۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82758545
T T
۰ نفر
ریل گذاری راه آهن همدان - تهران تا پایان آذر ماه تكمیل می شود

همدان - ایرنا- استاندار همدان گفت كه در دیدار با معاونان وزیر راه و شهرسازی توافق شد؛ ریل گذاری خط آهن همدان - تهران تا پایان آذر ماه تكمیل و از اوایل دی ماه امسال بهره برداری شود.

محمد ناصر نیكبخت یكشنبه در نشست بررسی مشكلات و موانع اجرای طرح كاداستر (حدنگاری) و اتخاذ راهكارهای مناسب، افزود: 11 كیلومتر از مسیر ریل‌گذاری راه‌ آهن همدان باقی‌ مانده كه سه كیلومتر آن درون شهری است و به‌ منظور كاهش مشكلات تملك اراضی، این مسیر زیر زمینی ریل‌گذاری می شود.
استاندار همدان با بیان اینكه برای اجرای این طرح 2 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی می‌شود، افزود: ریل گذاری مسیر همدان - تهران تا اواخر آذر به پایان می رسد و مردم همدان می‌توانند برای سفر به پایتخت از قطار استفاده كنند.
مدیركل ثبت‌ اسناد همدان نیز در این نشست گفت: 98 درصد از منابع طبیعی استان همدان سند مالكیت دارد اما بیشتر آنها فاقد سند كاداستر است كه باید این نكته مهم مورد توجه مدیران قرار گیرد.
ناصر نخله افزود: در سال 93 مجلس طرح جامع كاداستر یا همان حدنگار را به دلیل ضرورت‌های موجود در كشور تبدیل به قانون كرد و از سال 94 نیز اجرای آن اجباری شد.
وی با بیان اینكه مطابق این قانون باید ظرف چهار سال به ‌گونه‌ای این قانون اجرایی شود كه محدوده تمام اراضی، مراتع، كوه‌ها، دریاها، دریاچه‌ها، اراضی ساحلی، جزایر و غیره مشخص و تثبیت شود، افزود: در اجرای طرح كاداستر هیچ نقطه‌ای از اراضی كشور نباید فاقد اسناد حدنگار باشد.
وی اضافه كرد: استان همدان از وضعیت مطلوبی در این عرصه برخوردار است و دستگاه‌های اجرایی استان باید این تكلیف قانونی را انجام دهند.
نخله گفت: اجرای طرح كاداستر و مستندسازی اراضی، از تصرف اراضی ملی و دولتی توسط افراد سودجو جلوگیری كرده و مانع از بروز مشكلات برای سرمایه‌های طبیعی كشور می‌شود.
كاداستر نوعی نقشه برداری ثبتی است، یعنی نقشه برداری كه ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالكیت صادر كرد.
در راستای دستیابی به اهداف چشم انداز افق 1404 بخش منابع طبیعی و ماده 9 قانون افزایش بهره وری بخش كشاورزی انجام طرح كاداستر اراضی ملی و دولتی در دستور كار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور قرار گرفت.
این طرح با هدف اصلاح نقشه های سنواتی تفكیك انفال، ایجاد سامانه كاداستر و ارتباط اطلاعات ثبتی و حقوقی و تبدیل اسناد دفترچه ای به سند تك برگی صورت گرفت.
استان همدان دارای 905 هزار هكتار اراضی ملی است كه بیش از 42 هزار هكتار از آن جنگل های طبیعی، دست كاشت و اراضی جنگلی است.
822 هزار هكتار اراضی ملی همدان به صورت مرتع است كه از نظر پوشش گیاهی به سه درجه مرتع خوب، متوسط و فقیر دسته بندی می شود.
به گزارش ایرنا، راه آهن همدان - تهران به طول 267 كیلومتر و است كه در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط كریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می كند.
احداث این خط ریلی كه پس از سالها وقفه در دولت تدبیر و امید بار دیگر جان گرفت و دنبال شد، دارای 35 پل به طول یك هزار و 640 متر و به صورت یك خطه با سرعت 160 كیلومتر در ساعت برای مسافربری و 120 كیلومتر در ساعت برای قطاری طراحی شده است و با بهره برداری از آن زمان حدود چهار ساعته سفر از پایتخت به همدان از طریق اتوبوس، به 2 ساعت كاهش می یابد.
/7523/2087 /2090
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: سعید زارع كندجانی