افشاردوست: اشتباهات داوری دیدار جنجالی ارومیه و پیكان غیر قابل انكار است/ دیدارسایپا و شهرداری ارومیه باید برگزار می شد

تهران-ایرنا- «محمود افشاردوست» دبیر كل فدراسیون والیبال تاكید كرد: اشتباهات داوری در دیدار جنجالی شهرداری ارومیه و پیكان غیر قابل انكار بود و به طور حتم پس از ارائه گزارش كمیته داوران در این باره، كمیته انضباطی آرای تشكیل جلسه خواهد داد و دراین باره صدور رای خواهد كرد.

افشاردوست با اشاره به اینكه هیات رییسه فدراسیون والیبال امروز (شنبه) به منظور بررسی و رسیدگی به موضوع آن دیدار جنجالی تشكیل جلسه داد به خبرنگاذ ایرنا گفت: اتفاق بدی در آن دیدار افتاد كه باید در جریان بازی از وقوع آن جلوگیری و به آن رسیدگی می شد، متاسفانه در موعد مقرر به این موضوع توجه و رسیدگی نشد.
وی افزود: اعضای هیات رییسه ضمن حمایت از صدور آرای كمیته انضباطی علیه تیم شهرداری ارومیه، بر این باورند چنانچه باشگاه شهرداری ارومیه نسبت به آرا كمیته انضباطی اعتراضی داشتند باید آن را به صورت كتبی به فدراسیون اعلام می كردند تا به آن رسیدگی شود.
دبیر كل فدراسیون والیبال با بیان اینكه این روال عادی در فدراسیون والیبال است، اظهار داشت: مسئولان باشگاه شهرداری ارومیه پیش ازگرفتن هر گونه تصمیم احساسی باید اعتراض خود را طبق قانون به كمیته استیناف فدراسیون اعلام می كردند كه به طور حتم به آن دراین كمیته رسیدگی و توجه می شد.
افشاردوست در پاسخ به این سئوال كه آیا هیات رییسه درجلسه امروز خود نسبت به بازی دومی كه شهرداری ارومیه به نشانه اعتراض در آن حاضر نشد نیز تصمیم گیری كردند، نیز گفت: خیر در جلسه امروز هیات رییسه تنها در خصوص بازی اول این تیم گفت وگو و مباحث مربوط به آن بررسی شد.
به گفته وی، هیات رییسه در جلسه بعدی خود به این موضوع نیز رسیدگی خواهد كرد، البته از آنجا كه كمیته انضباطی دوشنبه ها تشكیل می شود و هنوز دراین باره جلسه ای تشكیل و نظر این كمیته اعلام نشده است، درست هم نبود كه هیات رییسه در این باره اظهار نظر می كرد.
تیم شهرداری ارومیه چهارشنبه هفته گذشته پس از ورود به زمین و سوت اعلام بازی از سوی داور، زمین را ترك و مقابل تیم سایپا بازی نكرد.
دبیر كل فدراسیون والیبال در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینكه چه شخص و گروهی مقصر اصلی حوادث جنجالی دیدار تیم های شهرداری ارومیه و پیكان می باشند، عنوان كرد: اتفاقات عجیب و غریب در این دیدار از گیم دوم شروع شد و بر این باوریم كه ناظر و داور بازی باید بازی را قطع و به زمان دیگری موكول می كردند.
وی با بیان اینكه به طور حتم با مقصران این حادثه برخورد قانونی خواهد شد، تصریح كرد: داوران و ناظران به درستی نتوانستند بازی و حواشی آن را مدیریت كنند و معتقدیم دراین باره قصور و كوتاهی صورت گرفته است.
به اعتقاد وی چنانچه داوران و ناظر بازی به موقع به این موضوع كه از ست دوم شروع شد ورود می كردند، این اتفاقات نمی افتاد و حق به حق دار می رسید اما این اتفاق نیفتاد و مشكل درست شد.
دبیر كل فدراسیون والیبال در پاسخ به این سئوال كه آیا برای رسیدگی به اشتباهات داوران و ناظران این بازی، كمیته انضباطی فدراسیون تشكیل جلسه خواهد داد، اظهار داشت: به طورحتم این جلسه تشكیل خواهد شد، اما پیش از آن منتظر اعلام رای كمیته داوران دراین خصوص هستیم.
وی در پاسخ به این سئوال كه چه جرائمی برای متخلفان داوری و ناظران درنظرخواهید گرفت،تصریح كرد: جرائم طبق اساسنامه فدراسیون جهانی خواهد بود كه در این مورد خاص محرومیت چند جلسه ای در انتظار داوران و ناظران این بازی خواهد بود.
به گفته وی از آنجا كه نتیجه بازی به هیچ وجه بر نمی گردد، مسئولان تیم شهرداری ارومیه نباید انتظار داشته باشند كه این دیدار تكرار و یا نتیجه آن لغو شود، تیم آنان به هر صورت بایستی در دیدار مقابل سایپا بازی می كرد.
تیم شهرداری ارومیه در هفته دهم رقابت های لیگ برتر والیبال میزبان تیم پیكان بود، این دیدار درحالی در ست دوم پی گیری می شد كه بازی از روال عادی خارج شده و شرایط طبیعی نداشته است.
روند غیر طبیعی و انجام خطاها همچنان تكرار و به صورت مرتب خطا صورت می گرفت كه متاسفانه این مسایل از دید مسئولان برگزاركننده دور ماند.
اما اوج بحران در گیم چهارم بود. در حالیكه این بازی در گیم چهارم در جریان بود، یكی از تیم ها خطای هفت نفره و ارنج را انجام می دهد كه این خطا باز هم از دید داوران و ناظران پنهان مانده و در حالی كه بازی نبایستی شروع می شد، داور به اشتباه دستور به شروع رالی (بازی) داد كه داور دوم پس از متوجه شدن اشتباه اعلام خطا كرد كه دیگر كار از كار گذشته بوده است.
مجموع اشتباهات این بازی در حالی به گیم پنجم كشیده می شود كه دو تیم از نظر روحی و روانی شرایط خوبی را تجربه نمی كردند و دراین گیم كادر فنی و بازیكنان تیم شهرداری ارومیه به یك باره تصمیم می گیرند بازی را ادامه ندهند و از زمین بازی خارج شدند.
كمیته انضباطی فدراسیون والیبال دوشنبه هفته گذشته در این خصوص تشكیل جلسه داد و تیم پیكان را 3 برصفر برنده این بازی اعلام كرد.
مسئولان باشگاه شهرداری ارومیه كه انتظار صدور این رای از سوی كمیته انضباطی را نداشتند، در اعتراض به این موضوع، در دیدار هفته یازدهم مقابل تیم سایپا درحالی بازی نكردند كه در زمین حاضر بوده و پس از اعلام شروع بازی زمین را ترك كردند و به خانه بازگشتند.
ورزشی.**9144**1368
خبرنگار:سعید قهرمانی** انتشار: خیراله شفیعی