۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82757065
T T
۰ نفر

تهدید زلزله در بافت فرسوده شهری زنجان

۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82757065
تهدید زلزله در بافت فرسوده شهری زنجان

زنجان - ایرنا - زلزله كرمانشاه در ماه گذشته و زلزله طارم در دهه 60 و از طرفی روی گسل قرار گرفتن بخشی از شهرهای زنجان، زنگ خطر را برای برنامه ریزی جدی جهت تسریع در بازسازی بافت فرسوده این استان به صدا درآورده است.

به گزارش ایرنا، طبق اعلام مسوولان و مطالعات انجام گرفته؛ استان زنجان بر روی گسل واقع شده و این موضوع از آن جهت اهمیت دارد كه بیشتر واحدهای مسكونی درسكونتگاهها و بافت ناكارآمد شهری بدون توجه به اصول مهندسی احداث شده اند كه این موضوع مشكلاتی ایجاد كرده است.
هم اكنون شهر زنجان 511 هكتار بافت فرسوده دارد كه بیشتر در محدوه تاریخی واقع شده و از این میزان 178 هكتار آن در سكونتگاه و بافت ناكارآمد قرار دارد كه رفع مشكلات این مناطق نیز نیازمند همكاری، تعامل و هماهنگی دستگاههای متولی بویژه مردم است.
مدیركل مدیریت بحران استان زنجان درارتباط با وضعیت واحدهای مسكونی شهر زنجان در برابر زلزله به خبرنگار ایرنا گفت: بررسی ها نشان می دهد واحدهای مسكونی این شهر كه تا آخر دهه 60 ساخته شده اند، در برابر زلزله آسیب پذیرتر و واحدهایی كه بعد از سال 80 ساخته شده اند، در برابر زلزله با قدرت 7.5 ریشتر مقاوم تر هستند.
صفی الله كرامتی افزود: بر این اساس وقوع زلزله بافت های فرسوده شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار را تهدید می كند و توجه و برنامه ریزی برای نوسازی این واحدها ضروری است.
وی بیان كرد: هم اكنون شهرداری و كمیسیون ماده پنج نیز تسهیلاتی برای نوسازی بافتهای فرسوده در نظر گرفته اند و در این میان مشاركت مردم می تواند به بازگشایی حریمها و خدمات رسانی بهتر منجر شود.
مدیركل مدیریت بحران استان زنجان، مناطق حاشیه نشین شامل اسلام آباد، نجف آباد، خان دره (كوی وحدت)، سایان، شهدا، گولجیك آباد و فاطمیه را دارای سكونتگاه و بافت ناكارآمد شهری زنجان برشمرد كه ساكنان آنها با مشكلات متعددی روبرو هستند.
وی اظهار كرد: بیشتر واحدهای این مناطق غیرمجاز ساخته شده اند و در صورت وقوع زمین لرزه احتمال تخریب و تلفات جانی بسیار بالاست.
كرامتی افزود: این استان آمادگی لازم برای وقوع حوادث مختلف مانند زلزله را دارد ، اما حساس نبودن شهروندان و بی توجهی به فراگیری آموزش های لازم در این بخش نگرانی هایی را ایجاد كرده است.
وی بیان كرد: بی رغبتی به آموزشهای امداد و نجات موجب می شود افراد هنگام مواجهه با زلزله در مكان های ناایمن قرار بگیرند و این موضوع تلفات و خسارات را به دنبال دارد.
مدیركل مدیریت بحران استان زنجان ادامه داد: در بیشتر موارد مشاهده می شود شهروندان هنگام ساخت وساز واحدهای مسكونی به لزوم نظارت مهندسان ناظر بی توجه هستند و این موضوع بسیار مشكل ساز است.
كرامتی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد بیشتر مناطق این استان روی گسل واقع شده اند كه 2 گسل معروف زنجان و سلطانیه از جمله آنها بشمار می رود.
مدیركل مدیریت استان زنجان خاطرنشان كرد: از طرفی وجود 40 گسل در اطراف و پیرامون نیز عامل تهدید كننده دیگری برای وقوع زمین لرزه در این استان است كه آمادگی های لازم برای مقابله وجود دارد.
*** نقشه زلزله خیز استان به مسئولان اطلاع رسانی شده است
استاد زمین شناسی و زلزله شناس برجسته ایران گفت: نقشه نقاط زلزله خیز استان زنجان توسط تیم تحقیقاتی مطالعه، تهیه و به تمام مسئولان مربوطه اطلاع رسانی شده تا در صورت نیاز اقدامات لازم انجام گیرد.
عبدالرضا قدس افزود: طبق تحقیقات، بیشترین زلزله ها در دره طارم اتفاق می افتد و برای تشخیص فعالیت های زلزله نگاری چندین زلزله نگار در استان گیلان بالای دره نصب شده و در پایین دره استان زنجان ایستگاهی وجود ندارد.
وی یادآوری كرد: در زمینه زلزله تحقیقات مطلوبی در استان انجام و طی سه سال (92تا94) بیش از 40 ایستگاه لرزه نگاری موقت در استان فعال شده است.
قدس تاكید كرد: گسل شمال زنجان كه پر خطر بوده و به عنوان مهمترین تهدید برای شهر زنجان شناخته شده، توسط شبكه جی.پی.اس و با مدیریت دانشگاه تحصیلات تكمیلی علوم پایه زنجان پایش می شود.
این زلزله شناس برجسته ایران افزود: این شبكه در قالب سه ایستگاه جی.پی.اس احداث و پایش ها از شهریور امسال آغاز شده است.
به گفته این كارشناس،اگر گسل شمال شهر زنجان شكسته شود، تمام طول گسل می‌تواند یك زلزله با بزرگی هفت و 2 دهم در مقیاس ریشتر تولید كند.
وی بیان كرد: گسل شمال زنجان از جنوب غرب زنجان حوالی آزاد راه زنجان - تبریز شروع شده و تا شمال ارمغانخانه به مسافت 65 كیلومتر ادامه پیدا می كند.
استاد زمین شناسی و زلزله شناس برجسته ایران خاطر نشان كرد: گسل سلطانیه نیز از جنوب شهر زنجان تا شهر سلطانیه ادامه دارد كه بیشترین خطر از سمت گسل سلطانیه متوجه شهرهای ابهر و خرمدره است و این 2 گسل مهم ترین تهدید شهر زنجان به شمار می آیند.
وی خاطر نشان كرد: زنجان روی گسل اصلی زلزله قرار ندارد، در صورت دقت در ساختمان سازی ها، خطری متوجه مردم نخواهد بود.

