برنامه ريزي براي استفاده تجاري از راه آهن آستارا ، از عمليات اجرايي جلوتر است

آستارا - ايرنا - قائم مقام راه آهن جمهوري آذربايجان گفت: شركت هاي بزرگ تجاري كشورهايي نظير اوكراين، گرجستان، روسيه، بلاروس و فنلاند را براي استفاده از خط ريلي آستارا - آستارا راضي كرده ايم و برنامه ريزي براي استفاده تجاري از اين راه آهن، از عمليات اجرايي آن جلوتر است.

به گزارش خبرنگار ايرنا اقبال حسين اف روز دوشنبه در بازديد از مراحل اجرايي خط ريلي و بارانداز آستارا - آستارا و در نشست بررسي موانع اجرايي آن در هتل اسپيناس شهرستان آستاراي استان گيلان افزود: كشورها براي استفاده بيشتر از راه آهن رقابت مي كنند و خط ريلي آستارا - آستارا براي ايران، جمهوري آذربايجان و روسيه از اهميت زيادي برخوردار است.
وي اظهار كرد: شركت هاي تجاري بزرگ منطقه را براي استفاده از خط ريلي آستارا - آستارا ترغيب و راضي كرده ايم و هر روز تاخير در تكميل و بهره برداري آن، به ضرر ايران و جمهوري آذربايجان است.
وي بيان كرد: رئيسان جمهوري ايران، روسيه و آذربايجان همواره بر توسعه روابط تاكيد داشته اند و اين خط آهن در تعميق روابط و مناسبات اقتصادي و اجتماعي ما موثر خواهد بود.
حسين اف ادامه داد: با بهره برداري از خط ريلي آستارا - آستارا ماهانه 800 هزار تن كالا از بندر عباس به آستارا حمل و از اين شهرستان به خارج از ايران، منتقل خواهد شد.
عضو هيات مديره راه آهن جمهوري اسلامي ايران نيز در اين نشست گفت: داشتن راه آهن بين ايران و جمهوري آذربايجان، آرزويي ديرين بود و خوشبختانه بخش هاي زياد آن كامل شده و ظرف چند هفته آينده از ايستگاه بارانداز آستارا بهره برداري خواهد شد.
حسين عاشوري افزود: با توجه به تاكيد مسئولان عالي رتبه ايران و جمهوري آذربايجان بر تكميل اين خط ريلي، موانع آن بايد به سرعت برطرف شود و دستگاه هاي متولي علاوه بر رعايت مقررات لازم، در اين راستا همكاري كنند.
وي ادامه داد: در روند ساخت راه آهن و بارانداز نبايد از قوانين عدول كنيم، اما تعميق همكاري هاي اداري براي تسريع اجراي طرح لازم است.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار گيلان نيز در اين جلسه بيان كرد: كريدور شمال - جنوب ايران براي دنيا مهم است و طرح ريلي آستارا - آستارا ، مهمترين طرح استانداري گيلان محسوب مي شود.
حجت شعبان پور افزود: مشكل برداشت مصالح كوهي و رودخانه اي با حضور مديران كل مربوطه در اين نشست حل مي شود و پيمانكار طرح ريلي آستارا - آستارا در اين رابطه مانعي نخواهد داشت.
وي از پيمانكار طرح خواست فردي آشنا به ضوابط اداري و قوانين جاري را براي پيگيري امور كاري و اداري طرح، به دستگاه هاي اجرايي استان گيلان و شهرستان آستارا معرفي كند.
فرهاد دلق پوش رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گيلان نيز در اين جلسه گفت: در ايران براي برداشت مصالح از كوه و رودخانه، ضوابط خاصي وجود دارد اما با دستور استاندار گيلان و براي تامين مصالح و تسريع اجراي راه آهن، مقررات جاري و ضوابط را تسهيل كرده ايم و مجوزهاي لازم را در كمترين زمان صادر مي كنيم.
يونس رنجكش فرماندار آستارا نيز در اين نشست گفت: براي برداشت مصالح كوهي در آستارا مشكلي وجود ندارد و برداشت مصالح از رودخانه مرزي آستاراچاي از ناحيه مرزباني اين شهرستان پيگيري مي شود و با توجه به توافق مرزباني هاي ايران و جمهوري آذربايجان قابل حل است.
نوري پيمانكار طرح ريلي نيز در اين نشست، با اذعان به همكاري و تعامل سازنده مديران كل و مسئولان شهرستان آستارا در اجراي اين طرح، سنگ اندازي ها، كاغذبازي ها و مانع تراشي هاي ريز در اداره هاي جزء را مانع تسريع كار اعلام كرد.
كلنگ احداث خط آهن ايران و جمهوري آذربايجان در ابتداي سال 95 با حضور مسئولان عالي رتبه اين كشورها در شهرستان مرزي بندر آستارا به زمين زده شد و با تكميل اين خط و پل آن بر فراز رودخانه مرزي آستاراچاي، قطار جمهوري آذربايجان در سال جاري به طور آزمايشي از آن عبور كرد و به بارانداز آستارا وارد شد.
با اتصال خط ريلي آستارا - آستارا به راه آهن درحال اجراي رشت - قزوين، كريدور ريلي شمال - جنوب ايران براي توسعه مناسبات تجاري بندرهاي جنوب با بندر آستارا و كشورهاي حوزه قفقاز، روسيه و جمهوري آذربايجان تكميل خواهد شد.
شهرستان مرزي بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در غرب استان گيلان واقع شده و با جمهوري آذربايجان 38 كيلومتر مرز خاكي و 15 كيلومتر مرز آبي دارد.
خبرنگار: عيسي پاشاپور ** انتشاردهنده:كبيري
7124/2007