۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۴
کد خبر: 82757165
T T
۰ نفر
رونق كشت گلخانه اي در خاتم و لزوم توجه بيشتر به اين صنعت

يزد- ايرنا- محصولات گلخانه اي از مهم ترين اركان بخش كشاورزي هستند و وابستگي اقتصادي بسياري از مناطق به توسعه اين صنعت كاملاً مشهود است.

به گزارش ايرنا، توسعه گلخانه ها علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتي، راهكاري جدي در راستاي صرفه جويي منابع آبي و زمينه ساز اشتغالزايي و كارآفريني در مناطق شهري و روستايي است.
در شهرستان خاتم نيز با توجه به كم ابخواه بودن اين محصولات، سطح زير كشت آن رو به افزايش است.
ابوالفضل ابويي از گلخانه داران خاتم است كه با توجه به شرايط اقتصادي جامعه و نبود بازار كار براي جوانان تصميم گرفته خودكفا شود و با تكيه بر پشتكار خويش براي خود و ساير افراد جوياي كار، كارآفريني كند.
وي روز شنبه در گفتگو با ايرنا سطح زير كشت گلخانه فلفل دلمه رنگي خود در شهرستان را 2 هزار متر مربع بيان كرد و گفت: اين محصول با توجه به اينكه هزينه هاي اوليه اش نسبت به ساير محصولات گلخانه اي خيلي كمتر است و بذر و كود كمتري استفاده مي شود، مدت زماني كه ما مي تونيم برداشت كنيم نسبت به محصولات ديگر از جمله خيار 2 برابر است.
وي عمده مشكل گلخانه داران شهرستان را نبود بازار فروش و فاصله زياد آن تا مركز استان عنوان كرد و يادآور شد: فروش در شهرستان خوب نيست و اين محصول براي فروش و صادرات بايد به شهرهاي يزد و شيراز فرستاده شود كه طول زياد مسير براي گلخانه دار موجب هزينه ها و مشكلات زيادي است.
وي تاكيد كرد: در صورتي كه سطح زير كشت در شهرستان افزايش يابد و اين محصول در شهرستان زياد باشد گلخانه داران مي توانند محصولات خود را به صورت عمده براي صادرات به شهرهاي مذكور ارسال كنند كه از نطر هزينه نيز با صرفه خواهد بود.
ابويي سطح تحصيلات خود را مقطع ديپلم عنوان داشت و افزود: كشت فلفل دلمه به صورت نشاكاري است يعني نشا در 45 روز تا دو ماه و بعد از آن به گلخانه منتقل مي شود.
وي سطح برداشت در هر متر مربع را سالانه 15 كيلوگرم عنوان و تصريح كرد: اميد داريم تا مسئولان با تخصيص وام هاي كم بهره در اين زمينه موجب افزايش كشت هاي گلخانه توسط جوانان جوياي كار و همچنين ديگر گلخانه داران شوند.
مسئول باغباني مديريت جهاد كشاورزي خاتم نيز سطح زير كشت اين محصول در منطقه را 10 هزار متر مربع بيان كرد و گفت: بخاطر ارزش و اهميت آب و كم آبخواه بودن كشت هاي گلخانه اي و همچنين برداشت بيشتر اين محصول در سطح نسبت به كشت محصول در فضاي آزاد ترجيح مي دهيم تا كشاورزان به اين گونه كشت ها روي آورند.
محمد رضا تاج آبادي اظهار كرد: در برنامه داريم كه تا پايان سال جاري سطح زير كشت گلخانه را 22 هكتار افزاش دهيم.
اين مسئول مزاياي كشت هاي گلخانه اي را برداشت خارج از فصل محصول، مصرف كود و سموم كمتر و همچنين افزايش راندمان توليد نسبت به سطح كشت عنوان كرد.
خاتم در بخش محصول باغباني با 16 هزار و 700 هكتار سطح زير كشت و 50 هزار تن محصول و با 21 درصد توليد، جايگاه نخست استان را داراست و در محصول گلخانه اي با سطح زير كشت 32 هكتار جايگاه پنجم را در اختيار دارد.
هرات مركز شهرستان 40 هزار نفري خاتم در فاصله 240 كيلومتري شهر يزد واقع شده است.
7534/ 6197 خبرنگار: شهلا حيدري** انتشار: محمدحسين فلاح
irnayazdd@