي خود براي تغيير و بهبود شرايط قدم بردارم اما در اين مسير هرگز انتظاراتم برآورده نشد.
وي تصريح كرد:تاكنون از تسهيلات و حمايت هاي سازمان بهزيستي استفاده نكرده ام و با وجود امكان مهاجرت به خارج از كشور و ادامه فعاليت هاي علمي خود در آن سوي مرزها ترجيح دادم تا در وطن خود بمانم و به مردم خدمت كنم.
اين معلول توانمند در بخش ديگري از اين گفت و گو اظهار كرد: انتظار است كه شهرداري و سازمان نظام مهندسي در حركتي انقلابي براي رفع مشكلات موجود در معماري شهرها و همچنين فراهم آوردن امكانات شهري ، پارك ها و فضاهاي تفريحي براي معلولان گام هاي بلندي را بردارند.
سازمان ملل متحد سوم دسامبر برابر با 12 آذر ماه را به نام روز جهاني معلولان نامگذاري كرده است.
7379/ 2027
خبرنگار: سعيد فاني ** انتشاردهنده: سيداحمد نجفي