۱۵ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۸
کد خبر: 82754380
T T
۰ نفر

بيش از 30 درصد املاك شهر سنندج موقوفه است

۱۵ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۸
کد خبر: 82754380
بيش از 30 درصد املاك شهر سنندج موقوفه است

سنندج - ايرنا - مديركل اوقاف و امور خيريه كردستان گفت: بيش از 30 درصد املاك و زمين هاي موجود در شهر سنندج موقوفه است ضمن اينكه املاك وقفي در ساير شهرهاي استان نيز وجود دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي اوقاف و امور خيريه كردستان، حجت الاسلام مصطفي نوروزي در نشست تخصصي وقف با اعضاي شوراي شهر سنندج اظهار كرد: حل مشكلات مربوط به اين املاك نيازمند تعامل و همكاري هر چه بيشتر اوقاف و شهرداري است.
وي با بيان اينكه اوقاف و شهرداري مي توانند بيشترين همكاري را در زمينه هاي اقتصادي و اجتماعي داشته باشند، افزود: ايجاد عدالت اجتماعي و يكسان سازي خدمت رساني به مناطق بالا و پايين شهر با تعامل اين دو نهاد قابل انجام است.
مديركل اوقاف و امور خيريه كردستان تاكيد كرد: در مواردي كه ساخت و ساز توسط متوليان موقوفات غير متصرفي در سطح شهر انجام مي شود پرداخت تمامي حق و حقوق شهرداري و اخذ مجوزهاي لازم بايد در دستور كار باشد چون ما جداي از موقوفات براي حق و حقوق شهرداري نيز احترام قائل هستيم.
حجت الاسلام نوروزي با بيان اينكه شهرداري هم اكنون مبالغي به موقوفات استان بدهكار است، گفت: براي همكاري بيشتر اوقاف و شهرداري و رفع مشكلات موجود مي توان از فرصت ها و پتانسيل هاي موجود استفاده كرد.
رئيس شوراي شهر سنندج نيز در اين نشست با اشاره به تغيير و تحول هاي جديد در مديريت شهرداري اظهار كرد: مطالبات اوقاف از شهرداري مربوط به سنوات گذشته است.
جلال شريعتي گفت: اين بدهي در زماني گريبانگير شورا و شهرداري سنندج شد كه تغيير و تحولات فراواني در بدنه شهرداري انجام شده بنابراين به تعامل و همكاري اوقاف با شهرداري در اين ارتباط نياز داريم.
وي افزود: هم اكنون در شهر سنندج نياز فراواني به سرمايه گذاري با تعاريف فرهنگي و تفريحي است و در صورت ايجاد تفاهم، اوقاف مي تواند در اين زمينه تعامل و همكاري تاثير گذاري با شهرداري داشته باشد.
شريعتي ادامه داد: سرمايه گذار به شرطي وارد همكاري با شهرداري مي شود كه راهي هموار براي بهره برداري از سرمايه خود در اختيار داشته باشد و اين مهم نيازمند تعامل همه جانبه همه دستگاه ها با شهرداري است.
رئيس شوراي شهر سنندج يادآور شد: انتظار مي رود در صورتي زمين موقوفه در قالب قانون و با رعايت موازين شرعي براي ايجاد پروژه مناسب باشد، اوقاف در راستاي حفظ سرمايه گذاران با شهرداري تعامل كند.
رئيس كميسيون عمران شوراي شهر سنندج نيز گفت: عدم رعايت قوانين وقفي و تجاوز به اراضي موقوفات يك معضل شهروندي است و همانطور كه رعايت فرهنگ شهروندي نيازمند ايجاد حس تعلق خاطر بين شهروندان است رعايت حقوق موقوفات نيز بايد به عنوان يك ارزش شرعي و قانوني مورد توجه مردم قرار گيرد.
مجيد شاه ويسي اضافه كرد: هر موقوفه اي متعلق به عموم مردم است و انتفاع از آن، نه تنها براي مردم سنندج و استان كردستان بلكه براي مردم كشور است.
وي با اشاره به اهميت همكاري و تعامل اوقاف با شهرداري افزود: هيچ دستگاهي را نمي توان در استان يافت كه به اندازه اوقاف و شهرداري زمينه همكاري داشته باشند.
استان كردستان يك هزار و 934 موقوفه دارد كه يك هزار و 144 مورد از اين موقوفات انتفاعي و 790 مور نيز منفعتي است.
از سال گذشته تاكنون 81 مورد وقف جديد در كردستان به ثبت رسيده و بيش از 90 درصد از موقوفات استان نيز وقف بر مساجد است.
دريافت و تنظيم: افسانه گلباغي**انتشار: مجيد سليماني
7348/9102