۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۷
کد خبر: 82757017
T T
۰ نفر
نماینده حماس در لبنان: انتفاضه جدید شروع شده است

بیروت-ایرنا-«علی بركه» نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اعتراض های 2 روز اخیر در مناطق مختلف فلسطین علیه تصمیم ترامپ درباره قدس گفت كه انتفاضه جدید شروع شده است.

به گزارش ایرنا، بركه تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به قدس را «جنایت» و «تجاوز» علیه ملت فلسطین خواند و در عین حال گفت: فلسطینیان تسلیم این وضعیت نمی شوند.
به گفته نماینده جنبش حماس در لبنان تصمیم ترامپ فرایند صلح را به «گور» برد و فلسطینیان را وارد فضای انتفاضه كرد. وی گفت: ملت فلسطین به مذاكره كنندگان فلسطینی فرصت مذاكره داد اما امروز آشكارا مخالفت خود را با این روند اعلام می كند.
علی بركه همچنین درباره میزان اعتراض ها در دیگر كشورها گفت كه ملت های دیگر نیز به ملت فلسطین نگاه می كنند و همیشه فلسطینیان به آنها روحیه داده اند.
در ادامه متن كامل گفت و گوی ایرنا با علی بركه آمده است:

**ایرنا: آیا می توان گفت كه تظاهرات «روز خشم» در فلسطین حساب و كتاب رئیس جمهوری آمریكا و رهبران اسرائیل در حركت نكردن مردم فلسطین را برهم زد؟
**علی بركه: نخست باید گفت كه تصمیم ترامپ یك جنایت و تجاوز علیه ملت فلسطین است. این مساله ثابت كرد كه واشنگتن شریك اشغالگران در جنایت ها و تجاوزهایشان است. من فكر می كنم رئیس جمهوری آمریكا پیش بینی غلطی داشت كه فكر می كرد مردم فلسطین حركتی نمی كنند و تصمیمش بدون هیچ واكنش جدی پیش خواهد رفت.
امروز می توان از انتفاضه جدید در فلسطین سخن گفت. جهان عرب و اسلام از موریتانی و تهران و مالزی و اندونزی گرفته تا پایتخت های عربی با این موضع كه قدس هویت عربی و اسلامی دارد همراهی كردند. مشخص شد كه قدس برای همه جامعیت دارد و عامل حركت آنهاست.
این وضعیت باعث زنده شدن مساله فلسطین شد. من مطمئن هستم كه در روزهای آینده ما شاهد افزایش درگیری ها خواهیم بود. فلسطینیان تسلیم نخواهند شد و نقشه نتانیاهو در یهودی سازی كل بیت المقدس تا سال 2020 را نخواهند پذیرفت. ملت فلسطین به ترامپ و نتانیاهو می گوید كه آماده دادن هزینه های گزاف و گرانبها در راه قدس است. ملت فلسطین قدس را دروازه زمین به آسمان می داند.

**ایرنا: آیا منظور شما این است كه انتفاضه رخ داده است؟ در این صورت ابعاد آن را چقدر می دانید؟
**علی بركه: انتفاضه به طور مستقیم پس از اعلام تصمیم ترامپ آغاز شد. مردم فلسطین به خیابان ها و اردوگاه ها به خیابان ها ریختند تا این تصمیم را محكوم و همبستگی خود را با بیت المقدس اعلام كنند.
روز جمعه فلسطینیان تظاهرات خود را از مساجد در كرانه باختری، غزه و بیت المقدس آغاز كردند. آنها به خیابان ها آمدند و این تصمیم جائرانه را محكوم كردند. درگیری هایی نیز رخ داد كه به شهادت یك نفر در خان یونس كه میان غزه و مناطق اشغالی سال 1948 قرار دارد منجر شد. 700 نفر نیز زخمی شدند.
انتفاضه بار دیگر آغاز شده است. ترامپ با تصمیم متهورانه اش مسئولیت اتفاقات پس از آن را متوجه خودش كرد. او وضعیت را به قبل از كنفرانس مادرید در ابتدای دهه 1990 برد. این تصمیم فرایند صلح را به گور برد و ما را وارد فضای انتفاضه كرد. ملت فلسطین به مذاكره كنندگان فلسطینی فرصت مذاكره داد اما امروز آشكارا مخالفت خود را با این روند اعلام می كند.

**ایرنا: آیا می توان گفت كه تشكیلات خودگردان فلسطین تحت تاثیر آنچه در خیابان می گذرد قرار گرفته است؟ آیا ما شاهد تغییرات ریشه ای در مواضع تشكیلات خودگردان خواهیم بود؟
**علی بركه: امروز مواضع جدیدی از سوی چهره های ارشد تشكیلات مطرح می شود. مذاكره كننده ارشد اعلام می كند كه تماس ها با دولت آمریكا متوقف شده است. ابومازن نیز اعلام كرد كه با معاون رئیس جمهوری آمریكا كه نوزدهم ماه جاری میلادی به فلسطین اشغالی سفر خواهد كرد، دیدار نمی كند. معتقدم تشكیلات خودگردان در مقابل فشار افكار عمومی در حال كوتاه آمدن از موضع قبلی خود است. انتفاضه همه فلسطین و كشورهای عربی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

*ایرنا: آیا تغییری نیز در موضع كشورهای عربی رخ خواهد داد؟
**علی بركه: بله. افكار عمومی در كشورهای عربی در انتظار فلسطینیان است و بر اساس آنچه در فلسطین می گذرد حركت خواهد كرد. فلسطینیان به همه طرف ها پیام محكمی را فرستاد. فلسطینیان همیشه به اعراب روحیه داده اند. در سال 2012 و پس از ترور شهید الجعبری هیاتی از وزیران خارجه اتحادیه عرب به غزه رفت و پس از بازگشت درباره كودكان فلسطینی سخن گفتند؛ كودكانی كه با وجود حملات جنگنده های اسرائیل در خیابان ها بازی می كردند. مشاهدات آنها روحیه شان را بالا برد. فلسطینیان همیشه پیشقراول نبرد بوده اند. در تابستان گذشته اهالی بیت المقدس علیه نصب دروازه های الكترونیك در ورودی های مسجد الاقصی تظاهرات كردند و به اعتراض خود شدت دادند تا اینكه دشمن مجبور شد از اقدامات خود دست بردارد.

*ایرنا: به تازگی برخی رسانه ها از طرحی گفتند كه «معامله قرن» لقب گرفته است و آن تعیین شهرك «ابودیس» به عنوان پایتخت فلسطین است. آیا می توان گفت كه واكنش مردم فلسطین ضربه ای سخت به این طرح بود؟
**علی بركه: معامله قرن افكار نتانیاهو است كه ساخته و پرداخته ترامپ و مورد حمایت برخی كشورهای عربی است. او مخالف حق بازگشت پناهجویان فلسطینی به سرزمین خود و به دنبال تقدیم قدس به صهیونیست هاست. تصمیم ترامپ بخشی از این معامله است كه البته با مخالفت روبرو شده است. این معامله با مانع روبرو شده است و حتی حامیان آن نیز كم كم از آن تبرئه می جویند.
خاورم**388**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی