۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۰
کد خبر: 82749734
T T
۰ نفر
معاون بهزيستي: سالانه 1500 تن به معلولان قم اضافه مي شوند

قم - ايرنا - معاون امور توانبخشي اداره كل بهزيستي قم گفت: سالانه يك هزار و 500 تن به جامعه معلولان اين استان اضافه مي شوند و براي آنها جهت خدمات ويژه، پرونده تشكيل مي شود.

به گزارش ايرنا، محمدعلي مقدم خواه روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: در حال حاضر 22 هزار پرونده معلوليت در استان قم تشكيل شده است كه از اين تعداد، 12 هزار تن معلولان ذهني و جسمي، چهار هزار تن ناشنوا، 2 هزار و 400 تا نابينا و بقيه را معلولان اعصاب و روان، ضايع نخاعي و ساير موارد تشكيل مي دهند.
وي افزود: اين معلولان، خدمات مختلف درماني و مستمري ماهيانه دريافت مي كنند كه اين خدمات نسبت به 2 سال گذشته رشد خوبي داشته است.
وي گفت: كمك هزينه هاي تحصيلي در مقاطع مختلف تحصيلي به معلولان استان قم ارائه مي شود، به گونه اي كه در حال حاضر 230 تن دانشجوي معلول در دانشگاه هاي مختلف استان مشغول به تحصيل هستند.
معاون بهزيستي قم ادامه داد: همچنين در جهت كيفي سازي خدمات و اعتماد به بخش خصوصي، 42 مركز معلولان در قم زير نظر بهزيستي مشغول به فعاليت است كه 11 هزار و 500 پرونده معولان به بخش خصوصي واگذار شده است تا خدمات تخصصي مددكاري و توانبخشي را دريافت كنند.
وي به اجراي طرح مراقبت در منزل نيز اشاره كرد و گفت: اين طرح با هدف كاهش مراكز شبانه روزي و حضور مددجويان در كنار خانواده، در 2 بخش شهري و روستايي در حال اجراست و به خانواده هايي كه معلولان و سالمندان را در منزل نگهداري كنند مستمري پرداخت مي شود.
مقدم خواه با بيان اين كه وام هاي اشتغال ويژه معلولان چهار برابر شده است گفت: امسال 120 ميليارد ريال اعتبار براي اين امر اختصاص يافته است تا معلولاني كه داراي پروانه كسب و يا گواهي نامه مهارت فني و حرفه اي هستند از اين تسهيلات جهت خوداشتغالي بهره مند شوند.
وي خاطر نشان كرد: 60 درصد از اين وام نيز براي بخش توانبخشي اختصاص يافته است.
وي با تاكيد بر اين كه لوازم توانبخشي و پزشكي معلولان تامين مي شود گفت: از ابتداي سال جاري تا پايان آبان، 10 ميليارد ريال براي وسايل توانبخشي هزينه شده و 2 ميليارد ريال نيز هزينه هاي كمك درماني به معلولان قم پرداخت شده است.
وي همچنين با بيان اين كه دبيرخانه مناسب سازي معابر سطح شهر قم در اداره كل بهزيستي قم تشكيل شده است گفت: جلسه هاي مختلفي با همكاري نهادهاي مربطه به خصوص شهرداري قم برگزار شد كه شاهد مناسب سازي پياده روها و بوستان هاي سطح شهر هستيم.
وي گفت: تا پايان سال 50 دستگاه اتوبوس برقي ويژه معلولان وارد سيستم حمل و نقل شهري قم مي شود كه 20 دستگاه اتوبوس به زودي وارد چرخه حمل و نقل شهري شده و 2 دستگاه تاكسي ون نيز ويژه معلولان به زودي فعاليت خود را آغاز مي كند.
مقدم خواه خاطرنشان كرد: مردم مي توانند انتقادها و پيشنهادهاي خود را در خصوص مناسب سازي معابر سطح شهر با پيامك به شماره 3000012322 جهت رسيدگي ارسال كنند.
/8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پيري ** انتشار: رضا عليمحمدي