۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82758147
T T
۰ نفر

آغاز كشت گندم در خاتم

۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82758147
آغاز كشت گندم در خاتم

يزد - ايرنا - سرپرست مديريت جهاد كشاورزي خاتم گفت: عمليات كاشت گندم در سطح پنج هزار و 100 هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان بعنوان بزرگ ترين قطب توليد گندم استان يزد آغاز شد.

مجتبي آغاز روز يكشنبه در گفتگو با ايرنا افزود: از ابتداي كاشت گندم تاكنون بالغ بر 375 تن بذر گواهي شده گندم ،300 تن كود سوپر فسفات 25 تن كود سولفات پتاسيم و150 تن كود آوره بين گندمكاران شهرستان توزيع شده است .
وي اظهار كرد: پيش بيني مي شود عمليات كشت گندم كه از اواخر مهرماه در شهرستان شروع شده تا پايان اذر ماه ادامه داشته باشد.
وي شهرستان خاتم را مهمترين قطب توليد گندم استان يزد دانست و از مناطق چاهك ،شهرياري ،هرات ،مروست بعنوان مناطق مهم توليد گندم در شهرستان نام برد و ارقام گندم توليدي در اين مناطق را ارقام پيشتاز، سيوند، نارين، سيستان سيروان و روشن ذكر نمود.
اين مسئول محصول گندم را محصولي استراتژيك و حايز اهميت دانست و با اشاره به اينكه با تمام توان در راستاي فرامين مقام معظم رهبري و رييس جمهور مبني بر خود كفايي در توليد محصولات استراتژيك مانند گندم گام برميداريم اضافه كرد: با استفاده از امكانات موجود و ارايه آموزشهاي فني لازم از طرف كارشناسان مراكز ترويج و جهاد كشاورزي و تجهيز اراضي به سيستم هاي نوين ابياري ،افزايش ضريب مكانيزاسيون ،بذور گواهي شده،كشاورزي حفاظتي ،رعايت تاريخ مناسب كاشت و مبارزه به موقع با افات و بيماريها (سن گندم ،شته سبز و ..)در راستاي افزايش بهره وري و راندمان توليد تلاش ميكنيم.
وي در پايان از تلاش و زحمات گندمكاران شهرستان خاتم و ارتباط تنگاتنگ آنان با مديريت جهاد كشاورزي شهرستان در راستاي توليد اين محصول استراتژيك قدر داني و خواستار ارتباط مستمر آنان با كارشناسان جهاد كشاورزي جهت به روز رساني دانش آنان شد.
خاتم در بخش محصول باغباني با 16 هزار و 700 هكتار سطح زير كشت و 50 هزار تن محصول و با 21 درصد توليد، جايگاه نخست استان را داراست و در محصول گلخانه اي با سطح زير كشت 32 هكتار جايگاه پنجم را در اختيار دارد.
هرات مركز شهرستان 40 هزار نفري خاتم در فاصله 240 كيلومتري شهر يزد واقع شده است.
7534/ 6197 خبرنگار: شهلا حيدري** انتشار: فلاح
irnayazdd@