۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۷
کد خبر: 82759859
T T
۰ نفر
نوجوان فلسطيني نماد اعتراض به رژيم صهيونيستي، نان آور خانواده 9 نفره خود است

آناتولي- ايرنا- 'فوزي الجنيدي' نوجوان 16 ساله فلسطيني كه روز پنجشنبه توسط دهها سرباز رژيم صهيونيستي بازداشت شده و تصوير وي با چشمان بسته، تبديل به نماد مقاومت قدس و اعتراض به اشغالگران شده، تنها نان آور خانواده 9 نفره خود است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، عكس اين نوجوان فلسطيني كه پس از بازداشت توسط 22 نفر از عوامل نظامي اشغالگران صهيونيستي در وضعيت چشمان بسته ثبت شده، توسط خبرنگار خبرگزاري آناتولي تركيه عكاسي شده و تصوير وي در رسانه هاي جهان بازتاب گسترده‌اي يافته و به نماد جديد مقاومت فلسطين تبديل شده است.
خبرگزاري آناتولي تركيه طي مصاحبه اي با 'رشاد الجنيدي' عموي وي اعلام كرد: فوزي عصر پنجشنبه در جريان تظاهرات در پاسگاه ايست و بازرسي مقابل شهرك يهودي نشين كريات در شهر الخليل از سوي سربازان رژيم اشغالگر اسرائيل بازداشت و به پاسگاه نظامي در شهرك گوش آتزيون در بيت لحم منتقل شد.
وي بيان كرد: او بعد به زندان نظامي اوفر در غرب رام الله منتقل شد و قرار بود ديروز به دادگاه نظامي منتقل شود، اما اين امر به روز دوشنبه(امروز) موكول شد.
وي اضافه كرد: والدين فوزي حال مساعدي براي گفت و گو با خبرنگاران ندارند و از اين رو من به جاي آنها اين مطالب را بازگو مي كنم و از سازمان هاي بين المللي حقوق بشري و مقامات فلسطيني مي خواهم براي آزادي او هرچه سريع تر اقدام كنند.
وي بيان كرد: پدر فوزي هفت فرزند دارد و او به عنوان فرزند ارشد براي امرار معاش خانواده كار مي كند و به همين دليل به مدرسه نرفته است و پدرش نيز قادر به كاركردن نيست و مادرش هم بيماري لاعلاجي دارد.
وسام الحشلمون عكاس خبرگزاري آناتولي نيز كه تصوير فوزي با چشمان بسته را ثبت كرده است، در اين زمينه گفت: 50 نفر از نظاميان و سربازان صهيونيستي در منطقه باب الزاويه براي دستگيري معترضان كمين كرده بودند و فوزي هنگام عبور از اين منطقه دستگير شد و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سربازان اين كودك را بر زمين كوبيده و با چشماني بسته او را بازداشت كردند.
به گزارش ايرنا، شهر قدس كه مسجد الاقصي نخستين قبله مسلمانان را در خود جاي داده، بخش لاينفك فلسطين بوده و يكي از مهم ترين اماكن سه گانه مقدس اسلامي به شمارمي آيد و از جايگاه و اهميت ويژه اي نزد مسلمانان برخوردار است.
شوراي امنيت سازمان ملل متحد تا كنون مجموعا هشت قطعنامه در مورد قدس صادر كره است كه در اين قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنيت قدس و محافظت از مقدسات و پرهيز از هتك حرمت مقدسات و شكنجه و آزار ساكنان قدس تاكيد شده است و در آن ها هرگز قدس اشغالي به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي به رسميت شناخته نشده است.
اقدام آمريكا در به رسميت شناختن شهر قدس به عنوان پايتخت رژيم اشغالگر قدس نقض آشكار قطعنامه ها و معاهده هاي بين المللي است.
قدس شرقي از نظر قطعنامه هاي سازمان ملل اراضي اشغال شده محسوب مي شود و اقدام آمريكا در به رسميت شناختن اين شهر به عنوان پايتخت رژيم اشغالگر قدس نقض آشكار قطعنامه هاي بين المللي است.
شوراي امنيت سازمان ملل در دسامبر سال ميلادي گذشته قطعنامه اي تصويب و تاكيد كرد كه 'هيچ تغييري در مرزهاي قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بيت المقدس به رسميت شناخته نخواهد شد، مگر اين كه طرف ها در مذاكرات بر سر آن به توافق برسند.'
كنگره آمريكا در 23 اكتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمريكا به قدس را تصويب كرد اما دولت هاي مختلف آمريكا از آن زمان تاكنون از اجراي اين مصوبه كنگره امتناع كرده اند اما دونالد ترامپ در تبليغات انتخابات رياست جمهوري آمريكا وعده داده بود كه اين مصوبه را اجرا كند.
با وجود مخالفت هاي گسترده جهاني و منطقه اي، رئيس جمهوري آمريكا روز چهارشنبه تصميم خود را براي به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و شروع روند انتقال سفارت اين كشور از تل آويو به قدس اعلام كرد.
در پي اين اقدام آمريكا، تظاهرات گسترده اي در سرزمين هاي اشغالي آغاز شد كه تا كنون چهار نفر از فلسطيني ها شهيد شده و صدها نفر مجروح و دستگير شده اند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري