۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82757036
T T
۰ نفر
هنرمندان حوزه نمايش از تكنيك هاي تئاتر شورايي استفاده كنند

سنندج - ايرنا - داور چهاردهمين جشنواره تئاتر كُردي سقز از هنرمندان حوزه نمايش خواست از تكنيك هاي تئاتر شورايي براي درگير كردن بيشتر مخاطب با اثر هنري استفاده كنند.

علي ظفر قهرماني نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هدف تئاتر شورايي دموكراتيزه كردن قدرت افراد است چرا كه در آن گفتگو و مدارا تمرين مي شود.
وي اظهار كرد: اگر تئاتر كُردي دغدغه مسايل اجتماعي را داشته باشد و بخواهد مردم را كنشگر بار بياورد تئاتر شورايي مي تواند تا حد زيادي به اين امر كمك كند زيرا اينگونه تئاتر، به بازيگر و تماشاگر اجازه مي دهد در جريان نمايش دخالت كلامي و اجرايي داشته باشند.
قهرماني نژاد گفت: تئاتر زماني مي تواند تاثير گذار باشد كه جنبه ارشادي نداشته باشد و مردم را كنشگر و خلاق بار بياورد.
اين مدرس حوزه تئاتر شورايي با بيان اينكه در اجراي تئاتر شورايي بايد به سه محور نحوه اجرا، برگزاري كارگاه ها و توليد محتوا توجه ويژه شود، يادآور شد: اجراي اين نوع از تئاتر در ايران نُهمين سال خود را پشت سر مي گذارد در حاليكه بيش از 40 سال از اجراي آن در غرب مي گذرد.
وي بر ضرورت آسيب شناسي تئاتر كُردي، توجه به دراماي كُردي، برپايي كارگاه هاي آموزشي، وجود مستندسازي و آرشيو در دبيرخانه جشنواره تئاتر سقز تاكيد كرد.
قهرماني نژاد فارغ التحصيل رشته كارگرداني سينما در مقطع كارشناسي ارشد است و تاكنون چند كتاب از اين هنرمند ترجمه و به چاپ رسيده است، در سال 86 نيز 2 مقاله از وي در مورد تئاتر شورايي در بنياد جهاني پي تي آ آمريكا پذيرفته و بدون حضور او قرائت شد، همچنين دو فيلم كوتاه از قهرماني نژاد در جشنواره هاي بين المللي به نمايش در آمده است.
به گزارش ايرنا، چهاردهمين جشنواره تئاتر كُردي سقز از شامگاه پنجشنبه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهر آغاز شد است و يكشنبه شب 19 آذر با معرفي گروه ها و نفرات برتر بكار خود پايان مي دهد.
اين جشنواره توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سقز و انجمن هنرهاي نمايشي استان كردستان با همكاري اداره كل هنرهاي نمايشي، انجمن هنرهاي نمايشي ايران، فرمانداري سقز، شوراي اسلامي شهر و شهرداري سقز در راستاي ارتقا، تشويق و ترويج هنر نمايش در جامعه با تاكيد بر توليد نمايش هايي مبتني بر فرهنگ كردستان در حال برگزاري است.
جشنواره تئاتر كُردي از سال 78 به مدت شش سال متوالي برگزار شد اما بدليل مشكلات مالي اين جشنواره بعد از شش دوره متوقف شد و دوباره از سال 87 برگزاري آن از سر گرفته شد و تا سال 90 به مدت چهار دوره ديگر پيگيري و اجرا شد.
اين جشنواره در سال هاي 91 و 92 برگزار نشد و از 93 دوباره فعاليت خود را آغاز كرد و سال 94 نيز دوازدهمين دوره اين جشنواره با حضور 12 گروه نمايشي از ايلام، بانه، بوكان، تهران، دياربكر تركيه، سقز، سليمانيه عراق، سنندج، شيروان، كرمانشاه و مريوان از 15 تا 19 شهريور در سالن نمايش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سقز برگزار شد.
دكتر قطب الدين صادقي، كوروش سليماني و علي ظفر قهرماني نژاد نمايش هاي اين دوره را داوري خواهند كرد.
سقز در 190 كيلومتري شمال غربي سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ابراهيم محمدحسيني ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
7249/9102