۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۸:۱۴
کد خبر: 82759146
T T
۰ نفر
2 هزار هكتار از مراتع كهگيلويه و بويراحمد زير كشت گياهان دارويي رفت

گچساران- ايرنا - معاون فني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد گفت: از نيمه دوم مهر امسال تاكنون 2 هزار هكتار از مراتع اين استان زير كشت گياه دارويي آنغوزه، باريجه و گل سرخ رفته است.

كهگيلويه و بويراحمد رويشگاه بيش از 2 هزار گونه گياهي است كه از اين تعداد 450 گونه آن گياهي و دارويي است.
گياهان دارويي در سطح 200 هزار هكتار از مراتع كهگيلويه و بويراحمد قابل‌كشت است.
گودرز باقري فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: كشت گياه دارويي آنغوزه در مراتع كوه خامي، كوه لار، كوه سياه، كوه سفيد، تنگ سرخ، كاكان و دميه سادات به‌صورت مشاركتي با بهره برداران انجام گرفته است.
وي بيان كرد: نظارت فني، اجراي دوره‌هاي آموزشي و توزيع 30 تن بذر از جمله حمايت منابع طبيعي براي اجراي اين طرح بوده است.
باقري گفت: طرح‌هاي كشت گياهان دارويي پس از پنج تا هفت سال مراقبت براي بهره برداران درآمدزا خواهد شد.
از هر هكتار گياه دارويي آنغوزه 100 كيلوگرم شيرابه برداشت مي‌شود كه 120 ميليون ريال درآمد براي بهره برداران دارد.
وي گفت: بخش اعظم شيره توليد شده به كشورهايي نظير هند، كشورهاي حوزه خليج فارس و كشورهاي اروپايي صادر مي‌شود.
باقري فرد بيان كرد: تاكنون 36 هزار و 200 هكتار از مراتع كهگيلويه و بويراحمد در مناطق تنگ سرخ، تل گاه، سرداب، مله شوره و كاكان و مناطق مستعد ديگر زير كشت گياهان دارويي آنغوزه و باريجه رفته است.
وي تصريح كرد: توزيع بذر رايگان، نظارت فني، كمك به قرق و حفاظت از جمله حمايت‌هاي منابع طبيعي براي رونق توليد گياهان دارويي در اين استان است.
باقري فرد همچنين از برنامه ريزي براي كشت بادام و بلوط در 2 هزار هكتار از مراتع مناطق گرمسيري خبر داد و افزود: اين طرح در اواخر آذر آغاز خواهد شد.
وي عنوان كرد: سند توسعه گياهان دارويي كهگيلويه و بويراحمد به تصويب رسيده است كه توسعه در مراتع، كشت در مزارع و ايجاد صنايع تبديلي در آن پيش بيني شده است.
وي به بالا بودن آمار 2 و نيم برابري دام نسبت به مراتع كهگيلويه و بويراحمد اشاره كرد و گفت: يكي از راهكارهاي تعديل دام و تقويت مراتع افزايش كشت گياهان دارويي است و در اين راستا از متقاضيان طرح كشت گياهان دارويي حمايت مي‌شود.
كهگيلويه و بويراحمد داراي 552 هزار هكتار مرتع و 2 ميليون و 100 هزار واحد دامي است.
نبود صنايع بسته بندي، وجود دلالان و واسطه‌ها، نبود امكانات مناسب براي خريد تضميني و بازاريابي، نبود فناوري توليد و تجهيزات فرآوري و تبديل از مهم‌ترين مشكلات توليدكنندگان گياه دارويي آنغوزه در كهگيلويه و بويراحمد است.
درمان اختلالات عصبي در كودكان، كاهش فشارخون، درمان بيماري‌هاي قلبي عروقي كمك به هضم غذا، جلوگيري از حمله‌هاي هيستري، رفع درد دندان، جلوگيري از رشد ميكروب، درمان سياه سرفه و برونشيت، درمان يبوست از جمله خواص شناخته شده آنغوزه است.
خبرنگار: فرزانه شريفي** انتشاردهنده: مسعود عليزاده
8143/6110