۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۳
کد خبر: 82758333
T T
۰ نفر
استاندار: رويداد همدان 2018 فرصتي براي تحول شهر جهاني سفال است

همدان - ايرنا - استاندار همدان گفت: در سال 2018، 2 اجلاس بزرگ گردشگري در همدان برگزار مي شود كه فرصتي براي تحول و معرفي لالجين شهر جهاني سفال است.

محمد ناصر نيكبخت شامگاه شنبه در ديدار با اعضاي شوراي شهر و شهردار منتخب لالجين با بيان اينكه شوراي اين شهر بايد در شان شهر جهاني لالجين عمل كند و توسعه يافته باشد افزود: لالجين ديگر يك شهر معمولي نيست ، جايگاه آن خيلي بالا رفته و شهري جهاني است.
استاندار همدان با بيان اينكه در سال 2018، 2 اجلاس مهم گردشگري برگزار مي شود افزود: اين 2 اجلاس فرصت بسيار خوبي براي معرفي استان همدان و جذب گردشگراست و بايد براي استفاده از اين فرصتها آماده شد.
وي اظهار كرد: هزينه لازم بايد براي زيباسازي و موارد ضروري جهت برگزاري اجلاس هاي گردشگري را تامين كرد.
استاندار همدان با بيان اينكه در پيگيري براي اعتبارات دانشگاه دي 8، موضوع لالجين هم پيگيري شد افزود: قرار شد طرح تفصيلي ارائه شود تا اعتبارات را اختصاص دهند.
نيكبخت با تاكيد بر اينكه تا آبان ماه سال 97 لالجين بايد بهترين شرايط گردشگري را داشته باشد اظهار كرد: نماينده بهار و كبودراهنگ هفته گذشته 2 سرمايه گذار براي لالجين معرفي كرد و بايد از فرصت تعامل با نمايندگان و همه مسئولان براي كار و خدمت استفاده كرد.
وي ادامه داد: براي خدمت به مردم بايد از همه فرصتها و ظرفيتها استفاده كرد و همراهي نمايندگان در پيگيري ها بسيار موثر و لازم است كه در استان به خوبي اين همراهي وجود دارد.
استاندار همدان با بيان اينكه با اختلاف و حاشيه سازي توسعه ايجاد نمي شود گفت: براي توسعه شهرها همه بايد كمك و همكاري كرده و اختلافات را دور بريزند.
نيكبخت با بيان اينكه توسعه شهر جهاني لالجين نياز به حمايت همه جانبه دارد افزود: اعضاي شوراي اين شهر بايد يك دل و يك زبان براي خدمت به مردم لالجين تلاش كنند.
وي ادامه داد: سفال لالجين در دنيا حرف براي گفتن دارد و اين شهر جهاني بايد تغيير كند و زمينه را براي جذب گردشگر فراهم كند.
وي اضافه كرد: در هماهنگي با صنايع و ارگانهاي مربوطه كاري كنيد كه لالجين هم سفال داشته باشد و هم سفال عرضه كند و سفال خارجي در شهر نباشد.
گفتني است ايران براي ميزباني اجلاس جهاني گردشگري 2018 انتخاب شد و اين اجلاس آبان سال 97 به ميزباني همدان برگزار مي شود.
سازمان جهاني گردشگري با عضويت 500 شركت خصوصي وابسته از 130 كشور در حوزه گردشگري بين المللي فعاليت مي كند و 9 شركت خصوصي ايراني عضو اين سازمان هستند كه شركت سياحتي عليصدر همدان يكي از اين 9 عضو امسال به عنوان عضو هيات رئيسه اين سازمان نيز انتخاب شد.
از سال گذشته مكاتبات براي ميزباني اجلاس 2018 آغاز شد و با توجه به ظرفيت هاي ويژه همدان در حوزه گردشگري و جاذبه هاي تاريخي و طبيعي متعدد اين استان از جمله تپه هگمتانه، آرامگاه بوعلي سينا و غار عليصدر اين ميزباني به ايران اختصاص يافت.
اين براي اولين بار است كه اجلاس جهاني گردشگري در ايران برگزار مي شود و ميزباني همدان در اين دوره از برگزاري اجلاس، افتخاري براي اين استان محسوب مي شود.
استان همدان به عنوان پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين داراي بيش از يك هزار و 800 اثر تاريخي و توريستي شناسايي شده است كه يك هزار اثر استان همدان ثبت ملي شده اند.
اين استان به واسطه وجود شمار زيادي آثار تاريخي، تفريحي و توريستي به عنوان پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين معرفي شده است.
آرامگاه بوعلي سينا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علويان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعليان ملاير، خانه مسعودي، آرامگاه ميررضي الدين آرتيماني و بقعه حيقوق نبي (ع) از مهمترين آثار تاريخي و باستاني اين استان است كه همه ساله مورد بازديد گردشگران نوروزي قرار مي گيرد.
سنگ نوشته هاي گنج نامه، كليساهاي آنجلي و گريگوري، حمام قلعه، كاروانسراي صفوي، آب انبارها، خانه هاي قديمي و باغ نظري در همدان از ديگر آثار تاريخي مورد توجه گردشگران نوروزي استان همدان است.
لالِجين يكي از شهرهاي شهرستان بهار در استان همدان و به عنوان مركز توليد سفال خاورميانه شناخته شده است.
80 درصد از جمعيت شهر لالجين به پيشه سفالگري، سراميك كاري و شغل هاي وابسته همچون نقاشي سفالينه ها، بسته بندي، خريد و فروش محصولات سفالي اشتغال دارند.
لالجين از مراكز عمده ساخت سفال و سراميك ايران و جهان به شمار مي رود و محصولات هنرمندان آن علاوه بر شهرهاي دور و نزديك ايران به بسياري از كشورهاي ديگر صادر مي شود.
شهر لالجين 17 هزار نفر جمعيت دارد و در 24 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
2087/7523
خبرنگار: مرضيه بختياري** انتشاردهنده: زهرا پيرنيا