۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۲۶
کد خبر: 82760912
T T
۰ نفر
دادستان استانبول برای6 روزنامه نگار حبس ابد خواست

آنكاراـ ایرناـ دادستان كل استانبول خواستار مجازات حبس ابد برای احمد آلتان، محمد آلتان، نازلی ایلیجاك و سه روزنامه نگار دیگر به اتهام نقض قانون اساسی تركیه شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از وبسایت اینترنتی روزنامه حریت، در ارتباط با تحقیقات از ساختار رسانه ای گروه گولن، رسیدگی به اتهامات نازلی ایلیجاك، برادران آلتاك و چهار روزنامه نگار دیگر به نامهای یعقوب شیمشك، شكری طغرل اوزشنگول، فوزی یازیجی و تیبت مراد سانلیمان در شعبه 26 دادگاه استانبول برگزار شد.
به نوشته این رسانه، برادران آلتان در زندان و از طریق سیستم ویدیو كنفرانس و سایر متهمان به جز یازیجی و سانلیمان با حضور در دادگاه به دفاع از خود در برابر اتهامات پرداختند.
حریت نوشت: نازلی ایلیجاك در دفاعیات خود گروه گولن را یك سازمان تروریستی خواند و خود را مبرا از هر جرمی توصیف و خواستار تبرئه از اتهامات شد.
این رسانه افزود: این روزنامه نگاران به داشتن اطلاع قبلی از وقوع كودتای نافرجام سال 2016 تركیه، مشاركت در ارسال پیام‌های محرمانه در خصوص وقوع این كودتا، شركت در یك برنامه تلویزیونی در یك كانال حامی گولن پیش از وقوع كودتای شكست خورده سال گذشته و مطرح كردن این پیام كه سرنگونی اردوغان نزدیك است، متهم شده‌اند.
حریت اضافه كرد: دادستان استانبول با تهیه كیفرخواستی، مجازات حبس ابد را برای ایلیجاك، یازیجی، شیمشك، اوزشنگول و برادران آلتان به اتهام نقض قانون اساسی تركیه از دادگاه استانبول خواستار شد.
به گزارش ایرنا، نازلی ایلیجاك 70 ساله از نخستین روزنامه نگارانی بود كه پس از كودتای نافرجام جولای 2016 بازداشت شد.
وی سالهای زیادی در روزنامه های حریت، صباح، ینی شفق و آكشام مشغول به مقاله نویسی و ترجمه اخبار بوده است.
احمد آلتان رمان نویس و روزنامه نگار ترك در روزنامه های حریت و ملیت فعالیت كرده است.
محمد آلتان 64 ساله روزنامه نگار، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه استانبول و نویسنده كتاب های مختلفی در خصوص سیاست های داخلی و خارجی تركیه است كه به همراه برادرش در سپتامبر 2017 دستگیر شد.
زندانی شدن بیش از 150 خبرنگار در تركیه در ایام بعد از كودتای 25 تیرماه سال گذشته موجب واكنش ها و انتقادات وسیع در سطح جهان شده و بنا به اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، تركیه با از دست دادن چهار رتبه، نسبت به سال پیش در رده 155 جهانی آزادی رسانه قرار گرفته و نسبت به 12 سال پیش، 56 رتبه افت داشته است.
كودتای نافرجام 15 جولای سال 2016، این بهانه را به حكومت داده كه بدون مانع، به محدود سازی رسانه های منتقد ادامه دهد و با برقراری وضعیت فوق العاده پس از كودتا كه برای ششمین بار تمدید شده، دهها رسانه را تعطیل و دهها خبرنگار و روزنامه نگار را زندانی كند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری