۱۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
کد خبر: 82756410
T T
۰ نفر
كارشناس ایتالیایی: آمریكا به صراحت از ظالمان درقبال مظلومان حمایت می كند

رم - ایرنا - 'استفانو بونیلائوری'كارشناس ایتالیایی و رئیس انجمن'روسیه - امیلیارومانیا' با اشاره به تصمیم ترامپ درخصوص قدس گفت: آمریكا با این اقدام هرگونه ادعای میانجیگری و بی طرفی برای حل مساله فلسطین و اسرائیل را ترك كرده و به صراحت نشان داد كه از ظالمان درقبال مظلومان حمایت می كند.

'استفانو بونیلائوری' روز جمعه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در رم، با اشاره به تصمیم یكجانبه دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: آمریكا با چنین اقدامی هرگونه ادعای میانجیگری و بی طرف بودن را كنار گذشته است. درحالی كه اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریكا سعی می كرد راه حل های دیگری مانند قطر و شبكه نفوذ آنرا برای تقویت امپریالیستی امریكا در خاورمیانه استفاده كند، ترامپ به عقب بازگشته و ارتباطات خود را از سویی با اشغالگران فلسطین و از سوی دیگر با رژیم كاخ سعود تقویت می كند.
وی اظهار داشت: اكنون و درقبال این واقعیت اعلام شده، كشورهای منطقه و قدرت های جهانی باید این موضوع را برسمیت بشناسند كه نمی توان با امریكا وارد مذاكره شد، آمریكا به صراحت از ظالمان و ستمگران در قبال مظلومان و ستم دیدگان حمایت می كند، بنابراین باید هر اقدام آمریكا در خاورمیانه و یا مساله فلسطین را با درنظرگرفتن این مساله بررسی كرد.
وی افزود: برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ، تاثیرات عملی زیادی به همراه نخواهد داشت، زیرا رئیس جمهوری آمریكا تنها یك واقعیت انجام شده را برسمیت شناخته است. درحالی كه حقوق بین الملل و سازمان ملل، الحاق سرزمین هایی را كه بطور نظامی تسخیر می شوند غیرقابل قبول محسوب می كنند.
وی با اشاره به واكنش اتحادیه اروپا در قبال این تصمیم، گفت: با اینكه اتحادیه اروپا عمدتا وابسته به منافع ایالات متحده است، اما این بار خودی نشان داد، شاید جای امید وجود داشته باشد كه با این امتناع مشروع، برخی اروپایی ها به نظریه بازگشت به موضعی مستقل در سیاست خارجه فكر كنند.
رئیس انجمن'روسیه - امیلیارومانیا' افزود: این تصمیم ترامپ تهدید برای چشم انداز راه حل دو دولت نیست چرا كه نمی توان چیزی را كه از سال ها مرده است، تهدید كرد. توافقات اوسلو سال آینده به یك چهارم قرن می رسد. تل آویو هرگز به این توافق ، حتی در طی دولت كارگری و میانه رو احترام نگذاشت و اكنون با نتانیاهو در راس دولت، نه تنها مرده می ماند بلكه فرایند ایجاد شهرك های جدید و توسعه شهرك های موجود نیز متوقف نمی شود. راه حل دو دولت همانند برگ انجیری بود كه یك رهبری فسطینی شكست خورده از آن به عنوان سپر و صفحه نمایش عدم فعالیت استفاده می كرد، شاید هم این توهین از سوی ترامپ انرا وادار به واكنش و موضع گیری بكند.
بونیلائوری گفت: یقینا این تصمیم ترامپ منجر به واكنش های گسترده می شود، همانطور كه در این ساعات شاهد آن هستیم اما عقیده دارم كه باعث انتفاضه همانند پایان دهه 80 و پس از سال 2000 نخواهد شد و این نه بخاطر عدم اراده مبارزه از سوی فلسطینی ها، بلكه برای نبود یك رهبری سیاسی كه بتواند این اراده را هدایت كند و به سوی اهداف واقعی سوق دهد.
وی افزود: ترامپ با این اقدام گستاخانه، حداقل 25 تا 30 سال ادعای كاخ سفید مبنی بر علاقمندی به یك تركیب و یا یك راه حل برای جنگ میان اسرائیل و فلسطین نابود كرد. ترامپ خود را متحد و حامی كامل نتانیاهو خواند، هر اقدامی كه او انجام دهد و هر قطعنامه سازمان ملل و یا ماده حقوق بین المللی را نقض كند، ازحمایت ترامپ برخوردار خواهد بود.البته حتی اوباما، بوش ، كلینتون و روسای اسبق جمهور آمریكا این گونه عمل می كردند ، اما حداقل هوش سیاسی داشتند و آنرا به این صورت گشاده اعلام نمی كردند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا چهارشنبه پانزدهم آذرماه اعلام كرد كه بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد. وی در سخنانی در كاخ سفید از وزارت خارجه خواست تا برای انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به بیت المقدس آماده شود.
كنگره آمریكا در 23 اكتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریكا به قدس را تصویب كرد اما دولت های مختلف آمریكا از آن زمان تاكنون از اجرای این مصوبه كنگره امتناع كرده اند. ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریكا وعده داده بود كه این مصوبه را اجرا كند.
شهر قدس كه مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش لاینفك فلسطین بوده و یكی از مهم ترین اماكن سه گانه مقدس اسلامی به شمارمی آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد تا كنون مجموعا 8 قطعنامه در مورد قدس صادر كره است كه در این قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتك حرمت مقدسات و شكنجه و آزار ساكنان قدس تاكید شده است و در آن ها هرگز قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نشده است.
اقدام آمریكا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشكار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است.
قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریكا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشكار قطعنامه های بین المللی است.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاكید كرد كه «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینكه طرف ها در مذاكرات بر سر آن به توافق برسند».
شبك**اروپام**461**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی