۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۲
کد خبر: 82750852
T T
۰ نفر
لاوروف: در صورت آغاز مناقشه مسلحانه با كره شمالي،   ژاپن و كره جنوبي قربانيان نخست هستند

مسكو - ايرنا - سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه اعلام كرد: در صورت آغاز مناقشه مسلحانه با كره شمالي، كره جنوبي و ژاپن قربانيان نخست هستند.

به گزارش ايرنا، لاوروف با تحريك آميز خواندن رفتار و اقدامات آمريكا در مساله شبه جزيره كره گفت: شركاي آمريكايي تلاش مي كنند ژاپن و كره جنوبي را به آن سو (ورود به مناقشه مسلحانه) سوق دهند.
روزنامه ايزوستيا روز يكشنبه به نقل از لاوروف نوشت: كشورهاي كره جنوبي و ژاپن بايد در اين شرايط مراقب باشند زيرا در صورت آغاز جنگ در شبه جزيره كره، نخست قرباني خواهند شد.
وي خاطرنشان كرد: روسيه ماجراجويي موشكي و هسته اي كره شمالي را محكوم مي كند.
كره شمالي چهارشنبه گذشته يك فروند موشك بالستيك شليك كرد. اين موشك از استان «پيونگان جنوبي» به سمت شرق شليك شد.
لاوروف به تازگي در گفت وگويي تلويزيوني به آمريكا هشدار داد در تلاش براي حل مساله كره شمالي با تهديد به استفاده از زور با آتش بازي مي كند.
وي اين سخنان را در پاسخ به اظهارات نيكي هيلي نماينده دائمي آمريكا در سازمان ملل بيان كرد كه كره شمالي را تهديد به نابودي كرده بود.
لاوروف سخنان هيلي را پديده وحشتناك خواند و گفت روسيه تمام تلاش هاي ممكن را بكار مي گيرد تا اين امر (جنگ بين كره شمالي و آمريكا) به وقوع نپيوندد.
وزير امور خارجه روسيه گفت: مساله شبه جزيره كره بايد صرفا از راههاي سياسي -ديپلماتيك حل و فصل شود. طرف روسي در ارتباط نزديك با مقام هاي آمريكايي براي مذاكره در باره مساله كره شمالي است. روسيه در مساله كره شمالي هدف اصلي خود را جلوگيري از وقوع مناقشه مسلحانه در شبه جزيره كره مي داند كه پيامدهاي فاجعه بار مي تواند به همراه داشته باشد.
مقام هاي روس براي حل و فصل سياسي مساله شبه جزيره كره تلاش مي كنند.
معاون كميسيون امور بين المللي دوماي روسيه كه به تازگي در قالب هيات پارلماني اين كشور از پيونگ يانگ ديدار داشته، گفت كه كره شمالي براي آغاز مذاكرات با آمريكا شرط تعيين كرده است.
به گزارش ايرنا، آلكسي چپا گفت: كره شمالي پس از پرتاب موشك قاره پيماي جديد خود آماده است تا با شرايط جديد با آمريكا گفت وگو كند.
معاون كميسيون امور بين المللي دوماي روسيه روز جمعه به خبرگزاري اسپوتنيك گفت: پيونگ يانگ از واشنگتن انتظار دارد اين كشور را به عنوان قدرت هسته اي به رسميت بشناسد.
آلكسي چپا با انتقاد از رويكرد آمريكا در بحران كنوني شبه جزيره كره اظهار كرد: آمريكا هيچ گامي براي اينكه آمادگي براي مذاكرات را به كره شمالي نشان دهد برنداشته است. واشنگتن فقط پيونگ يانگ را تهديد و تحريم هاي جديد در مورد آن وضع مي كند.
اروپام *391**1572