۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲
کد خبر: 82757072
T T
۰ نفر

سفر رییس جمهور كره جنوبی به چین در سایه تنش ها

۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲
کد خبر: 82757072
سفر رییس جمهور كره جنوبی به چین در سایه تنش ها

'مون جائه این' رییس جمهوری كره جنوبی كه ماه می (اردیبهشت) سال 2017 قدرت را در انتخاباتی زودهنگام به دلیل بروز فساد مالی در دولت قبلی در اختیار گرفت، خود را برای سفر به چین و گفت و گو با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق این كشور آماده می كند.

این سفر از آنجا اهمیت دارد كه اوضاع در شبه جزیره كره بشدت بحرانی بوده و منافع امنیتی چین هم به مخاطره افتاده است و همزمان دو كشور بر سر سامانه پیشرفته آمریكایی تاد در كره جنوبی دچار اختلافاتی هستند، هرجند این اختلافات نسبت به یك سال قبل فروكش كرده است.
دیدار دو رییس جمهور یكی از مهمترین ملاقات های رهبران دو كشوری است كه منافع زیادی در شبه جزیره كره و آسیای شمال شرقی دارند و دستكم در این موضوع وحدت نظر دارند كه نباید اجازه داد جنگی در منطقه شروع شود.
چین البته از اینكه كره جنوبی درهای این كشور را به روی پیشرفته ترین تجهیزات دریایی، هوایی و زمینی آمریكا باز كرده است نگران است و هر بار از این كشور می خواهد رزمایش هایش را با آمریكا متوقف كند اما در میانه این درخواست ها، دو كشور آمریكا و كره جنوبی بزرگترین رزمایش هوایی خود را با بیش از 230 جنگنده و حضور بمب افكن های آمریكایی برگزار كردند.
سامانه تاد هم كماكان در كره جنوبی برقرار می باشد اما این كشور قول داده كه شمار رادارهای آن را افزایش ندهد و فعلا 6 واحد موشك انداز این سامانه در منطقه ای واقع در 300 كیلومتری جنوب شرق پایتخت كره جنوبی فعال و عملیاتی شده است.
البته این سومین بار است كه رهبران دو كشور دیدار می كنند، یك بار آن در اجلاس گروه 20 در آلمان و دیگری در ماه نوامبر(آبان) در حاشیه اجلاس آپك در ویتنام بود، برای بار سوم قرار است این ملاقات چهارشنبه این هفته در پكن انجام می شود.
به دلیل اختلافات فراوانی كه در نوع رویكرد دو كشور به خصوص در مسایل امنیتی و نظامی در شبه جزیره كره وجود دارد، بعید به نظر می رسد این ملاقات با موفقیت های زیادی همراه باشد اما می تواند مانع شدت گرفتن چالش ها و اختلافات شود و باعث گردد تا دو كشور در زمینه تجاری و اقتصادی روابط عادی خود را ادامه دهند.
وقتی كه سامانه تاد در كره جنوبی عملیاتی شد چین گروه های گردشگری خود را از سفر به كره جنوبی برحذر داشت و پس از آن بسیاری از قراردادها و معاملات با شركت های كره ای متوقف شد و شمار زیادی از مردم چین كالاهای كره ای را تحریم كردند در همین راستا كره جنوبی می گوید ممنوع شدن سفر گروه های گردشگری چین به آن كشور نزدیك به هفت میلیارد دلار تاكنون به كره صدمه اقتصادی زده است.
در بحث شبه جزیره كره، دو طرف بر خلع سلاح هسته ای شبه جزیره كره تاكید كرده و چین بار دیگر از كره شمالی می خواهد آزمایش های اتمی و موشكی را متوقف كند به شرط اینكه آمریكا و كره جنوبی هم رزمایش های مشترك متوقف كنند، اما بعید است به دلیل رد درخواست از سوی واشنگتن و سئول در این زمینه توفیقی حاصل شود.
پكن به هر صورت از این فرصت برای شكست اتحاد نظامی آمریكا در منطقه استفاده خواهد كرد و در واقع بهبود روابط با كره جنوبی می تواند موجب شود تا این كشور راهبرد قوی تری در ارتباطات نزدیك به واشنگتن را دنبال نكند و این برای چین سودمند خواهد بود كه یكی از اصلی ترین عوامل تنش در شبه جزیره كره را حضور نظامی آمریكا می داند.
آنچه مسلم است این است موشك پرانی های كره شمالی و آزمایش های اتمی این كشور، روابط نظامی میان آمریكا را با كره و ژاپن قوی تر كرده و همزمان مناسبات چین با این كشور را تیره تر نموده است و برای همین پكن از چند هفته قبل بتدریج اعلام كرده كه دوران تیرگی روابط با كره جنوبی پایان یافته است و تبادلات و همكاری های دوكشور بیشتر خواهد شد.
به هر صورت فعلا كه كره جنوبی و آمریكا با تمرینات هوایی خود حملات فرضی به سایت های موشكی و نظامی كره شمالی را انجام می دهند برای چین بهترین فرصت است تا با تقویت دیپلماسی و با استفاده از روابط رو به بهبود با كره جنوبی، راه را برای از سرگیری مذاكرات در شبه جزیره كره برای پایان دادن به این بحران باز كند موضوعی كه برای نتیجه آن باید تا پایان سفر رییس جمهور كره جنوبی به پكن منتظر ماند.
آساق**231*1144** انتشار دهنده: علیرضا جباری
از : مسعمود احمدی