۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۸
کد خبر: 82759437
T T
۰ نفر
قرائتی: ده ها هزار نماز جماعت در مدارس برگزارمی شود

كرج- ایرنا- رئیس ستاد اقامه نماز كشور با بیان اینكه نماز جزو فرهنگ دینی جامعه اسلامی است ، گفت: اكنون ده ها هزار نماز جماعت در مدارس كشور برگزار می شود كه در برخی فضاهای آموزشی والدین در كنار فرزندان هستند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی روز دوشنبه در دومین اجلاس استانی نماز با عنوان نماز و فضای مجازی در دانشگاه آزاد كرج برگزارشد،افزود: اكنون ده ها هزار نماز جماعت در مدارس برگزار می شود ولی دیده شد در مدرسه ای در تهران 95 درصد دانش آموزان در نماز جماعت شركت می كردند كه در بررسی های انجام شده مشخص شده تمام اولیای مدرسه در نماز شركت می كنند.
وی اظهار داشت:اگر بخواهیم مملكت را حفظ كنیم باید نماز را حفظ كنیم، بیش از 95 درصد بچه های جبهه ای بچه های مسجدی بودند و اگر سلامتی و امنیت می خواهید در نماز هست. كوتاهی در فریضه نمازبه فرهنگ جامعه آسیب وارد می كند.
وی بیان كرد: قرآن و نماز در جامعه ما مهجور است در حالیكه باید آن ها را جدی بگیریم همانطور كه در قرآن كریم آمده مومنی كه قدرت را به دست گرفت باید كار اولش اقامه نماز باشد.
وی اظهار داشت: اگر آموزش و پرورش فقط به تربیت انسان ها توجه كند ولی به معنویت و نماز توجهی نكند جامعه به مشكل می خورد همانطور كه مشكل اصلی بسیاری در اثر نداشتن معنویت است.
وی یكی از راه های تاثیرگذاری و ترویج فرهنگ نماز و قرآن را برگزاری جلسات غیررسمی دانست و گفت: تبلیغات و گفت و گوی چهره به چهره تاثیر بیشتری دارد.
قرائتی با بیان اینكه در كشور حدود 5 میلیون دانشجو داریم، افزود: اگر یك درصد دانشجو داشته باشیم كه همچون جوانی شهید رجایی را داشته باشد، می شوند 50 هزار نفرو در صورتیكه برای آنان جلسات خصوصی برگزار شود، می توان تاثیر آن در جامعه را مشاهده كرد.
وی بیان داشت: هنوز نگاه عمقی به قرآن و حتی نهج البلاغه نكرده ایم.
رئیس ستاد اقامه نماز كشور با اشاره به ضرب المثل ها و حكایاتی در فرهنگ كشور ما، گفت: فرهنگ كشور ما كج رفته است اكنون هم همان راه كج را می رود.
وی با بیان اینكه 135 نكته كلیدی با عنوان پیوندهای نماز را احصاء كرده ام كه در كتاب خود آورده، افزود: توجه، تمركز و حضور قلب در نماز، یاد شهدا، عدالت، عطر و گلاب، ورزش، بهداشت، رنگ، كمك به فقرا، زكات، معاد و حق شوهر در نماز است.
وی اظهار داشت: در نماز 27 آیه به كمك به فقرا اختصاص دارد و حتی حق بچه و خط سیاسی در نماز آمده است.
قرائتی با بیان اینكه وضع نماز نسبت به گذشته خوب شده ولی از آنچه كه باید باشد هنوز خوب نیست، گفت: جوانان ما سوالاتی دارند كه باید به آن جواب داده شود ونماز اگر قبول شد بقیه كارها هم قبول است.
وی به مردم و مسئولین توصیه كرد كه هر خانواده ی ایرانی یك كتاب اسرار نماز و همچنین تفسیر نور را در خانه داشته باشد.
وی با بیان اینكه در كتاب تفسیر نور 25 هزار نكته قرآنی آمده، افزود: ابتدا این كتاب به صورت 12 جلد منتشر شده بود كه بسیاری از افراد توانایی خرید آن را نداشتند و اكنون به یك جلد تبدیل شده و در اختیار تمام روحانیون و پیش نمازهای تهران قرار گرفته است.
قرائتی با اشاره به رشد فضای مجازی در بین مردم و دسترسی آسان مردم به این تكنولوژی گفت: اكنون این كتاب به موبایل ها راه یافته و تمام مردم به راحتی می توانند از آن استفاده كنند.
وی گفت: همانطور كه دیده شده بیش از 90 درصد مجرمین اهل نماز نیستند و اگر می خواهید زندان ها خلوت شده و فحشا و منكر كم شود برای نماز بودجه بگذارید و هزینه كنید.

**محتوای برخی كتاب های درسی برای آینده دانش آموزان نقش كاربردی ندارد
رئیس ستاد اقامه نماز كشور در همایش نماز آموزش و پرورش البرز كه دركانون امام علی (ع ) كرج برگزار شد، گفت: بیشتر محتواهای آموزشی كه در كتاب‌های درسی آمده است برای دانش آموزان كشور جنبه كاربردی ندارد چون به دانش آموز مهارت زندگی كردن یاد نمی دهد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: دین باید جزئی از زندگی باشد نه اینكه ازبیرون تزریق شود لذا در همه عبادات از جمله نماز باید خلوص داشته باشیم.
وی با اشاره به اینكه باید در مدرسه و خانه به سوالات دانش آموزان در حوزه دین با دقت ، زبان ساده و تحقیق پاسخ داده شود، اظهار كرد: دانش آموزان بیشتر از یادگیری فرمول و یا اطلاعات غیر مفید دیگری كه در كتاب های درسی وجود دارد به آموختن مهارت های زندگی برای آینده زندگی فردی و اجتماعی نیاز دارند.
وی بیان كرد: افتخار جمهوری اسلامی این است كه دیپلم نمازخوان تربیت می‌كند و گرنه دیپلم تارك الصلاه در سایر كشور‌ها نیز تربیت می‌شوند.
رئیس ستاد اقامه نماز كشور با بیان اینكه در كشور باید شماره تلفن شبانه روزی پاسخگویی به سوالات دینی فعال شود ،ادامه داد: باید در هر قسمتی كه دشمن روی آن حساس است سرمایه گذاری كنیم تا فرزندانمان با شبهات دینی آگاهانه برخورد كنند و با تحقیق و پرسش به پاسخ سوالات دینی خود برسند.
قرائتی یاد آور شد: برای گسترش فرهنگ دینی در جامعه نباید منتظر امكانات بنشینیم زیرا از حداقل امكانات هم می توان برای آگاه سازی افراد جامعه به ویژه در آموزش و پرورش كه نقش مهمی در آموزش دارد ، استفاده كرد.
وی ضمن قدردانی از عملكرد آموزش و پرورش در زمینه نماز، خاطرنشان كرد: هرچند كوشش‌های چشمگیری در این خصوص صورت گرفته، ولی كافی نیست و باید این فعالیت‌ها گسترش یابد.
وی تصریح كرد: والدین باید روی دین بچه‌ها حساس باشند كه اگر فرزندانشان دیندار تربیت شوند از آسیب‌های اجتماعی مصون خواهند بود كه بهترین منبع برای این موضوع مطالعه كتاب های منتشر شده در حوزه نماز است.
وی اضافه كرد: با تربیت دینی است كه شخصیت های مبارز ،مردمی و ایثارگر در راه انقلاب و دین همانند شهیدان نواب صفوی، رجایی و محسن حججی در جامعه رشد پیدا می كنند.
قرائتی خاطر نشان كرد: باید از كودكی در خانه و سپس در مدرسه دانش آموزان با فریضه نماز آشنا شوند و در البرز نیز باید جلسه های فلسفه نماز برگزار و تقویت شود.
وی به لزوم سواد قرآنی در جامعه پرداخت و اظهار كرد: توصیه های این كتاب آسمانی نقش مهمی در كیفیت زندگی ما دارد .
وی تاكید كرد: معلمان در مدارس باید در دانش آموزان تشنگی آموختن دینی ایجاد كنند و از نعمت هایی كه خداوند به ما مثل اعضای بدن، سیاسی و ... داده را به زبان ساده برای آنان تشریح كنند.
در این همایش 400 نفر از مدیران ، معاونان و مربیان پرورشی مدارس البرز شركت كردند.
استان البرز بیش از 455 هزار دانش آموز و 24 هزار معلم دارد.
6156 / 2819/ 6155 خبرنگاران : نوشین طهماسبی ومهین مالمیر**انتشاردهنده: محمد عزیزپور