۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۰:۲۸
کد خبر: 82756685
T T
۰ نفر

14عضو شورای امنیت با تصمیم ترامپ مخالفت كردند

۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۰:۲۸
کد خبر: 82756685
14عضو شورای امنیت با تصمیم ترامپ مخالفت كردند

نیویورك- ایرنا- نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر افول قدرت آمریكا را نشان داد و در اقدامی بی سابقه 14 عضو این شورا با تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاید مقامات كاخ سفید باور نمی كردند كه روزی تصمیمی درباره رژیم صهیونیستی بگیرند و همتایان آن ها در شورای امنیت به صورت رسمی با آن مخالفت كنند.
دونالد ترامپ در اقدامی یكجانبه گرایانه با تبختری مشخص، فرمان انتقال سفارت آمریكا به بیت المقدس را امضا كرد.
به محض این اقدام، موج مخالفت جهانی شروع شد و نوبت به شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید كه بنا به درخواست فلسطین و هشت كشور عضو این شورا، این مساله در دستور كار قرار گرفت.

**سوئد:تصمیم آمریكا را نمی پذیریم
نماینده دائم سوئد در سازمان ملل نخستین سخنران جلسه بود و به صراحت گفت: تصمیم ترامپ در مورد قدس را قبول نداریم.
اولوف اسكوك افزود: ما تصمیم آمریكا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را نمی پذیریم. اروپا موضعی واحد در زمینه قدس دارد و از نظر اروپایی ها قدس پایتخت دو كشور مستقل فلسطین و اسرائیل است.
وی تصریح كرد: ما اقدام اسرائیل در الحاق قدس شرقی به خاك خود را به رسمیت نمی شناسیم و همچنان قدس شرقی را منطقه ای اشغالی می دانیم.
نماینده سوئد خاطرنشان كرد: بیانیه یكجانبه ترامپ با موضع بسیاری از كشورها در تعارض بود. تصمیم ترامپ بر وضعیت قدس در مذاكرات نهایی تاثیر می گذارد و روند صلح (سازش) را تهدید می كند.

**بولیوی: از بین رفتن دستیابی به صلح
ساشا لورنتی نماینده بولیوی كه عضو جنبش عدم تعهد است در این نشست گفت: تصمیم آمریكا فرصت های دستیابی به صلح را از بین می برد

**آمریكا: سازمان ملل علیه اسرائیل خصمانه رفتار می كند
از طرف دیگر، نیكی هیلی نماینده آمریكا به دفاع از تصمیم دولتش پرداخت و در اظهاراتی كه مورد تشویق چند صهیونیست حاضر در جلسه قرار گرفت، گفت ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل آن كاری را صورت داد كه باید انجام می داد.
وی با طرح این ادعا كه درباره مرزهای قدس هیچ تصمیمی نگرفته ایم، دولت ترامپ را مدافع صلح خاورمیانه توصیف كرد و افزود ما بیش از هر زمان دیگر به تحقق صلح در خاورمیانه پایبند هستیم. همچنین به راه حل تشكیل دو كشور مستقل فلسطین و اسرائیل متعهدیم.
نماینده آمریكا ادامه داد: ترامپ خواهان حفظ وضع كنونی در اماكن مقدس قدس است. برای پیشبرد روند سازش میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها تلاش می كنیم.
نیكی هیلی اقدام دیگری هم كرد و آن حمله به سازمان ملل متحد بود كه گفت این سازمان از جنبه های متعددی علیه اسرائیل مواضع خصمانه داشته است.
وی البته تهدید هم به كار برد آن جا كه اظهار كرد: هركس از تصمیم آمریكا در قبال قدس برای دعوت به خشونت سوء استفاده كند شریكی نامطمئن محسوب می شود.

**چین:راه حل بحران، تشكیل دو كشور است
نماینده دائم چین در سازمان ملل هم از برپایی كشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال 1967 و به پایتختی قدس شرقی حمایت كرد.
وی بار دیگر تشكیل دو كشور مستقل در سرزمین های اشغالی را راه حل بحران این منطقه دانست.

