۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۰۲
کد خبر: 82761191
T T
۰ نفر
فرماندار: سراوان يكي از خاستگاه هاي حوزه تمدني ايران اسلامي است

زاهدان - ايرنا - فرماندار سراوان در جنوب شرق سيستان و بلوچستان گفت: اين شهرستان با داشتن 400 اثر تاريخي و فرهنگي يكي از خاستگاه هاي حوزه تمدني ايران اسلامي است.

به گزارش ايرنا درويش نارويي روز سه شنبه در آيين جشن ثبت جهاني روستاي كلپورگان اظهار داشت: توجه به ظرفيت هاي فرهنگي و تاريخي اين شهرستان بايد در اولويت قرار گيرد.
وي افزود: نگاه مثبت مجموعه ميراث فرهنگي به اين روستا، جهاني شدن آن را در پي داشت و جاي خوشحالي است كه كلپورگان به عنوان تنها روستاي ايران در فهرست ميراث جهاني قرار گرفت.
وي تصريح كرد: سفال كلپوركان تنها موزه زنده دنياست كه قدمت هفت هزار ساله دارد و اين صنعت توسط بانوان اين ديار به صورت كاملا سنتي حفظ شده است.
فرماندار سراوان وجود آثار تاريخي همچون دره نگاران، قلعه هاي متعدد، مسجد جامع دزك و ديگر آثار را نشان از تمدن ديرينه اين منطقه دانست.
نارويي اظهار داشت: تمام اركان حاكميت بايد زيرساخت هاي لازم را ايجاد كنند تا شاهد رونق بخشي توليد و اشتغال در منطقه باشيم.
به گزارش ايرنا آيين اهداي لوح ثبتي جهاني شدن سفال كلپورگان با حضور نمايندگان سازمان جهاني صنايع دستي، معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، معاون سياسي اجتماعي استاندار سيستان و بلوچستان و شماري از مسئولان استاني و شهرستاني در سرسراي مجتمع فرهنگي هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان برگزار شد.
به گزارش ايرنا لوح ثبت جهاني سفال كلپورگان از سوي رئيس منطقه آسيا و اقيانوسيه شوراي جهاني صنايع ‌دستي به فرماندار سراوان به نمايندگي از مردم اين منطقه اهدا شد.
نمايندگان شوراي جهاني صنايع دستي از چند روز قبل براي شركت در جشن ثبت جهاني سفال كلپورگان و اهداي لوح ثبتي آن به مردم و مسئولان اين روستا وارد سيستان و بلوچستان شدند.
زنان هنرمند بلوچ روستاي كلپورگان سراوان در طول هزاران سال گذشته نسل به نسل از خاك و گل آثاري منحصر به فرد خلق مي كنند كه امروز با ثبت جهاني به عنوان نخستين روستاي صنايع دستي جهان مايه افتخار ايران و ايراني شده است.
سفالينه هاي تاريخي و منحصر به فرد اين روستا در جنوب شرق سيستان و بلوچستان شاهكار انديشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ در سرزمين نخل و خورشيد است كه با گذشت زمان نه تنها از اصالت آن كم نكرده بلكه بيش از پيش بر ارزش هاي هنري آن افزوده است.
شهرستان سراوان با داشتن 13 هزار و 905 كيلومتر مربع وسعت در فاصله 330 كيلومتري زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان واقع شده است.
7336**3042 خبرنگار: احسان بختياري **انتشاردهنده: محدثه حيدري گرجي