رییس جمهوری فردا لایحه بودجه سال 97 كل كشور را تقدیم مجلس می كند/ نحوه رسیدگی بودجه در مجلس

تهران-ایرنا-عضو هیات رییسه مجلس گفت: دكتر حسن روحانی رییس جمهوری فردا یكشنبه لایحه بودجه سال 97 كل كشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی می كند.

اكبر رنجبرزاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: دولت براساس ماده 186 آیین‌ نامه داخلی مجلس شورای اسلامی موظف است لایحه بودجه سالانه كل كشور را حداكثر تا پانزدهم آذر ماه هر سال به مجلس تقدیم كند، ولی امسال به دلیل آن كه 15 آذر ماه با هفته تعطیلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصادف شده بود و نمایندگان مجلس برای سركشی به حوزه های انتخابیه رفته بودند بر اساس توافقی كه بین دولت و مجلس صورت گرفت بنا شد كه لایحه بودجه سال 97 كل كشور یكشنبه 19 آذر ماه ارائه شود.
وی افزود: پس از ارائه، لایحه بودجه سال 97 كل كشور چاپ و بین نمایندگان مجلس توزیع می شود، پس از آن نمایندگان تا 10 روز فرصت دارند كه پیشنهادات خود را در مورد لایحه بودجه سال 97 كل كشور به كمیسیون های تخصصی مربوطه ارائه كنند.
رنجبرزاده ادامه داد: كمیسیون‌های تخصصی موظفند حداكثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به كمیسیون تلفیق تقدیم كنند و كمیسیون تلفیق نیز موظف است حداكثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش كمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش كمیسیون‌ های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم كند.
وی افزود: مهلت رسیدگی كمیسیون تلفیق حداكثر تا پانزده روز با موافقت هیات رییسه قابل تمدید است.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: نهایتا نمایندگان مجلس در جلسه علنی، بعد از رسیدگی به كلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید، پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‏‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌ شود.
وی ادامه داد: بر اساس این روند، احتمالا لایحه بودجه سال 97 كل كشور اوایل بهمن ماه در مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.
رنجبرزاده افزود: در طول بررسی لایحه بودجه سال 97 كل كشور در مجلس، جلسات مجلس بلاانقطاع به جز روزهای تعطیل و جمعه در چهار ساعت برگزار می شود، این جلسات با پیشنهاد رییس مجلس و رای نمایندگان می تواند در دو یا سه شیفت نیز برگزار شود.
به گزارش روز شنبه ایرنا، در هفته های اخیر هیات دولت برای بررسی لایحه بودجه سال 97 كل كشور به صورت شبانه روزی جلسه داشت، لایحه بودجه سال 97 كل كشور با رویكردی متفاوت نسبت به لوایح بودجه سال های گذشته تدوین شده و بر تخصیص بودجه به استان ها به جای دستگاه ها تاكید دارد.
محمد باقر نوبخت معاون رییس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت درباره تغییر در ساختار لایحه بودجه سال 1397 گفت: سه ویژگی برای بودجه سال آینده می ‌توان بیان كرد، ابتدا مبنا و مبانی تصویب بودجه هر دستگاه براساس قیمت تمام شده ‌ای خواهد بود كه دستگاه فعالیت می ‌كند، این كار چند سال گذشته محاسبه شده و در پیوست چهار قانون بودجه امسال نیز آمده است.
وی با بیان این كه برای بودجه سال 1396 براساس قانون برنامه، هدف كمی در نظر گرفته شده بود، ادامه داد: این مقدار هدف با قیمت واحدی كه محاسبه كردیم ضرب و بودجه دستگاه‌ ها و بخش‌ ها مشخص می‌ شود، ما به جای اینكه پول دستگاه ‌ها را به مركز یا وزارتخانه بدهیم به هر استان تخصیص داده می‌ شود.
وی اضافه كرد: به عنوان مثال، اداره كل آموزش و پرورش اردبیل در این استان قرار دارد، بنابراین لازم نیست پول را به وزارتخانه بدهیم، بلكه بودجه به استان اختصاص داده می ‌شود تا شورای برنامه استان با مدیریت استاندار و مدیر سازمان برنامه استان و نمایندگان تصمیم ‌گیری كنند و صرفه‌ جویی لازم را در نظر بگیرند.
سخنگوی دولت همچنین گفت: ویژگی دیگری كه برای بودجه سال آینده در نظر گرفته ‌ایم، تمركززدایی بودجه دستگاه ‌هاست، بنابراین دستگاه ‌ها به صورت ملی بودجه دریافت نمی ‌كنند بلكه براساس جغرافیا و منطقه برای آن ها تخصیص بودجه در نظر گرفته می‌ شود.
نوبخت همچنین درباره تخصیص بودجه‌ ها بیان كرد: تخصیص بودجه در سال آینده براساس عملكرد و اهدافی است كه در نظر گرفته می‌ شود، نه براساس وصول پول به خزانه، در روش سنتی هر مقدار پول وارد خزانه می ‌شد، به درصد مشخص به دستگاه‌ ها پرداخت می‌ كردیم كه این شكل در سال آینده تغییر می‌ كند.
وی ادامه داد: بودجه‌ ریزی سال آینده بر مبنای عملكرد است و تصویب بر پایه بودجه ‌ریزی بر مبنای صفر و تخصیص بر پایه عملكرد خواهد بود.
سیام*9121 خبرنگار: سمیه لاری
انتشار: كتایون لامع زاده
۰ نفر