۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۸:۰۰
کد خبر: 82759130
T T
۰ نفر
اختصاص 44درصد صادرات سيستان و بلوچستان به افغانستان

زاهدان - ايرنا - رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت سيستان و بلوچستان گفت: افزون بر 93 ميليون دلار كالا در هفت ماهه نخست امسال به افغانستان صادرشده است كه اين رقم 44 درصد صادرات اين استان را تشكيل مي دهد.

نادر ميرشكار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در اين مدت 49 ميليون و 880 هزار و 806 دلار كالا از طريق بازارچه هاي مرزي و 43 ميليون و 861 هزار و 686 دلار نيز از سيستان و بلوچستان به افغانستان صادر شده است.
وي مصالح ساختماني (سيمان)، قير، تخم گشنيز، سيب درختي و محصولات شيميايي و صنعتي را از مهمترين كالاهاي صادراتي سيستان و بلوچستان به افغانستان ذكر كرد.
وي افزود: 214 ميليون و 431 هزار و 636 دلار ميزان كل صادرات سيستان و بلوچستان به كشورهاي افغانستان و پاكستان در هفت ماهه نخست امسال بوده است.
به گزارش ايرنا استان پهناور سيستان و بلوچستان با دارا بودن قابليت هاي فراوان فرصتي گرانبها براي سرمايه گذاري افغانها و شاهراه امن و مناسب و ارزان اقتصادي براي دسترسي كشور دوست و همسايه افغانستان به آبهاي اقيانوسي و بازارهاي بزرگ كشورهاي حوزه اقيانوس هند بحساب مي آيد.
به گفته كارشناسان با وجود اين همه مشتركات و به عبارتي يگانگي فرهنگي‌، بايد ارتباط و تعامل ميان 2 كشور در پيشبرد اهداف فرهنگي، اقتصادي، رفاه اجتماعي و غيره صد چندان شود كه در اين ميان سيستان و بلوچستان با دارا بودن فرصت هاي فراوان اقتصادي زمينه را براي سرمايه گذاران كشور افغانستان به زيبايي فراهم كرده است
جمهوري اسلامي ايران از طريق استان سيستان و بلوچستان حدود 300 كيلومتر با كشور محصور در خشكي افغانستان هم مرز است و در واقع تنها راه مناسب، امن و كوتاه افغانستان و كشورهاي آسياي ميانه براي رسيدن به آبهاي آزاد، همين استان است.
7316** 3213 خبرنگار: عصمت جهاني **انتشاردهنده: اكبر نوري
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan