۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۳
کد خبر: 82748673
T T
۰ نفر
آیت الله موحدی كرمانی: نمایندگان مجلس در لایحه بودجه عدالت را رعایت كنند

تهران - ایرنا - خطیب نماز جمعه تهران گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بودجه باید عدالت را مراعات كنند. اگر برای مدیران 17 میلیون تومان تصویب می كنند به یاد بیچاره ها هم باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله محمد علی موحدی كرمانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران اظهار كرد: آن كارگری كه عرق می ریزد و به شدت زحمت می كشد، یكی، دو میلیون داشته باشد اما مدیر 17 میلیون، این عدالت نیست.
خطیب موقت نماز جمعه تهران تاكید كرد: نمایندگان باید خیلی دقت كنند و باید اولویت ها را در نظر بگیرند، اهم و مهم را در نظر بگیرند و سعی كنند موارد مهم با بودجه، تغذیه و تامین شود.
موحدی كرمانی تاكید كرد: مسئولیت نمایندگان، بسیار خطیر است؛ وضع قانون چیز كمی نیست، قانونی كه باید مشكلات مردم را حل كند، بیكاری، گرانی یا فساد را ریشه كن یا اقلا كم كند، مهم است.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: نمایندگان ممكن است بودجه را برای یك كاری تصویب كنند كه خیلی هم مهم نیست و اگر اتفاق نیفتد به كشور آسیبی وارد نمی شود اما بودجه باید در مساله ای كه جان و آبروی مردم و نیز پیشرفت علم و دانش مطرح است ، لحاظ شود.
وی به آیه ای از قرآن اشاره كرد و گفت: این مسئولیت ها امانت های الهی است، قرآن می فرماید بار امانت را بر كوه ها و آسمان ها عرضه كردیم اما آنها تحمل نداشتند، تحمل نكردند و مسئوولیت را نپذیرفتند اما انسان به میدان آمد و گفت من آماده هستم.
موحدی كرمانی تاكید كرد: حالا كه انسان ، امانت را پذیرفته است مواظب باشد ظلوم و جهول نباشد . مبادا در ادای امانت ظلم كنی و در این امانتی كه به تو تحمیل می شود گرفتار جهل شوی، مقام ولایت را نشناسی و ارزش ولایت را نبینی. در امر ولایت فقط شعار دهی اما عمل نكنی نباید این گرفتاری پیش بیاید كه اگر آمد تو جهولی و اگر درست به آنچه باید عمل كنی، عمل نكنی تو ظلوم خواهی بود.

**متمكن ها در دارایی خود حقی برای مستضعفان قائل شوند
خطیب این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری زكات، از آن به عنوان برنامه ای خوب نام برد و گفت: این برنامه ، رابطه بین ثروتمندان و نیازمندان را كنترل می كند.
موحدی كرمانی افزود: قرآن مجید در مورد توجه به فقرا، یك دستور كلی واجب دارد و آن زكات است كه در كنار نماز آمده است و در روایات است كه نماز بدون زكات و زكات هم بدون نماز مقبول نیست، اما علاوه بر زكات، در آیات قرآن توصیه هایی به ثروتمندان شده است.
امام جمعه موقت تهران، با اشاره به آیات قرآن مجید در این ارتباط اظهاركرد:انسان هایی كه تمكن دارند در دارایی شان حقی برای انسان های سوال كننده و انسان های مستضعف وجود دارد كه در روایات آمده است این حق غیر از زكات است. در روایات آمده كه هر كسی در مال و دارایی اش سهمی برای فقرا قائل می شود، یا هر روز، هر جمعه یا هر ماه مبلغی برای فقرا كنار می گذارد و سعی می كند به اندازه توانایی اش این سهم را قائل شود و به فقرا بدهد؛ بنابراین مساله كمك های به مردم محدود به زكات هم نیست.

**مجلسیان باید از مدرس بیاموزند
آیت الله موحدی كرمانی همچنین بمناسبت روز مجلس با گرامیداشت یاد شهید مدرس گفت:شهید مدرس الگو برای نمایندگان است كه به همین مناسبت روز شهادت مدرس، روز مجلس نامگذاری شده است؛ مجلسیان باید در زهد، پاكی، شهامت، شجاعت و بالاخره در مقاومت درمقابل دشمن این مسائل را از مدرس بیاموزند.
وی افزود: مدرس در مقابل رضا خان قلدر ایستاد تا سر حد شهادت كه این عزیز در سال 1316 به كاشمر تبعید و با وضعی فجیع در حال روزه شهید شد.
وی افزود: عمال رضا خان بر سر مدرس ریختند و چایی را مسموم كردند و به او گفتند بنوش، نوشید اما دیدند این سم در وجود مدرس موثر نبود و با پارچه ای به حلقومش او را خفه كردند و كشتند. این مقاومت را مردم ما و بالاخص نمایندگان مردم ببینند و الگو قرار دهند.

** متون درسی با قرآن و اسلام منطبق باشد
موحدی كرمانی در ادامه با اشاره به برگزاری كنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی گفت: كنگره با عظمتی بود، اگر این كنگره موفق شود علوم انسانی را دقیقا بررسی و هر كجای آن با قرآن و اسلام منطبق نیست حذف كند، این مساله مهمی است.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران تاكید كرد:متصدیان امر باید دقت كنند متون درسی در دانشگاه و دبیرستان با قرآن و اسلام منطبق باشد مبادا خدای ناكرده چیزی كه خلاف اسلام و قرآن است مورد عمل، سخن و تدریس قرار گیرد.

**ایران انسان های مقتدر و توانمند دارد
موحدی كرمانی به مساله داعش هم اشاره كرد و گفت: داعش الحمدالله نابود شد كه نابودی آن هم مساله ساده ای نیست. قرآن برای این نابودی ها بیان خاصی دارد و می فرماید باطل نابود می شود اهل حق چرا می ترسند و به میدان نمی آیند كه اگر به میدان بیایند باطل نابود می شود. این بدبختی و نابودی به سراغ داعش آمد.
وی گفت: قرآن می فرماید مثل سخن و جریان حق به مثل درخت تنومندی است كه ریشه در اعماق زمین دارد و شاخه هایش به آسمان رفته است مگر می شود آن را حركت و تكان داد؟ هیچ طوفانی قدرت متزلزل كردن این درخت را ندارد، اما مثل باطل، مثل یك بوته می ماند و كافی است تصمیم بگیری آن را با ریشه بكنی و با یك اراده و فشار دور می اندازی نابود می شود.
موحدی كرمانی اضافه كرد: خواستیم برای آمریكا ثابت و قدرت مرجعیت روشن، قدرت حزب الله ، قدرت نیروی اسلام و قدرت ایران مشخص شود و دیگر با دم شیر بازی نكند ، آمریكا بداند و بفهمد كه ایران حججی ها، سلیمانی ها و انسان های مقتدر و توانمند دارد.
وی تاكید كرد: البته نباید از دشمن غافل شد؛ در این جا ضربه می بیند باز به فكر ضربه دیگری در جای دیگری خواهد بود. ما باید بیدار باشیم و تمام توطئه های دشمنان را خنثی كنیم.

** مسئولان در زلزله كرمانشاه خوب عمل كردند
خطیب نماز جمعه تهران همچنین با اشاره به مساله زلزله گفت: مساله زلزله را هم فراموش نمی كنیم؛ امتحان سختی است، هم مردم آسیب دیده و به طور كلی مردم ما امتحان دادند و چه خوب امتحان دادند و واقعا كمك شایان كردند، خداوند این مردم را جزای خیردهد و انشاء الله به آسیب دیدگان هم صبر عنایت كند و جانباختگان را در جوار رحمت خود قرار داده و به بازماندگان صبر و به مجروحان شفای عاجل عنایت كند.
وی افزود: مسوولان هم خوب عمل كردند، سازمان اورژانس كشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی عمل كردند. برای من توضیحات كتبی مفصلی دادند كه چه خدمات ارزشمندی كردند و موفق شدند در همان ساعات اولیه 7هزار و 350 مجروح و مصدوم را به كرمانشاه و بیمارستان ها منتقل كنند.
موحدی كرمانی گفت: 444 نفر را به خارج از استان برای درمان منتقل كردند، هزار و 930 نفر نیز عمل جراحی در فاصله سه روز انجام دادند كه این اعمال جراحی شامل پیوند دست، جراحی مغز و اعصاب است.

**امت پراكنده طعمه دشمن می شود
امام جمعه موقت تهران درخطبه نخست نماز عبادی- سیاسی نماز جمعه با تاكید بر وحدت شیعه و سنی، گفت: امت پراكنده طعمه دشمن می شود، اما اتحاد مانع ضربات بدخواهان است.
آیت الله موحدی كرمانی افزود: شیعه و سنی باید در مقابل دسیسه های دشمنان، متحد باشند تا مرعوب آنان نشوند.
خطیب این هفته نماز جمعه تهران به محبت به عنوان عامل اصلی وحدت اشاره و تصریح كرد: وقتی فقرای جامعه از ثروتمندان محبت ببینند و وقتی ملت از دولت، عدل، تقوی و خدمت ببیند، وحدت ،حاكم می شود و امت به دولت علاقه مند می شود.
آیت الله موحدی كرمانی با تبریك در پیش بودن سالروز ولادت حضرت خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) و فرا رسیدن هفته وحدت، اظهار كرد: رسول گرامی اسلام (ص) به سوی وحدت گام برداشت و در سایه همین وحدت بر دشمنان غالب شد و امت واحده اسلامی را به وجود آورد.
وی با اشاره به عوامل وحدت و محبت، خاطرنشان كرد: به فرموده قرآن ، حُسن خلق عامل اصلی وحدت است كه در رفتار حضرت محمد(ص) به روشنی مشاهده می شود.؛ آن حضرت با گذشت، محبت، طلب استغفار برای امت و استفاده از آنان در امور حكومتی، امت واحدی ایجاد كرد.
آیت الله موحدی كرمانی یادآوری كرد: در كلام معصوم(ع) نیز سخنان پاك، تواضع و فروتنی و ملاقات با تبسم با مردم به عنوان نشانه های حسن خلق یاد شده است.
امام جمعه موقت تهران از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به عنوان عامل وحدت شیعه و سنی یاد كرد و گفت: با این وجود ، امروز بسیاری حكومت های اسلامی گول خورده یا ترسیده اند و اجازه نمی دهند وحدت بین مسلمانان وجود داشته باشد.
سیام**6984**1776
خبرنگار: امیر خان زاده**انتشار: لیلا خطیب زاده
۰ نفر