به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، دومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در فضایی به وسعت 6 هزار و 500 مترمربع با مشاركت 48 شركت داخلی و خارجی از 16 كشور از روی پنجم آذر ماه در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گشایش یافته بود.
در این نمایشگاه شركت های خودرویی از كشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، چین، هند، اتریش، كره جنوبی، ژاپن، تركیه، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و تایوان در كنار شركت ها و خودروسازان ایرانی به عرضه و ارائه تولیدات خود پرداختند.
در مراسم افتتاح رسمی این نمایشگاه كه با حضور خبرنگاران و برخی مسئولان برگزار شد، «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو اظهاركرد: اولویت همكاری خودرویی با خارجی ها با شركت هایی است كه بخواهند در ایران سرمایه گذاری كنند و اكثر شركت های حاضر در این نمایشگاه نیز یك همكار یا شریك ایرانی دارند.
وی تاكید كرد درهای كشور به طور كامل روی خودروهای خارجی باز نشده است و محدودیت هایی در این راستا قائل شده ایم. به همه شركت های صاحب برند مورد تایید خارجی كه حضور در بازار ایران را خواستارند خوش آمد می گوییم اما اگر فقط به دنبال صادرات باشند برایشان محدودیت قائل می شویم.
معظمی تصریح كرد: اگر همه كمك كنیم و باور داشته باشیم، خودروساز می شویم.
در همین پیوند، «جیاندونگ هان»- Jiandong Han- مسئول دفتر خاورمیانه یك شركت خودروساز چینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: چینی ها موفق شدند در پنج دهه گذشته به این سمت و سو حركت كنند و در نهایت به جایگاه كنونی خود برسند؛ امری كه در آغاز با انتقال تدریجی فناوری ها به شركت های سازنده چینی آغاز شد و بتدریج توانستند آن را توسعه دهند.
این مسئول چینی خاطرنشان كرد: چین در یك دهه اخیر نیز توانسته است با رشدی چشمگیر بر برندهای خودرویی خود تمركز و آنها را توانمند كند و امروز از طریق همانها وارد بازارهای جهانی شود.
مسئول دفتر خاورمیانه شركت «بایك موتور چین» با اشاره به برنامه ریزی این شركت برای توسعه حضور در بازار بزرگ ایران، تصریح كرد: از نظر چینی ها، فناوری خودرویی در ایران كامل است و ایرانی ها از سابقه و توانمندی بالایی در این صنعت برخوردارند.
وی گفت: این شركت و بسیاری دیگر از شركت های چینی درصددند تا با انجام همكاری مشترك از توانمندی بالای مهندسان و خودروسازان ایرانی برای حضور در بازار بیش از 400 میلیونی اطراف و همسایگان ایران نیز بهره ببرند و این كشور را به هاب صادراتی محصولات خود تبدیل كنند. برپایه این گزارش، شركت های مختلف خودرویی داخلی و خارجی طی این چند روز به رونمایی از جدیدترین محصولات خود پرداختند كه از جمله آنها می توان به خودرو تایوانی «لوكسژن» اشاره كرد كه در مجموع هفت مدل خودرو در حوزه های سواری، شاسی بلند، اس یو وی، ون و برقی تولید می كند و در نظر دارد از طریق نمایندگی رسمی خود در ایران این محصولات را به تناوب وارد بازار كشورمان كند.
«تویوتا پریوس» كه عنوان پرفروش ترین خودرو هیبریدی جهان را به خود اختصاص داده است، دیگر میهمان نمایشگاه دوم خودرو تهران بود. همچنین در این نمایشگاه از خودرو سواری هیوندای «سوناتا هیبرید 2018» جمهوری كره كه قرار است در آینده نزدیك در ایران مونتاژ شود، رونمایی شد.
«محمدجواد محمدی زاده» رییس هیات مدیره شركت واردكننده این خودرو هیبریدی در حاشیه مراسم رونمایی از سوناتا هیبرید 2018 در جمع خبرنگاران از وزارت نفت خواست «مطابق بند 12 قانون بودجه و از محل صرفه جویی در مصرف سوخت، 6 هزار و 800 دلار بابت واردات هر دستگاه خودرو برقی یا هیبریدی بپردازد»؛ موضوعی كه تاكنون عملی نشده است.
