هفته اي براي گراميداشت دانشجويان شهيد مدافع حرم تعيين شود

تهران- ايرنا- رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به اينكه 16 آذر نماد تاريخي استكبارستيزي دانشجوي ايراني است، بر لزوم نامگذاري هفته اي به نام دانشجويان شهيد مدافع حرم تاكيد كرد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از دانشگاه آزاد اسلامي، فرهاد رهبر با تبريك فرارسيدن روز دانشجو گفت: 16 آذر 1332 چهار ماه پس از كودتاي 28 مرداد دانشجويان كشور در اعتراض به ورود ريچارد نيكسون معاون وقت رئيس‌جمهوري آمريكا و نماينده استكبار به ايران قيام كردند.
وي ادامه داد: قرار بود در اين روز نيكسون به دانشگاه تهران بيايد و به او دكتراي افتخاري داده شود اما در آن سال دانشجويان با بصيرت و روحيه استكبارستيزي كه داشتند مقابل اين اقدام ايستادگي كردند و سه نفر از دانشجويان به نام‌هاي مصطفي بزرگ‌نيا،احمد قندچي و مهدي شريعت‌رضوي با هدف مقابله با استكبار به درجه رفيع شهادت رسيدند.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي ادامه داد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در دوران هشت سال دفاع مقدس، حدود 200 هزار شهيد در مقابل آمريكا، اروپا و ديگر كشورها كه تمام قد پشت عراق ايستاده بودند، مقابله كردند، مهمتر از آن امروز شاهد ايستادگي شهداي مدافع حرم در مقابل داعش هستيم درحاليكه ترديدي نيست كه آمريكا پشت سر داعش است.
وي با بيان اينكه امروز ايران اسلامي داراي حدود دو هزار شهيد مدافع است، اظهار داشت: تقريبا 5 درصد شهداي مدافع حرم دانشجو بودند و از اين تعداد 60 شهيد مدافع حرم متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي است.
رهبر خاطرنشان كرد: اين به معناي آن است كه ما در اين سالها 16 آذرهاي متعددي را پشت سر گذاشتيم و شهداي دانشجويي كه در مقابل استكبار و آمريكا ايستادند كمتر به آنان توجه شده است، سه شهيد دانشجو در سال 32 مقابل آمريكا و زماني كه نيكسون نماينده آمريكا به ايران آمده بود، ايستادند و امروز شهداي مدافع حرم در مقابل داعش كه مانند نيكسون نماينده آمريكاست، مي ايستند.
رئيس دانشگاه آزاد با طرح اين سوال كه آيا جا ندارد روزي مانند 16 آذر يا هفته‌اي به نام دانشجويان شهيد مدافع حرم تعلق بگيرد و از زحمات آنان مانند شهداي 16 آذر قدرداني شود؟ گفت: آيا از روحيه استكبارستيزي كه امروز در بين دانشجويان به‌وجود آمده، نبايد قدرداني كنيم؟ قطعا بايد قدرداني شود، وظيفه بنده است، من قصور كردم و قاعدتا بايد زحمات اين دانشجويان و خوني كه ريخته شده را قدر بدانيم.
وي يادآور شد: هفته گذشته پيروزي بر داعش را جشن گرفتيم، 16 آذر 1332 آمريكا در مرز خودمان و در داخل كشورمان كودتا مي كرد و ما در 28 مرداد 1332 داخل كشور با استكبار جنگيديم اما امروز به بركت خون اين شهدا و انقلاب اسلامي ما كيلومترها دشمن را از مرزمان دور كرديم و با آن مي جنگيم، اگر شهداي مدافع حرم نبودند ما بايد پشت در خانه هايمان با آمريكا و داعش مي جنگيديم.
رهبر با بيان اينكه شهداي مدافع حرم، دشمن را كيلومترها دورتر معطل كردند، اظهار داشت: رشادت هاي مدافعان حرم جاي قدرداني و تشكر دارد و در غير اين صورت همه ما درگير بوديم.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي ادامه داد: دانشجويان دانشگاه تهران سال 32 در داخل دانشگاه تهران با نماينده آمريكا مقابله كردند و امروز نماينده آمريكا، داعش است و مدافعان حرم هزاران كيلومتر دورتر از مرزها با آنها مقابله مي كنند، بر اثر همين رشادت هاست كه امروز دشمن را نمي بينيم، در صورتي كه آن زمان دشمن كنار گوشمان بود.
