۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۸
کد خبر: 82761258
T T
۰ نفر
كشف آثار و بقاياي حمام دوران قاجار از دل خاك در  تربت حيدريه

تربت حيدريه- ايرنا- مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تربت حيدريه گفت: حين گودبرداري و مرمت حمام تاريخي حاجي رييس بقاياي اصلي اين بناي تاريخي عهد قاجار، كشف و لذا كار بازآفريني و احياي آن به تعويق افتاد.

علي محمدي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه عمليات عمراني مهر امسال آغاز شده بود، افزود: بنا بود كف موزاييكي حمام آجرفرش شده و براي امور فرهنگي و هنري مورد استفاده قرار گيرد كه با اين كشف مشخص شد شكل كنوني حمام مربوط به دوران پهلوي است كه با اندكي تغييرات بر روي خرابه حمام دوران قاجار مورد استفاده مجدد قرار گرفته بود.
وي ميزان اعتبارات در نظر گرفته شده براي گودبرداري و مرمت بنا را 600 ميليون ريال عنوان و اظهار كرد: 550 ميلون ريال در بخش پرداخت پيمانكار و بقيه صرف سردر ورودي مي شود و امسال قسمت سربينه آن به اتمام خواهد رسيد.
محمدي در معرفي معماري بنا گفت: حمام داراي دو قسمت مردانه و زنانه و از 17 بخش تشكيل شده بود كه شامل خزينه، تون، حوض هشت ضلعي، سربينه، گرمخانه، مخزن آب سرد و گرم، است و همچنين در معماري آن هشت ستون تعبيه و با آيينه كاري و نقاشي روي آهك تزيين شده است.
وي با بيان اينكه بر اساس نوشته حك شده بر سر در ورودي، حمام در سال 1272 هجري شمسي انتهاي خيابان روحبخش
توسط حاج سيد محمد رييس التجار معروف به حاجي رييس و به منظور امور عام المنفعه ساخته شده بود، افزود: اين اثر در تاريخ 25 اسفند 1380 با شمارهٔ 5146 به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
محمدي در ادامه به خواص درماني حمام هاي سنتي ايراني اشاره و اظهار كرد: حمام ها در قديم از چهار بخش سربينه، گرمخانه، خزينه و گربه رو تشكيل مي شد و هر قسمت داراي درجه دماي متفاوتي بود كه افراد بسته به مزاج سرد يا گرم خود، در قسمت خاصي از حمام مستقر مي شدند.
وي افزود: علاوه بر موارد ياد شده، اجراي حجامت، خوردن نوشيدني و مشت و مال همگي جزو آيين هايي خاص بوده كه هر كدام براي سلامت بدن بسيار موثر بوده است.
محمدي گفت: بر همين اساس بنا داريم طرح خزينه درماني و بازآفريني حمام هاي سنتي به منظور احيا و تقويت طب سنتي در اين شهرستان را در آينده نزديك عملياتي كنيم.
از مجموع 200 اثر تاريخي و گردشگري شناسايي شده در سطح شهرستان، تعداد 60 بنا و محوطه تاريخي و 2 اثر معنوي و ناملموس در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
مركز شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
6121 /1744
خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم انتشار: علي اصغرافتاده
*