۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۴۰
کد خبر: 82760236
T T
۰ نفر
افزايش 54 درصدي صادرات استان مركزي در8 ماه نخست سال/تاكيد بر توليد صادرات محور

اراك - ايرنا - استاندار مركزي گفت: صادرات كالا از استان مركزي در هشت ماه نخست سال امسال 54 درصد افزايش داشته است و تحقق اين مهم نشان از توجه به توليد صادرات محور است.

سيد علي آقازاده عصر دوشنبه در نشست تخصصي با صادركنندگان و تجار استان مركزي در محل استانداري افزود: با توجه به اينكه حدود 60 درصد محصولات اين استان به چهار تا پنج كشور منطقه صادر مي شود، سرمايه گذاري براي ايجاد دفتر اتاق بازرگاني استان در اين كشورها يكي از راهبردهاي مهم رونق اقتصادي محسوب مي شود.
وي ادامه داد: با توجه به هدف يكسان بخش دولتي و خصوصي در زمينه افزايش صادرات محصولات توليدي استان مركزي به خارج كشور، همكاري اين بخش ها با يكديگر مشاركتي برد برد است و تحقق آن رفع تنگناهاي توسعه صادرات را براي استان به همراه دارد.
استاندار مركزي گفت: افزايش صادرات در هشت ماه نخست سال نشان از ظرفيت هاي بالاي استان در زمينه توليد مواد صنعتي و كشاورزي است كه با همكاري هرچه بيشتر بخش دولتي و خصوصي مي توان به چشم انداز صادرات 2 ميليارد دلاري را تا پايان سال آينده ترسيم كرد.
آقازاده گفت: اتاق بازرگاني بايد با دعوت و ساماندهي سفر هيات هاي خارجي به استان مركزي اطلاعات مورد نياز براي صادرات به اين كشورها را در اختيار صادركنندگان و ظرفيت هاي استان را به اين هيات ها معرفي كند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي در اين نشست گفت: 633 ميليون دلار كالا در هشت ماه امسال از گمركات اين استان به خارج از كشور صادر شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 54 درصد افزايش يافته است.
محمدرضا حاجي پور افزود: همچنين در اين مدت 224 ميليون دلار كالا به استان مركزي وارد شده كه عمده اين كالاها مواد اوليه و ماشين آلات خط توليد بوده است.
وي ادامه داد: بر اساس بررسي هاي انجام شده نبود امكانات كافي و كمبود انبارهاي سردخانه در مرز كشور، كمبود امكانات بارگيري كالا، نبود امكانات ريلي در شهرستان ساوه و افزايش هزينه حمل كالا از جمله عوامل افزايش هزينه هاي بخش توليد و مشكلات صادركنندگان استان به شمار مي رود.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اراك در اين نشست گفت: به منظور تسهيل در امر صادرات اتاق بازرگاني هر استان به عنوان اتاق معين يك كشور معرفي شده كه بر اين اساس اتاق معين كشور ازبكستان به اين استان واگذار شده است.
منوچهر توسطي افزود: فعالان حوزه اقتصادي در صورتي كه در حوزه صادرات با مشكلاتي مواجه هستند مي توانند با مراجعه به اتاق هاي بازرگاني معين كشور ها براي پيگيري و رفع تنگناهاي خود اقدام كنند.
وي ادامه داد: توليدكنندگان در حوزه توليد رقابتي توان خود را به اثبات رسانده اند ولي براي ماندگاري در بازارهاي جهاني نيازمند ثبات قيمت تمام شده از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اراك گفت: هم اينك قيمت تمام شده صادرات در كشور از رقم بالايي برخوردار است كه اين مهم مشكلاتي را براي صادركنندگان به همراه داشته است.
توسطي برند سازي را يكي از راه هاي مهم افزايش صادرات عنوان كرد و افزود: توليدكنندگان كشور از برندسازي محصولات غافل شده اند و تا زماني كه اين مهم در توليدات مورد توجه قرار نگيرد نمي توانند در بازارهاي جهاني حضور مستمر داشته باشند.
وي ادامه داد: استان مركزي در حوزه توليد محصولات صنعتي يكي از استان هاي توانمند كشور محسوب مي شود كه لازم است تمركز بيشتري بر توليدات صادرات محور در اين استان مد نظر باشد.
مديرعامل تعاوني گل و گياه شهرستان محلات در اين نشست گفت : سالانه حدود 20 ميليارد دلار صادرات گل و گياهان زينتي در جهان انجام مي شود كه سهم ايران در اين بازار حدود 24 ميليون دلار است و 60 درصد صادرات اين محصول در كشور از استان مركزي انجام مي شود.
ابراهيم علي پور افزود: هم اينك هفت ميليون دلار صادرات گل و گياهان زينتي محلات از گمركات استان مركزي و پنج ميليون دلار آن از گمركات تهران انجام مي شود.
وي مشكلات بيمه بار، شركت هاي حمل و نقل هوايي و زميني را از جمله تنگناهاي صادركنندگان گل و گياهان زينتي شهرستان محلات عنوان كرد.
مديرعامل تعاوني گل و گياه شهرستان محلات گفت: بزرگترين پايانه صادراتي گل و گياه زينتي هم اكنون در اين شهرستان قرار دارد كه براي تسهيل در امر صادرات، نيازمند تجهيزات است.
علي پور صادرات گل و گياه زينتي را اولين محصول در حوزه صادرات محصولات كشاورزي استان مركزي عنوان كرد و گفت: برگزاري 15 نمايشگاه گل و گياهان زينتي مهمترين عامل معرفي و صادرات اين محصول به خارج از كشور بوده است.
وي ادامه داد: 330 توليدكننده در حوزه توليد گل و گياهان زينتي در شهرستان محلات فعاليت مي كنند كه تنها 30 توليدكننده به دليل كمبود فضا مي توانند در نمايشگاه بين المللي گل و گياهان زينتي اين شهرستان حضور يابند.
رئيس بانك توسعه صادرات استان مركزي در اين نشست گفت: 45 درصد حجم مبادلات ارزي اين استان با وجود همه محدوديت ها از طريق بانك توسعه صادرات انجام مي شود.
سعيد رضايي افزود: امسال براي تسهيل در خدمت رساني به صادركنندگان حدود 75 ميليون دلار گشايش اعتبار توسط بانك توسعه صادرات انجام شده است.
وي ادامه داد: بانك توسعه صادرات هم اكنون با 78 بانك جهان رابطه كارگزاري داشته و از آمادگي كامل براي هرگونه نقل و انتقال به هر ميزان با اين بانك ها برخوردار است.
رئيس بانك توسعه صادرات استان مركزي گفت:اين بانك هم اكنون در كشورهاي عراق، ارمنستان و روسيه خطوط اعتباري دارد و خط اعتباري مورد نياز را در اختيار خريداران كالاهاي ايراني در اين كشورها قرار مي دهد.
رضايي افزود: ايجاد خط اعتباري در چند كشور ديگر براي نقل و انتقال ارز مورد نياز صادركنندگان از برنامه هاي بانك توسعه صادرات است.
وي يادآور شد: سال گذشته هشت هزار ميليارد ريال اعتبار براي پرداخت تسهيلات به صادركنندگان از طريق صندوق توسعه ملي در اختيار بانك توسعه صادرات قرار گرفت كه امسال اين رقم به 20 هزار ميليارد ريال افزايش يافته است.
220 شركت در حوزه صادرات كالا و خدمات در استان مركزي به فعاليت اشتغال دارند.
استان مركزي به عنوان چهارمين قطب صنعت كشور بيش از 2 هزار و 900 واحد صنعتي دارد.
1955/3075/خبرنگار: مهدي عظيمي *** انتشاردهنده: حسين مهدي زاده