رهبر با اظهار خرسندي از اينكه امروز دانشجوياني داريم كه تمام قد مقابل دشمن ايستاده و در صف مقابله با آن هستند، فرا رسيدن 16 آذر را به دانشجويان تبريك گفت و ياد شهداي اين روز را گرامي داشت.
وي تاكيد كرد: اين دانشجويان بودند كه با روحيه استكبارستيزي خود، مردم را نسبت به خصم و شيطان بزرگ آگاه كرده و اين آگاهي امروز در خون دانشجويان تسري پيدا كرده است.

**آموزش در مقاطع كارداني و كارشناسي بايد به سمت مهارت آموزي برود

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اينكه آموزش در مقاطع كارداني و كارشناسي بايد به سمت مهارت آموزي برود، گفت: هر واحد بايد تلاش كند رشته ها و دانشجوياني كه نيازمند مهارت آموزي هستند را شناسايي كرده و متناسب با نيازهاي منطقه مهارت ها را آموزش دهد.
وي با بيان اينكه در تحصيلات تكميلي هم بايد به سمت ايجاد رشته هاي بين رشته اي برويم، گفت: دانشگاه آزاد به دنبال گسترش رشته ها در واحدهاست اما تاكنون به صورت سنتي رشته هايي داشتيم و واحدها به دنبال برگزاري اين رشته ها بودند، اما با توجه به اينكه نياز امروز كشور متفاوت و مشكلات چندوجهي شده، بايد آموزش ها هم چندوجهي شود.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي تصريح كرد: اگر بتوانيم رشته هاي بين رشته اي را گسترش دهيم، در جذب دانشجو موفق خواهيم بود و مي توانيم حرف اول و آخر را بزنيم.
رهبر همچنين با توجه به فعاليت هاي مدارس سما گفت: دانشگاه آزاد اسلامي 600 واحد سما در سراسر كشور دارد كه با توجه به نرخ رشد جمعيت، اكنون جمعيت به سمت مدارس و دبيرستان ها پيش مي رود و ما بايد به كيفيت آموزش در مدارس سما تمركز كرده و از اين فرصت به خوبي استفاده كنيم.
وي افزود: مردم حاضرند براي كيفيت آموزشي فرزندانشان هزينه كنند، به عنوان مثال يك خانواده براي دوره دبستان فرزند خود 10 ميليون تومان هزينه مي كند، در صورتي كه تحصيل در دوره كارشناسي بسيار كمتر از اين ميزان است.
رئيس دانشگاه آزاد خاطرنشان كرد: آزمايشگاه ها و كارگاه هاي واحدهاي دانشگاهي مي تواند در اختيار واحدهاي سما قرار گيرد و اينگونه نيست كه فكر كنيم «سما» فرزند دانشگاه آزاد اسلامي است، بلكه با توجه به نوع فعاليت خود كه تربيت دانش آموزان است، به نوعي مي تواند مادر دانشگاه باشد.
وي با طرح اين پرسش كه دانشگاه هايي شبيه دانشگاه آزاد اسلامي چگونه در دنيا مديريت مي شوند، گفت: بايد اين موضوع را بررسي كرد كه در دانشگاه هاي غيردولتي جهان چه ميزان از منابع آنها درآمد شهريه اي است و سهم گرنت پژوهشي كه استادان جذب مي كنند، سهم خيران و ساير منابع چقدر است، به عنوان نمونه دانشگاه هاروارد 40 ميليارد تومان معادل بودجه كشور ما بودجه سالانه دارد در صورتي كه تعداد دانشجويان آنها در حد و اندازه ما نيست، اما استادان هاروارد توانسته اند با صنعت ارتباط برقرار كنند و درآمدزايي داشته باشند.
رئيس دانشگاه آزاد افزود: اگر در اين دانشگاه ها هر استاد نتواند طي 3 يا 4 سال گرنت پژوهشي از صنعت بگيرد، عذر او را مي خواهند و اگر ما مي خواهيم «دانشگاه حل مساله محور» باشيم بايد پل ارتباطي با صنعت ايجاد كنيم و اين امر بايد با پشتيباني دانشگاه صورت گيرد.
وي افزود: متاسفانه اكنون وضعيت به گونه اي است كه يك استاد به خودش زحمت نمي دهد كه به شهرك هاي صنعتي و مراكز توليدي برود و گرنت پژوهشي جذب كند چرا كه استاد ما خيالش راحت است كه دانشجو پشت در ايستاده است در صورتي كه در كشورهاي ديگر يك محقق دانشگاهي با پشتوانه دانشگاه گرنت پژوهشي مي گيرد و نياز صنعت را برطرف مي كند و استادان ما هم بايد گرنت بياورند اما بايد ببينيم كه اساتيد تا چه حد خودشان را با اين موضوع وفق داده اند.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه 20هزار فارغ التحصيل دكتري در كشور بيكار هستند، تصريح كرد: اگر از دانشجويان دكتري سوال كنيم چه تعداد از آنها مي خواهند عضو هيات علمي شوند؟ مي بينيم كه بسياري از آنها با اين نيت به مقطع دكتري آمده اند كه عضو هيات علمي شوند و اين يعني آموزش براي آموزش شده است.
وي افزود: دانشگاه آزاد اسلامي با اينكه خصوصي است اما دولتي تر از مراكز دولتي كار مي كند و كارآمدي آن همچون مراكز خصوصي نيست.
وي افزود: اينكه در گذشته چه رويه اي وجود داشته را كار نداريم، گذشتگان زحمت كشيده اند و دانشگاه را به اينجا رسانده اند و روند كنوني كه با آن مواجه هستيم، به دليل كاهش جمعيت دانشجويي است، به طوري كه بسياري از دانشگاه هاي دولتي امسال سه بار تكميل ظرفيت اعلام كرده اند، با اين وصف كه اين دانشگاه ها به صورت رايگان دانشجو مي پذيرند، چگونه مي توانيم با دريافت شهريه، دانشجو جذب كنيم؟
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با تاكيد بر اينكه صرفه جويي در هزينه ها و تلاش براي كسب درآمد غير شهريه اي با به كارگيري اعضاي هيات علمي بايد در دستوركار همه واحدها قرار گيرد، گفت: برنامه ريزي براي حل مشكلات دانشگاه آزاد اسلامي با تلاش جهادي برطرف خواهد شد.
فرهاد رهبر با تاكيد بر اينكه موضوع فرهنگ در دانشگاه آزاد اسلامي بايد مورد توجه جدي قرار گيرد، گفت: تفكر و فرهنگ اسلامي، ايمان، اخلاق و همدلي بايد در ميان استادان، دانشجويان و كارمندان دانشگاه آزاد اسلامي موج بزند و اين موضوعي است كه از كلاس درس شروع مي شود و استادان الگوي دانشجويان هستند.
وي افزود: موضوع فرهنگ ساختاري نيست، بلكه نياز به برنامه ريزي دارد، يك كارمند نمي تواند در دانشگاه موج فرهنگي ايجاد كند، بلكه استادان، پيام آوران و سفيران فرهنگي در دانشگاه هستند و اخلاق و پژوهش در مرحله اول آموزش قرار دارد كه متاسفانه در دانشگاه آزاد اسلامي كمتر به آن توجه شده است.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در پايان تاكيد كرد: هر عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي يك معاون فرهنگي است و اگر به اين نقطه رسيديم، مي توانيم ادعا كنيم كه اسلامي هستيم.
دانشگاه آزاد اسلامي اكنون حدود يك ميليون و 600 هزار دانشجو دارد كه در بيش از 400 واحد اين دانشگاه تحصيل مي كنند.
فراهنگ**1540**1055
دريافت: حميد بحرينيان**انتشار: زينب كارگر