**فرانسه: حاكمیت اسرائیل بر قدس شرقی را به رسمیت نمی شناسیم
نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل هم با یادآوری موضع گیری های امانوئل مكرون رئیس جمهوری فرانسه نسبت به تصمیم ترامپ، به صراحت از آن انتقاد و مخالفت كرد.
فرانسوا دولاتر تاكید كرد فرانسه حاكمیت اسرائیل بر قدس شرقی را به رسمیت نمی شناسد و آن را سرزمین اشغال شده محسوب می كند.
وی افزود: ما از تصمیم یكجانبه رئیس جمهوری آمریكا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ابراز تأسف می كنیم.
سفیر فرانسه با تاكید بر این كه قدس شرقی جزئی از سرزمین فلسطین است، ادامه داد: تغییر وضع قدس و تركیب جمعیتی آن نادرست است و باید از آن دست كشید.
دولاتر یادآور شد: وضع قدس در مذاكرات و بر اساس توافق طرفین مذاكره مشخص می شود. قدس جایگاه ویژه ای دارد و گستره آن از اسرائیل و سرزمین های اشغالی فراتر می رود.
وی با بیان این كه از دو طرف می خواهیم به میز مذاكرات بازگردند، گفت: قدس از طریق مذاكرات پایتخت فلسطین و اسرائیل خوهد بود.
نماینده فرانسه از همه طرف ها خواست خویشتندار باشند و آرامش منطقه را حفظ كنند.

**انگلیس:تصمیم ترامپ ویرانگر است
نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل هم در اظهارات خود تصمیم ترامپ را یكجانبه و ویرانگر فرصت های صلح توصیف كرد.
متیو ریكرافت گفت تاكید می كنم قدس باید پایتخت مشترك دو كشور فلسطین و اسرائیل باشد. ما از تصمیم واشنگتن برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل متاسفیم و قصد نداریم سفارت مان را به قدس منتقل كنیم. قدس شرقی بخشی از سرزمین های اشغالی فلسطین است.
وی با تاكید بر اهمیت حفظ وضع كنونی به ویژه در اماكن مذهبی و مقدس، شهرك سازی های رژیم صهیونیستی را برهم زننده فرایند صلح دانست و گفت: ما از تدابیری كه اسرائیل بر قدس تحمیل می كند نگران هستیم.
سفیر انگلیس خاطرنشان كرد باید روند صلح در فضایی به دور از خشونت انجام شود.

**مصر: جهان بیت المقدس را پایتخت اسرائیل نمی شناسد
نماینده دائم مصر در سازمان ملل متحد هم در مخالفت با تصمیم ترامپ گفت: جامعه جهانی قدس را پایتخت اسرائیل نخواهد شناخت.
عمرو عبداللطیف افزود: مصر تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارتش را به این شهر محكوم می كند.
وی ادامه داد: ما امروز در برابر آزمون حاكمیت قانون بین المللی هستیم و نباید به شكست تن در دهیم.
نماینده مصر اضافه كرد: قطعنامه های متعدد شورای امنیت با حاكمیت اسرائیل بر قدس مخالفت كرده است. قطعنامه های شورای امنیت خواهان تفاوت میان قدس و سرزمین های اشغالی در سال 1967 شده بود.
عبداللطیف مساله قدس را یكی از مسائل مربوط به راه حل نهایی دانست كه سرنوشت آن باید در مذاكرات مشخص شود و گفت وضعیت قدس را كه قوانین بین المللی مشخص كرده اند به جز در مذاكرات تغییر نكرده و نخواهد كرد.

**روسیه:آمریكا توضیح دهد
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد یادآور شد: از آمریكا خواستیم كه در خصوص علل انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به قدس توضیح دهد.
روسیه البته پیش از این قدس غربی را بخشی از رژیم صهیونیستی شناسایی كرده بود.

**ماهیت بیت المقدس با اقدام ترامپ تغییر نمی كند
نماینده اردن در سازمان ملل هم بنا به تاثیری كه این تصمیم می تواند بر كشورش بگذارد، در جلسه شركت كرد و گفت واشنگتن تنها در مساله فلسطین باید نقش یك میانجی را داشته باشد.
بحوث تصریح كرد: از آمریكا می خواهیم از تصمیم غیر قانونی، تحریك آمیز و غیر مسئولانه خود صرف نظر كند.
وی گفت: به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، تغییری در ماهیت این شهر ایجاد نخواهد كرد.
نماینده اردن افزود: به تلاش های دیپلماتیك خود برای پایان اشغالگری و تشكیل دولت مستقل فلسطینی ادامه خواهیم داد.
1429 **شبس*1488 * انتشاردهنده: بهمن بامداد**