۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82753349
T T
۰ نفر
نگاه گلخانه‌ای به 137 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه نداشته باشیم

تهران-ایرنا- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور گفت: اكنون 75 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در سیستم جداسازی و 62 هزار نفر نیز در سیستم فراگیرسازی نظام آموزشی كشور مشغول به تحصیل هستند كه باید از نگاه گلخانه ای به آنها بپرهیزیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، مجید قدمی روز سه‌شنبه در همایش ملی روز جهانی معلولین اظهار داشت: كودكان با نیازهای ویژه بعد از تحصیل در مدارس و طی مراحل نوجوانی وارد جامعه می شوند و باید درس زندگی را تمرین كنند از این رو نباید آنها را از بچه های عادی جدا كنیم.
وی افزود: البته خط قرمزهایی نیز برای تحصیل این كودكان در مدارس عادی وجود دارد و اگر آنها نتوانند در مدارس عادی فراگیری داشته باشند و حضورشان در این مدارس مشكل ساز باشد، جدا می شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: رویكرد كنونی در مدارس و نظام آموزش و پرورش استثنایی، عادی سازی تحصیل كودكان با نیازهای ویژه است تا این افراد نیز در كنار بچه های عادی قرار گرفته و آموزش ببینند.
قدمی ادامه داد: تفاوت های فردی به عنوان یك واقعیت، تاثیر خود را بر نهادهای اجتماعی می گذارد و اگر بنای عدالت داریم باید شرایط مخاطبان را برای ارائه خدمات بهتر بررسی كنیم.
وی افزود: اگر این تفاوت ها زیاد باشد در نهادهایی چون آموزش و پرورش تمامی متغیرهای موثر در یادگیری از جمله معلم، فضا و فرآیند آموزشی را باید دست كاری كرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: در زمینه تربیت نیروی انسانی باید معلمان ضمن كسب توانمندی آموزش عادی، توانایی شناخت مخاطبان خود كه همانا كودكان با نیازهای ویژه هستند، را به دست آورند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه شاداب تر از معلمان عادی هستند، ادامه داد: اكنون تعامل بسیار خوبی بین اولیای این دانش آموزان و مدرسه برقرار است و خانواده ای كه دارای فرزند معلول می شود تنها جایی كه می تواند كمك حال و پناهگاه او باشد مراكز توانبخشی و مدارس هستند.
قدمی رویكرد حاكم بر مدارس استثنایی را جهانی دانست و اظهار كرد: در طول تاریخ، سه مرحله برخورد با كودكان نیازهای ویژه را شاهد بودیم؛ مرحله اول دوره طرد این كودكان بود و جوامع حقی برای معلولین قائل نمی شدند و مرحله دوم نیز پذیرش مشروط بود كه در برخورداری از امكانات ابتدا افراد عادی و سپس معلولین اولویت داشتند.
وی با بیان در مرحله سوم نگاه بی قید و شرط به معلولین حاكم است، گفت: اكنون 62 هزار كودك با نیازهای ویژه در مدارس عادی تحصیل می كنند و امكانات لازم از جمله فیلم های آموزشی در اختیار معلمان مدارس عادی قرار گرفته تا نحوه برخورد و تدریس با این گروه از دانش آموزان را بیاموزند.

**رشد 4 برابری اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی در دولت تدبیر و امید
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: با وجود اینكه دولت در چهار سال گذشته وارث مشكلات و كمبود بودجه بود، اعتبارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی از 240 میلیارد ریال به 960 میلیارد ریال افزایش یافت.
قدمی تصریح كرد: اكنون 750 میلیارد تومان صرف حقوق كاركنان این سازمان و آموزش 750 هزار كودك با نیازهای ویژه در سیستم جدا سازی و 62 هزار كودك در سیستم فراگیر سازی و دیگر هزینه ها می شود.
وی ادامه داد: در چهار سال گذشته همچنین در مجموع 750 میلیارد ریال صرف هزینه دارو و جراحی كودكان با نیازهای ویژه شده است و در ازای این حمایت توانسته ایم بخش زیادی از مشكلات كودكان را حل كنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: 90 درصد مشكلات این سازمان از چهار سال قبل تاكنون مرتفع شده و اگر قرار است به استانداردهای جهانی نزدیك شویم باید اعتبارات را هدایت كرده و با آموزش عادی تعامل بیشتری داشته باشند.
در این همایش كه به مناسبت روز جهانی معلولان تدارك یافته و هم اكنون در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در حال برگزاری است، از 14 فرهیخته معلول قدردانی شد.
با اعلام مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲ مطرح و ۱۲ آذر یا ۳ دسامبر به عنوان تاریخ بزرگداشت این روز تعیین شد.
هدف از تعیین این روز ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف و افزایش آگاهی هایی بوده است كه باید از مساله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.
در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون «امكان دسترسی برای همه در هزاره جدید» از طرف سازمان ملل متحد برگزیده شد و سرلوحه امور در این حوزه قرار گرفت.
منظور از كودكان با نیازهای ویژه، كودكانی است كه در روند آموزش، به توجه، امكانات و یا تدابیر ویژه‌ای علاوه بر آنچه برای همه كودكان موجود است، نیاز دارند.
به عنوان مثال كودكانی با تفاوت‌های نابینایی، ناشنوایی،‌ بیش فعالی، اوتیسم و سندرم داون به دلیل توجه ویژه‌ای كه در آموزش آنها لازم است، جزء كودكان با نیازهای ویژه محسوب می‌شوند كه «توجه ویژه» برای هر كدام از این كودكان متفاوت تعریف می‌شود.
فراهنگ **1883 **1055
خبرنگار :مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر