۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۷
کد خبر: 82761070
T T
۰ نفر
بنيادشهيد درباره شهداي حادثه پلاسكو تابع قوانين مصوب مجلس است

تهران - ايرنا - معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد و امور ايثارگران تاكيد كرد: بنيادشهيد درباره شهداي خدمت از جمله شهداي آتش‌نشان در حادثه پلاسكو تابع قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي است.

به گزارش ايرنا از بنيادشهيد، سعيد عندليبي روز سه شنبه در جلسه شوراي هماهنگي حقوقي بنياد شهيد با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص پوشش حمايتي از خانواده آتش نشانان جان باخته در حين خدمت از جمله شهداي خدمت آتش نشان در حادثه پلاسكو گفت: موضوع احراز شهادت بر اساس قوانين موجود انجام مي شود و در صورتي‌كه اين قوانين نياز به اصلاح و يا ابهام ‌زدايي داشته باشند، تغييرات لازم بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد تا بنياد بتواند آن را اجرا كند.
وي با اشاره به ماده يك آيين ‌نامه اجرايي قانون جامع خدمات‌ رساني به ايثارگران مصوب دولت اظهار داشت: بر اساس اين ماده «ايثارگر كسي است كه براي استقرار و حفظ دستاوردهاي انقلاب اسلامي و دفاع از كيان نظام جمهوري اسلامي ايران و استقلال و تماميت ارضي كشور، مقابله با تهديدات و تجاوزات دشمنان داخلي و خارجي انجام وظيفه كرده و شهيد، مفقودالاثر، جانباز، اسير، آزاده و رزمنده شناخته شود و در موارد بعدي اين آئين نامه مصاديق شهيد و در حكم شهيد احصا شده است.» بنابراين جان‌باختگان در حوادث گوناگون تنها در صورتي به‌عنوان شهيد تحت پوشش بنياد شهيد و امور ايثارگران شناخته مي‌شوند كه در اين چهارچوب قرار بگيرند.
معاون حقوقي و امور مجلس بنياد شهيد ادامه داد: براساس ماده 10 آيين‌نامه اشاره شده، مقرر شده است «در صورت بروز ابهام در تطابق مصاديق شهيد و در حكم شهيد با مفاهيم آن و ساير مصاديق ايثارگري، بين نيروهاي مسلح و بنياد شهيد و امور ايثارگران، پرونده بر اساس اختيارات ناشي از گردش كار پرونده‌هاي مسدود به شماره 5173 مورخ يازدهم بهمن 1369 مصوب مقام معظم رهبري به شرح ماده (11) اتخاذ تصميم و تعيين تكليف مي‌شود».
عندليبي درباره تفاوت شهداي خدمت و شهداي جنگ تحميلي توضيح داد: خانواده شهداي خدمت بر اساس قانون تحت پوشش بنياد شهيد و امور ايثارگران قرار نمي‌گيرند و تسهيلات، كمك‌ها، حقوق و مزاياي در نظر گرفته شده براي اين افراد از سوي سازمان‌هاي محل خدمت شهيد در اختيار خانواده‌ها قرار مي‌گيرد.
وي افزود: اگر مجلس شوراي اسلامي تعريف قانوني شهيد را اصلاح كند و يا تبصره‌اي به ماده قانوني مربوط به مصاديق شهيد اضافه كند كه بر اساس آن آتش نشانان جان باخته در حين خدمت از جمله شهداي آتش نشان در حادثه پلاسكو را مشمول مصاديق ايثارگر تلقي كند و آن را به تصويب برساند، بنياد شهيد و امور ايثارگران مكلف به اجراي آن و تحت پوشش قرار دادن خانواده اين عزيزان است اما در حال حاضر بدون محمل قانوني و مصوبه مجلس شوراي اسلامي، بنياد براي تحت پوشش قرار دادن خانواده اين افراد اختيار قانوني را ندارد.
به گزارش ايرنا، محمدعلي نجفي شهردار تهران روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام كرد، يكي از موضوعات مطرح در خصوص خانواده شهداي آتش نشان، مطالبه آنها براي پذيرش اين افراد به عنوان شهيد از سوي بنياد شهيد است.
وي اظهار كرد: عدم پذيرش عنوان شهيد براي اين افراد از سوي بنياد شهيد به طور طبيعي امكان استفاده از مزاياي خانواده شهدا را براي بازماندگان غيرممكن مي كند كه در همين ارتباط نامه اي در خصوص اين خواسته خانواده شهداي آتش نشان حادثه پلاسكو براي بنياد شهيد نوشته و ارسال كرديم.
ساختمان پلاسكو، واقع در خيابان جمهوري - تقاطع چهارراه استانبول، حدود ساعت 8 صبح پنجشنبه سي ام دي ماه دچار حريق شد و درساعت 11،30 دقيقه به علت شدت آتش فرو ريخت.
به علت بروز اين حادثه، 16 تن از آتش نشانان جان خود را از دست دادند.
اجتمام ** 7268** 1569
تنظيم: مهناز بيرانوند **انتشار: علي حبيبي
**آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر