۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۳۹
کد خبر: 82758778
T T
۰ نفر
سی ان ان: مردم كشورهای عربی از ناتوانی رهبرانشان در مخالفت با اقدام آمریكا خشمگینند

تهران- ایرنا- 'بن ودمن' (Ben Wedeman) خبرنگار كهنه كار منطقه ای شبكه خبری سی ان ان درباره موج اعتراض ها در برابر اقدام یكجانبه آمریكا در به رسمیت شناختن بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به این شبكه گفت: شاهد خشم مردم منطقه برای ناتوانی رهبران كشورهای عرب در مخالفت با این تصمیم هستیم.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، بن ودمن كه میان مردم معترض شهر بیروت درباره تصمیم رئیس جمهوری آمریكا قرار داشت، به سی ان ان گفت: شمال شهر بیروت با گاز اشك آور نیروهای ضد شورش مواجه شد، این اقدامی نادر است كه صورت می گیرد.
خبرنگار سی ان ان افزود: اتحادیه عرب شب گذشته در نشستی فوری در قاهره، اقدام یكجانبه رئیس جمهوری آمریكا در به رسمیت شناختن بیت المقدس بعنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را محكوم كرد اما مردم منطقه و لبنان خواستار اقدام منسجم و بیشتر رهبران كشورهای عرب و جهان اسلام هستند.
بن ودمن اضافه كرد: مردم جهان عرب و دراینجا مردم لبنان به واقع خشمگین از 'مقاومت ظاهری' رهبران كشور های عرب در پاسخ به تصمیم ترامپ هستند.
خبرنگار سی ان ان در ادامه گزارش گفت: این وضعیتی است كه توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا بوجود آمده و مردم از اینكه رهبران كشورهای عرب اقدامی در مورد این تصمیم صورت نداده اند، ناامید هستند و به همین خاطر شاهد چنین تجمعات اعتراضی هستیم.
بن ودمن افزود: آنچه كه من در اینجا (لبنان) می بینم، خشم مردم به ناتوانی رهبران جهان در نداشتن تاثیری بر تصمیم دولت ترامپ است.
بن ودمن اضافه كرد: ما دیدیم كه چها رهبر كشور عربی منطقه، پادشاه اردن، عربستان، رئیس جمهوری مصر و محمود عباس در تماس تلفنی با رئیس جمهوری آمریكا از او خواستند تا چنین تصمیمی نگیرد، اما او (ترامپ) به هر حال این كار را كرد.
به گزارش ایرنا، بن ودمن خبرنگار منطقه ای سی ان ان پیشتر یعنی در 15 آذرماه و در پی این اقدام ترامپ به این شبكه خبری گفته بود: رهبران كشورهای عرب سرمایه گذاری سیاسی هنگفت و نادرستی روی دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریكا كردند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا چهارشنبه گذشته برابر با 15 آذرماه، بطور یكجانبه در نطقی 11 دقیقه ای و درحالی كه به شدت در ادای عبارات با مشكل مواجه بود و درانتها نیز نتوانست God Bless US را درست بیان كند و این نكته مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، بیت المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام كرد.
تصمیم یكجانبه رئیس جمهوری آمریكا تا پیش از اعلام و پس از آن با واكنش های گسترده بین المللی همراه بود.
پاپ فرانسیس رهبر كاتولیك های جهان چهارشنبه گذشته و ساعاتی پیش از اعلام رئیس جمهوری آمریكا، خواستار محترم شمردن وضعیت موجود در بیت المقدس برای پرهیز از هرگونه تنش بیشتر درمنطقه شد و آن را مكانی مقدس و منحصر به فرد برای مسیحیان، مسلمانان و یهودیان دانست.
«فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز جمعه گذشته برابر با 17 آذرماه در گفت و گو با شبكه خبری سی ان ان بر تلاش اتحادیه اروپا برای پیشگیری از تاثیرات منفی تصمیم رئیس جمهوری آمریكا پیرامون قدس تاكید كرده و گفته بود: تصمیم ترامپ درباره قدس منطقه را ملتهب می كند.
14عضو شورای امنیت جمعه شب (17 آذرماه) كه برای بررسی آخرین تحولات درباره بیت المقدس تشكیل جلسه داده بودند، با تصمیم ترامپ مخالفت كردند.
'سیما بحوث ' نماینده اردن در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در همان شب در خصوص تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریكا به بیت المقدس گفت: تصمیم واشنگتن درباره بیت المقدس به لحاظ قانونی باطل است.
اروپام **1302**
مترجم: بهروز وفاداری ** ناشر: فریبا مدنی