۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۴
کد خبر: 82753619
T T
۰ نفر
احياي فرهنگ وقف يكي از الزامات تمدن نوين اسلامي است

تهران - ايرنا - رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه، احياي فرهنگ وقف را يكي از الزامات تمدن نوين اسلامي دانست و از وقف به عنوان سرمايه مسلمانان ياد كرد.

به گزارش خبرنگار معارف ايرنا، حجت الاسلام علي محمدي روز سه شنبه در سي و يكمين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي در سالن اجلاس سران با اشاره به جايگاه وقف در فرهنگ اسلامي از مساجد، مراكز علمي و فرهنگي به عنوان موقوفاتي ياد كرد كه در پيشرفت مسلمانان بسيار موثر بوده اند.
وي با اشاره به نقش مسجد در تمدن اسلامي گفت: خدا مساجد را براي ذكر خود قرار داده و اگر بخواهيم امت اسلامي با دين و زندگي كند بايد به نقش مسجد توجه كرد و از صدر اسلام تاكنون مساجد نقش مهمي داشته اند.
محمدي افزود: حضرت امام خميني(ره) نيز از مسجد به عنوان سنگر ياد كردند و در ايران 70 هزار مسجد وجود دارد.
رييس سازمان اوقاف گفت: مراكز علمي آموزشي و پژوهشي و همچنين كتابخانه‌ها از موقوفات هستند كه در تمدن اسلامي جايگاه ويژه اي دارند و بيش از شش هزار و 800 موقوفه فرهنگي در ايران وجود دارد كه به مردم خدماتي را ارائه مي دهند.
وي همچنين از وجود 1400 موقوفه مربوط به مراكز بهداشتي و درماني خبر داد و افزود: بيش از 800 نوع از نيات واقفين را بررسي كرديم كه 570 هزار وقف نامه جزو فرهنگ ما مسلمانان است و اگر بخواهيم براي نسل حاضر نشاني از تمدن و فرهنگ اسلامي را معرفي كنيم به جز همين مساجد و اماكن مذهبي و مراكز پژوهشي چه چيزي داريم.
محمدي افزود: دشمنان اسلام زماني كه به كشورهاي مسلمان حمله مي كنند معمولاً اين مراكز را مورد حمله قرار مي‌دهند.
وي سنت حسنه وقف را زمينه ايجاد امنيت اجتماعي و برقراري عدالت دانست و گفت: در صدر اسلام هر يك از صحابه يك موقوفه داشت.
رئيس سازمان اوقاف افزود: از اين رو معتقديم احياي فرهنگ وقف يكي از الزامات براي احياي تمدن نوين اسلامي است.
وي با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در 12 سال گذشته گفت: اگر مسلمانان بخواهند عزت دوران گذشته را به دست آورند بايد نسبت به توليد علم و فن‌آوري تلاش بيشتري كنند.
محمدي پيشنهاد داد تا دبيرخانه مستقلي براي بررسي نقش وقف در ايجاد تمدن نوين اسلامي و حفظ و استمرار آن ايجاد شود و به صورت تخصصي به آن پرداخته شود.
سي و يكمين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي روز سه شنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رييس جمهوري در مركز همايش‌هاي بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران(سالن اجلاس سران) و 500 ميهمان خارجي آغاز به كار كرد.
در كنفرانس امسال كميسيون هاي تخصصي «موقعيت كنوني جهان اسلام و راهكارهاي فعال كردن مؤلفه‌هاي فرهنگ وتمدن ساز»، «ويژگي‌هاي تمدن نوين اسلامي و تمايز آن از غرب»، «طرح‌هاي احياگران جهان اسلام جهت تمدن سازي نوين اسلامي»، «نقش خودباوري مسلمانان و اتحاديه‌هاي تقريب نهاد در تشكيل تمدن نوين اسلامي»، «مساعي حميده» و «تمدن نوين اسلامي به مثابه راهبرد وحدت اسلامي» و «انساب نبوي» تشكيل و مباحث كارشناسي به تبادل نظر گذاشته خواهد شد.
همچنين در حاشيه اين كنفرانس نشست «اتحاديه جهاني علماي مقاومت»، «اتحاديه جهاني سادات» و «اتحاديه جهاني زنان مسلمان» برگزار مي شود.
ميهمانان كنفرانس وحدت اسلامي روز گذشته (دوشنبه) در مرقد حضرت امام خميني (ره) حضور يافته و ضمن نثار تاج گل به مقام بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران اداي احترام كردند.
قرار است فردا(چهارشنبه) و در دومين از روز برگزاري اين كنفرانس ميهمانان داخلي و خارجي همزمان با آخرين روز از هفته وحدت و سالروز ميلاد پيامبر اعظم(ص) رهبر معظم انقلاب ديدار كنند.
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: اميد غياثوند
۰ نفر