۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۸
کد خبر: 82760846
T T
۰ نفر
تكميل ساختمان مركز نگهداري معلولان ذهني وينسار بيش از 2 ميليارد ريال نياز دارد

سنندج - ايرنا - رئيس هيات مديره مركز توانبخشي و نگهداري شبانه روزي وينسار با اشاره به نياز 2 ميليارد و 500 ميليون ريالي اين مركز براي تكميل ساختمان جديد گفت: براي اين منظور به كمك و حمايت مالي خيرين و و نيكوكاران نياز داريم.

فرهاد زارعي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: ساختمان اين مركز به عنوان محلي متفاوت براي نگهداري دختران معلول ذهني 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
وي با بيان اينكه تاكنون 9 ميليارد ريال براي ساخت اين مركز هزينه شده است، افزوزد: تكميل اين مركز كه ظرفيت نگهداري از 100 معلول را دارد به 2 ميليارد و 500 ميليون ريال نياز دارد كه اميدواريم با حمايت و كمك خيرين و نيك انديشان تامين شود.
زارعي تاكيد كرد: مركز نگهداري معلولان وينسار سال 1373 با نگهداري از 25 معلول فعاليت خود را در يك ساختمان قديمي آغاز كرد و اكنون 42 دختر معلول ذهني و جسمي را تحت پوشش دارد.
به گفته وي، ساختمان جديد در زميني به مساحت 2 هزار و 500 مترمربع با زيربناي يك هزار و 700 متر در 2 طبقه در دست ساخت است كه 9 ميليارد ريال براي آن هزينه شده كه از اين ميزان يك ميليارد ريال از محل اعتبارات دولتي بوده است.
وي يادآور شد: ‌براي تكميل اين ساختمان بدون تجهيزات تا يك ميليارد و 500 ميليون ريال و براي خريد وسايل توان بخشي و پزشكي و ديگر تجهيزات 2 ميليارد و 500 ميليون ريال نياز است.
زارعي با بيان اينكه در صورت جذب اعتبار مراحل ساخت اين مركز تا يك ماه آينده به اتمام مي رسد، اضافه كرد: اين مركز به صورت هيات امنايي اداره مي‌شود و هيات مديره آن براي يك دوره سه ساله انتخاب مي‌شوند.
رئيس هيات مديره مركز توانبخشي و نگهداري معلولان وينسار گفت: برخي خانواده‌ها حاضر به ديدن و سرپرستي چند روزه فرزندان خود در اين مركز نيستند و كمتر احوال آنها را مي پرسند گاهي سال به سال به ديدن آنها نمي آيند.
وي هزينه نگهداري هر معلول (خوراك، پوشاك، بهداشت، درمان و نگهداري) را 10 ميليون ريال اعلام كرد و افزود: هزينه نگهداري هر معلول از محل كمك هاي خيرين و يارانه بهزيستي تامين مي شود.
به گفته وي، بابت نگهداري اين معلولان از بيش از 60 درصد خانواده ها هزينه ايي دريافت نمي شود و مبلغ دريافتي از مابقي خانواده ها كمتر از هزينه ها است.
زارعي با اشاره به اينكه در سال 2 بار خانواده ها فرزندان معلول خود را 10 تا 15 روز به منزل مي برند، يادآور شد: بيش از 70 درصد خانواده ها در اين امر مشاركت دارند.
وي اظهار كرد: در اين مركز خدمات جانبي شامل برگزاري اردوي تفريحي شهري و خارج از استان، كلاس هاي ورزشي، گل سازي و موسيقي براي معلولان پيش بيني شده است.
شهرستان قروه چهار مركز شبانه روزي نگهداري از معلولان ذهني و جسمي با ظرفيت نگهداري 160 معلول دارد كه از اين تعداد، 2 مركز به صورت خصوصي و 2 مركز به صورت هيات امنايي اداره مي شوند.
چهار هزار و 200 معلول در شهرستان قروه شناسايي شده اند كه از اين تعداد، 2 هزار و 500 نفر در روستاها سكونت دارند.
وينسار در 30 كيلومتري شهر قروه قرار دارد، شهرستان قروه در شرق سنندج براساس نتايج سرشماري سال گذشته بيش از 140 هزار نفر جمعيت دارد كه 30 درصد در روستاها و 70 درصد در مناطق شهري ساكن هستند.
خبرنگار: سارا صالحي ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
7345/9102