وی تاكید كرد: در صورتی كه در تعرفه های گمركی معافیت بیشتری برای این خودروها قائل شوند و آنها را از مالیات بر ارزش افزوده معاف كنند و همچنین بند 12 قانون بودجه در خصوص آنها رعایت شود، به خودروهایی كاملا اقتصادی بدل خواهند شد.
این واردكننده خودرو، همچنین با اشاره به بسته بودن سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی، خواستار آن شد تا سازمان توسعه تجارت به منظور اشاعه استفاده مردم از خودروهای الكتریكی و هیبریدی، آنها را از این قاعده مستثنی كند.
به گزارش ایرنا، خودروهای هیبریدی خودروهایی هستند كه برای حركت كردن از تركیب 2 یا چند منبع متفاوت قدرتی استفاده می كنند. خودروهای هیبریدی با 2 موتور بنزینی و الكتریكی كار می كنند و برای شارژ باتری آنها، نیازی به منبعی خارج از خودرو نیست و شارژ باتری از طریق موتور- ژنراتورهای به كار رفته در این سیستم صورت می پذیرد.
شركت «بایك موتورز» چین در نخستین روز نمایشگاه از پنج مدل مختلف خودرو خود رونمایی كرد.
«دی اس 6» محصولی از دی اس اتومبیل - D S Automobiles- كه برند برتر گروه پژو- سیتروئن است، «بی وای دی اس 6» كه رتبه نخست رشد فروش در بازار چین را در اختیار دارد و از جمله باكیفیت ترین برندهای چینی در بازار ایران به شمار می رود، «آریو 5 توربو شارژ» یكی از جدیدترین محصولات گروه چری چین، «ام وی ام ایكس 33 اس» خودرو جدید مدیران خودرو- چری، «اچ سی كراس» محصول شركت دانگ فنگ چین، خودروی «برلیانس كراس» كه متعلق به یك شركت خودروسازی چینی است و قرار است در آینده نزدیك در ایران به تولید انبوه برسد در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفتند.
«جك اس 3» كراس اور شركت جك موتورز چین، «هایما اس 5» كراس اور محصول شاسی بلند گروه هایمای چین، «اكسنت» محصول شركت كره ای هیوندای كه در شركت كرمان موتور تولید می شود، «سراتو آپشنال» محصولی از شركت كره ای كیا كه در سایپا تولید می شود، «تیگو 7» محصول لوكس شركت چری چین، برند هندی «ماهیندرا»، خودروهای لكسوس NX200t و NX300h، تویوتا C-HR و پریوس شركت ایرتویای ژاپن، ولوو S90، «پاسات» و «تیگوان» شركت فولكس واگن آلمان – كه پس از سال ها در یك رویداد خودرویی در ایران شركت كردند - ، «مگان 2017» سدان فرانسوی، سیتروئن C3 نخستین محصول مشترك سایپا و سیتروئن، خودرو فرمول وان RS17 رنو و ٢ مدل مرسدس بنز C200 جدید و E200 جدید از جمله دیگر خودروهایی به شمار می آیند كه در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفتند.
خودرو مفهومی «اگزالت» كه نخستین بار در نمایشگاه خودرو پكن به نمایش گذاشته شد و اكنون فقط 2 نسخه از آن در جهان وجود دارد - كه یكی از آنها به رنگ آبی در شو روم شانزلیزه پژو در معرض بازدید قرار داده شد و دیگری در تهران به نمایش در آمد- همچون نگینی در بین خودروهای حاضر در این نمایشگاه می درخشید.
برپایه این گزارش، در غرفه ایران خودرو نیز مدلهایی همچون پژو 2008، پژو 508، پژو پارس اتومات جدید، دنا پلاس توربو، پژو 207i اتوماتیك، رنو كپچر2017، تندر 90 پلاس، سوزوكی گراند ویتارا، h30 cross، هایما S5 توربو، هایما S7 توربو و ون وانا حضور داشتند.
حضور پژوبه عنوان شریك تجاری ایران خودرو، سیتروئن به عنوان یار فرانسوی سایپا و البته آرین موتور تابان به عنوان نماینده رسمی برند دی اس، خبر از تقابل فرانسوی ها برای كسب سهم بازار ایران می داد.
در این نمایشگاه همچنین از كامیون فوق سنگین ولوو FH16 كه قرار است در آینده نزدیك با همكاری سایپا دیزل و با آغاز داخلی سازی 20 درصدی در كشور تولید شود، رونمایی شد.
شركت ایران خودرو دیزل نیز با محصولات جدید خود كه حاصل آغاز دوباره همكاری با شركای تجاری این شركت به حساب میآید در دومین دوره نمایشگاه بینالمللی خودرو تهران حاضر شد. این شركت با آغاز مجدد همكاری با شركای تجاری خود، علاوه بر محصولاتی مانند ون «وانا» و اتوبوس جدید بینشهری، محصولات شركت مرسدس بنز شامل كامیونهای كشنده «آكتروس 1844 » و «آكتروس 3344S» ، كامیون باری «آكتروس 2536L»، كامیون كمپرسی «آكتروس 3341K » و كامیونتهای مدل HD65 و HD78 شركت هیوندای و همچنین كامیون كشنده «شاكمن» با گیربكس اتوماتیك اشاره كرد.
ون وانا در كنار پیكاپ «تانلند» و كامیون كشنده «آیومان» فوتون نیز كه از محصولات در حال تولید این شركت به حساب میآیند، در این نمایشگاه در معرض دید عمومی قرار گرفتند. همچنین كاربری آمبولانس محصول ون وانا در كنار كاربری یخچال كامیونت هیوندای HD65 نیز در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت.
باز شدن پای هندی ها و تایوانی ها به بازار خودرو ایران از نكات بارز این نمایشگاه بود و نمایشگاه خودروهای كلاسیك، موتور و ماكت نیز در حاشیه دومین نمایشگاه خودرو تهران برپا شد.
** لزوم رفع ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای الكتریكی و هیبریدی
در بین بازدیدكنندگان نمایشگاه، «حسین اسفهبدی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اظهارنظری ، خبرساز شد و در جمع خبرنگاران تصریح كرد: با توجه به اختصاص یارانه برای تولید و استفاده از خودروهای الكتریكی و هیبریدی در جهان، انتظار می رود دولت تعرفه ورودی این خودروها را به صفر برساند.
به گفته وی، دولت باید از واردات و تولید این قبیل خودروها حمایت كند، زیرا این خودروها دارای مصرف سوخت بسیار پایین و فاقد آلودگی های زیست محیطی است و هیچ صدایی از آن شنیده نمی شود.
معاون وزیر صنعت كه در آیین رونمایی از خودرو سواری هیوندای سوناتا هیبرید 2018 سخن می گفت، افزود: این خودرو قرار است در آینده نزدیك در كشور تولید شود و برندی جهانی است كه واردات و تولید آن در راستای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
وی تصریح كرد: ممنوعیت ثبت سفارش برای این خودرو كه مصرف سوخت آن در حالت بنزین 4.5 لیتر به ازای هر یكصد كیلومتر پیمایش است و با مصرف بنزین، باتری آن نیز شارژ می شود، باید برداشته شود.
اسفهبدی كه مدیرعامل شركت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران است، همچنین در خصوص دومین نمایشگاه خودرو اظهار كرد: با وجود اینكه این نمایشگاه برای دومین دوره برگزار می شود، اما سطح نمایشگاه نشان می دهد كه می تواند یكی از بزرگ ترین نمایشگاه های بین المللی باشد.
به گزارش ایرنا، جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، ایجاد زمینه ورود دانش و فناوری های روز صنعت خودروسازی به كشور، یافتن بازارهای جدید صادراتی، ایجاد اشتغال پایدار، حركت به سمت تولید خودروهایی با مصرف كم و متناسب با محیط زیست و خوردوهای برقی و هیبریدی برخی از اهداف برگزاری نمایشگاه بین المللی خودرو تهران بود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065 ** 1776
گزارش: محمد ملك دار *انتشار: لیلا خطیب زاده
تهران- ایرنا- دومین نمایشگاه بین المللی خودروتهران پس از پنج روز فعالیت عصر امروز (جمعه) با برگزاری مراسم اختتامیه به كار خود خاتمه داد.