براي ساختمان‌هاي مسكن‌مهر مناطق زلزله زده ضمانت‎نامه‌ فني صادر مي‎شود

تهران- ايرنا- حشمت الله فلاحت پيشه نماينده مردم كرمانشاه در گفت وگو با پايگاه خبري رويداد24 مي‌گويد كه هيچ كمبودي از لحاظ خوراك، پوشاك و اقلام مورد نياز در مناطق زلزله زده وجود ندارد، دولت در حال پرداخت وام‌هاي مورد نظر به مردم است و خوشبختانه كار اسكان دائم مردم نيز با همت مردم و دولت شروع شده است.

در ادامه اين گفت وگو مي خوانيم: براي ساختمان‌هاي مسكن‌مهر مناطق زلزله زده ضمانت‎نامه‌ فني صادر مي‎شود
22 روز از زلزله مهيب كرمانشاه مي‌گذرد، زلزله اي كه 70 هزار نفر را بي‌خانمان و نزديك به 600 نفر را به كام مرگ كشاند.

يكشنبه شب بود كه اخبار متعددي درخصوص زلزله كرمانشاه در رسانه‌هاي اجتماعي و رسمي منتشر شد. دقيقه به دقيقه تعداد كشته‌ها افزايش پيدا مي‌كرد و نگراني‌هاي مردم ايران نيز به مراتب بيشتر مي‌شد. آواربرداري از همان لحظات ابتدايي وقوع زلزله توسط مردم و سپس توسط نيروهاي امدادي شروع شد تا بلكه بتوانند افراد زنده در زير خاك را پيدا كنند.

از همان صبح روز زلزله، نيروهاي امدادي اعم از هلال احمر و ارتش و نيروهاي مردمي و مسئولين خود را سريعا به منطقه رساندند تا بتوانند از نزديك عمق فاجعه را مشاهده كنند و سريعا اقدامات كمك رساني و امدادي را شروع كنند. حمايت‌هاي مردمي از خوراك و پوشاك تا چادر و وجه نقد را از ساعات اوليه، روانه مناطق زلزله كرده كردند.

با توجه به آب و هواي سرد مناطق زلزله زده، مهمترين نياز مردم اين منطقه چادر، پتو و وسايل گرمايشي است. با شروع زمستان و كاهش دما و شدت گرفتن باران و برف در اين مناطق، سرپناه امن و گرم در صدر اولويت و خواسته مردم قرار گرفت. با حمايت‌هاي مردمي و مسئولين، ارسال كانكس به اين مناطق آغاز شد، تا زماني كه خانه‌ها ساخته و تعمير شود مردم در سرپناهي گرم قرار بگيرند. از سوي ديگر نيز، دولت براي جبران بخشي از خسارت‌هاي وارده به مردم، اعلام كرد كه علاوه بر وام‌هاي بلند مدت با سود پايين، كمك‌هايي را هم در قالب وام بلاعوض به مردم اين مناطق مي‌دهد.

طبيعتا خسارت‌هاي وارده مادي و معنوي به مردم كرمانشاه به راحتي و آساني قابل جبران نيست. مردمي كه خانه و عزيزانشان را در لحظه‌اي از دست دادند و به يكباره با انبوهي از مشكلات مواجه شدند. يكي از نگراني‌هاي مردم مناطق زلزله زده فراموشي است، اينكه نكند پس از فروكش كردن تب و تاب روزهاي اوليه، ديگر كسي به يادشان نباشد و مسئولين نيز وعده‌هاي خود در قبال جبران خسارت و ... را فراموش كنند.

حشمت‌الله فلاحت پيشه، نماينده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با رويداد24، با اشاره به آخرين وضعيت مناطق زلزله زده، گفت: اسكان موقت عملا تمام شده است و ما وارد مرحله اسكان دائم شده‌ايم و اميدوارم با تسهيلاتي كه در نظر گرفته شده و با حمايت مردم اين مرحله نيز با موفقيت صورت بگيرد.

فلاحت پيشه با اشاره به مناطق و روستاهاي دور افتاده كرمانشاه، تصريح كرد: امداد رساني و اسكان با اولويت روستاهاي سردسير آغاز شد و اسكان موقت را صورت دادند. هركدام از نهادها بازسازي يكي از روستاها را برعهده گرفته‌اند.

اين نماينده مجلس ادامه داد: بي نظمي‌ها در 24 ساعت اوليه وقوع زلزله وجود داشت و در روزهاي اول همه به اين فكر بودند كه مصدومين را نجات دهند، اما خوشبختانه و به تدريج مشكلات اين مناطق حل شد و اكنون مشكلي در خصوص كمبودها وجود ندارد. با همت مردم و دولت بسياري از مشكلات و كمبودها رفع شده است و مناطقي هم كه اعلام كرده‌اند كمبودهايي وجود دارد، با برنامه‌ريزي‌هاي لازم، اقلام مورد نياز به دستشان رسيده و همچنان هم مي‌رسد. حتي نفت و سوخت هم به اندازه كافي در منطقه وجود دارد و در اختيار مردم قرار كرفته است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي با اشاره به وضعيت پرداخت وام هاي بلاعوضي كه قرار بود از سوي دولت به مردم زلزله زده داده شود، گفت: قرار بود مبلغي را تحت عنوان اسكان موقت به همه مردم بدهند تا مردم بتوانند خانه اجاره كنند، اين پرداختي‌ها طبق روال در حال انجام است و هيچ مشكلي از اين بابت وجود ندارد. بخشي از مردم هم خودشان به ساخت خانه‌هايشان مشغول شده‌اند و بخش ديگر هم كانكس دريافت كردند.

حشمت الله فلاحت پيشه، ادامه داد: وام‌هايي كه قرار بود دولت براي ساخت خانه‌ها پرداخت كند هم به همين صورت در حال اجرا و پيگيري است. هم براي خانه‌هاي كه به صورت كامل تخريب شده است و هم براي خانه‌هاي كه به صورت جزيي دچار خسارت شدند و نياز به تعمير دارند.

نماينده مردم اسلام آباد غرب، با اشاره به ساختمان‌هاي تخريب شده مسكن مهر و تعيين تكليف وضعيت صاحب‌خانه‌هاي اين خانه‌ها، گفت: در برخي از مناطق مانند اسلام‌آباد غرب، دو بلوك از از ساختمان‌هاي مسكن مهر به صورت كامل تخريب شده است كه قرار شد با قيمت مناسب‌تري دوباره براي مردم ساخته شود و براي ساختمان‌هاي مسكن‌مهر هم قرار بر اين شده كه ضمانت نامه‌ي فني به مردم داده شود تا مردم احساس امنيت كنند. تا زمان تكميل و ساخت اين خانه‌ها مردم هم اسكان موقت داده مي‌شوند و هم وام‌هاي دولتي به آن‌ها پرداخت مي‌شود.

حشمت الله فلاحت پيشه در پايان با بيان اينكه اميدواريم بخش مهمي از كار ساخت‌و سازها تا پايان سال به اتمام برسد، خاطرنشان كرد: اميدواريم تا يك سال آينده با كمك مردم، نهادها و مسئولين كار ساخت و سازهاي اين مناطق پايان يابد.
*منبع: پايگاه خبري رويداد24 / 12آذر 96
** اول ** 1337- انتشار دهنده: خداوردي اسدي
۰ نفر