۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۱۱
کد خبر: 82760022
T T
۰ نفر
متوسط بافت ساليانه فرش دستبافت در كهگيلويه وبويراحمد 3 هزارمترمربع است

ياسوج- ايرنا- رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد گفت: متوسط بافت ساليانه فرش دستبافت در اين استان 3هزار متر مربع و گبه 18 هزار متر مربع است.

به گزارش ايرنا، داريوش ديوديده روز دوشنبه در نشست توليد كنندگان و دانش آموختگان فرش كهگيلويه و بويراحمد با حضور رئيس مركز ملي فرش ايران در ياسوج اظهار داشت: بيش از 3هزار و 200 قاليباف در كهگيلويه و بويراحمد مشغول فعاليت هستند.
وي افزود: تعداد بيمه شدگان قاليباف در استان حدود يكهزار و 17نفر است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد بيان كرد: هم اينك 13 كارگاه فعال در كهگيلويه و بويراحمد مشغول فعاليت هستند.
وي عنوان كرد: همچنين پنج مربي گليم بافي در استان مشغول آموزش دادن هستند.
ديوديده تصريح كرد: تاكنون 485 مورد گواهي مشاغل خانگي توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد صادر شده است.
وي گفت: ساماندهي توسعه فرش استان در سال 1397 و اشتغال 180 نفر در دستور كار برنامه هاي اين سازمان در سال آينده خواهد بود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به ظرفيت هاي اين استان، افزود: حدود 800 هزار رأس گوسفند در اين استان در مناطق عشايري و روستاها هست.
بيشترين فرش دستباف كهگيلويه و بويراحمد در مناطق روستايي «سادات محمودي » شهرستان بويراحمد، شهرستان هاي «لنده »و «گچساران » توليد مي شود.
كهگيلويه و بويراحمد دومين استان توليد كننده گبه ايران است و بر اساس آمار 95 درصد از هنرمندان صنايع داري در اين بخش مشغول فعاليت هستند.
32 نوع صنايع دستي در اين استان توليد مي‌شود كه گليم، جاجيم و گچمه مهمترين اين رشته‌هاست.
استان 700 هزار نفري كهگيلويه و بويراحمد در جنوب غربي ايران قرار دارد.
خبرنگار: فهيمه قهرماني**انتشاردهنده: سيد ولي موسوي
/6110/9868