*** در امر ساخت و ساز از متخصصان لازم استفاده شود
مدیر مسكن اداره كل راه وشهرسازی استان زنجان نیز ادامه داد: صنعت ساختمان در مقایسه با سال های گذشته حركتی رو به رشد داشته اما تا رسیدن به حد ایده آل فاصله وجود دارد و اقدامات اساسی تری باید انجام گیرد.
محسن یگانه افزود: در تربیت نیروی كاری متبحر وكار آمد این حوزه مشكلاتی وجود دارد و برخی متقاضیان كه تمایل به ساخت واحد مسكونی اقدام می كنند از نیروهای غیر حرفه ای وآموزش ندیده استفاده می كنند.
وی اظهار كرد: احداث ساختمان نیاز به تخصص و تجربه دارد د و این د رحالی است كه برخی به اشتباه ساخت وساز را كاری راحت می پندارند كه این نوع نگرش باید تغییر كند.
مدیرمسكن اداره كل راه و شهرسازی استان زنجان نیز ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد كیفت و مقاومت ساختمان های شهری استان در برابر زلزله در مقایسه با واحدهای روستایی وضعیت بهتری دارد.
وی اظهار كرد: بر این اساس به طور قطع نمی توان گفت كه واحدهای مسكونی واقع در شهر زنجان تا چه میزان در برابر زلزله مقاوم هستد چرا كه میزان انرژی آزاد شده بسیار تاثیر گذار بوده و در واقع نسبی است.
یگانه افزود: وقوع زمین لرزه های متعدد موجب شده نسبت به بازنگری آئین های مقررات ملی ساختمان مبادرت شد نظارت های نیز جدی گرفته شد اما مشكلاتی وجود دارد.
وی اظهار كرد: بافت فرسوده شهر زنجان از نقاط زلزله خیز بشمار می رود و بطور قطع برنامه ریزی مدون از سوی دولت و توجه مسولان می تواند علاوه بر نوسازی تلفات احتمالی را نیز كاهش دهد.
یگانه خاطر نشان كرد: استفاده از مصالح استاندارد، بهره گیری از سازندگان با صلاحیت دار و سرمایه گذاری در ایمنی توسط متقاضیان می تواند حوادث احتمالی را كاهش داده و البته این مهم به فرهنگسازی بیشتری نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، زمین‌لرزه منجیل ساعت 30 دقیقه بامداد پنجشنبه 31 خردادماه 1369 در نزدیكی شهر رودبار و روستاهای تابعه در استان گیلان و شمال غرب استان زنجان در ناحیه طارم رخ داد. این زلزله تا شعاع 100 كیلومتری از مركز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان شد.
این زلزله موجب كشته شدن نزدیك به 35 هزارنفر، مجروح شدن 60 هزار نفر و بی‌خانمانی بیش از500 هزار نفر شد.
7320/8068
گزارش: اعظم شامی **** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
۰ نفر