۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۷:۰۸
کد خبر: 82749239
T T
۰ نفر
یونهاپ: چین تمایلی به همراهی با آمریكا برای فشار بر كره شمالی ندارد

پكن- ایرنا- خبرگزاری رسمی كره جنوبی روز شنبه گزارش داد كه چین تمایلی به اجابت خواست آمریكا برای اعمال فشارهای بیشتر بر كره شمالی پس از آزمایش موشكی اخیر ندارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از یونهاپ، به دنبال پرتاب موشك قاره پیمای بالستیك كره شمالی در روز چهارشنبه یكم آذر 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری و 'ركس تیلرسون' وزیر خارجه آمریكا خواستار آن شده اند كه چین ارسال سوخت و نفت به كره شمالی را متوقف كند.
این در شرایطی است كه بر اساس این گزارش، چین اصلا تمایلی به چنین اقدامی ندارد زیرا پكن نگران است این اقدامات سبب بی نظمی و هرج و مرج در كره شمالی شده و مرزهای چین به دنبال آن ناامن شود.
آمریكا نیز گفته است نگرانی های زیادی دارد مبنی بر اینكه كره شمالی با مجهز كردن این موشك به كلاهك های اتمی به دنبال حمله به خاك آن كشور باشد.
در همین حال یونهاپ از قول تیلرسون آورده است چین كارهای زیادی در باره كره شمالی انجام داده است اما می تواندبا قطع صادرات نفت و سوخت به آن كشور، گامی بزرگ بردارد.
كره شمالی یك بار در سال 2003 میلادی زمانی كه صادرات نفت به این كشور قطع شد در مذاكرات شش جانبه هسته ای پكن حضور یافت و تا پایان سال 2008 میلادی این مذاكرات ادامه یافت و با بالا گرفتن تنش ها میان این كشور با آمریكا ، گفت و گوها به بن بست رسید.
وزیر خارجه آمریكا معتقد است كه چین با چنین كاری می تواند فرصتی برای از سرگیری گفت و گوها با كره شمالی فراهم آورد و برای بازگرداندن این كشور به گفت و گوها قطع صادرات نفت گامی قاطعانه است.
از سوی دیگر كره شمالی اعلام كرده است به دلیل آنچه سیاست های خصمانه آمریكا خوانده در حال ساخت موشك های هسته ای بالستیك است كه با آنها ایالات متحده را در تیررس خود قرار دهد.
موشكی كه كره شمالی روز چهارشنبه این هفته آزمایش كرد از نوع 'هوا سونگ ـ 15' و از موشك های جدید و قاره پیماست كه یكهزار كیلومتر پرواز كرد و تا ارتفاع 4 هزار و 500 كیلومتری بالا رفت و سپس در دریای ژاپن فرود آمد.
كارشناسان می گویند با توجه به زاویه پرتاب موشك و ارتفاع 4500 كیلومتری، چنانچه این موشك در شرایط استاندارد پرتاب شود می تواند 13 هزار كیلومتر برد داشته باشد و خاك آمریكا را هدف قرار دهد.
كره شمالی اعلام كرده است این موشك قابلیت حمل كلاهك دارد و می تواند همه خاك آمریكا را در تیررس قرار دهد.
شبد**آساق**231**1904**1010
انتشار:حسن معظمی