۲۱ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۴۱
کد خبر: 82761596
T T
۰ نفر
ثبت جهاني روستاي كلپورگان سندي از قدمت فرهنگ سيستان و بلوچستان است

زاهدان- ايرنا- استاندار سيستان و بلوچستان با ابراز خرسندي از ثبت جهاني روستاي كلپورگان سراوان گفت: جهاني شدن كلپورگان نشان و سَندي از فرهنگ و ريشه مردم اين استان است.

به گزارش ايرنا سيد دانيال محبي سه شنبه شب در ديدار با رئيس منطقه آسيا و اقيانوسيه شوراي جهاني صنايع دستي اظهار داشت: اين ثبت جهاني فرصت مناسبي براي اتصال و ارتباط اين روستا با ساير روستاها و شهرهاي دنياست.
وي ادامه داد: از اين پس نگاه هاي جهاني به اين روستا معطوف مي شود كه اين موضوع مسير توسعه و رشد همه جانبه آن را تسريع خواهد كرد.
وي با اشاره به ظرفيت ها و توانمندي هاي فراوان روستاهاي سيستان و بلوچستان در بخش هاي گردشگري گفت: تمركز بر توانمندسازي روستاها در حوزه گردشگري مهمترين عامل توسعه روستاها و پيشگيري از مهاجرت روستاييان است.
غدا هيجاوي رئيس منطقه آسيا و اقيانوسيه شوراي جهاني صنايع دستي نيز در اين ديدار از ثبت جهاني روستاي كلپورگان ابراز خوشحالي كرد و گفت: سيستان و بلوچستان ديار ناشناخته با صدها جاذبه گردشگري منحصر به فرد است.
به گزارش ايرنا لوح ثبت جهاني سفال كلپورگان از سوي رئيس منطقه آسيا و اقيانوسيه شوراي جهاني صنايع ‌دستي به فرماندار سراوان به نمايندگي از مردم اين منطقه اهدا شد.
نمايندگان شوراي جهاني صنايع دستي از چند روز قبل براي شركت در جشن ثبت جهاني سفال كلپورگان و اهداي لوح ثبتي آن به مردم و مسئولان اين روستا وارد سيستان و بلوچستان شدند.
زنان هنرمند بلوچ روستاي كلپورگان سراوان در طول هزاران سال گذشته نسل به نسل از خاك و گل آثاري منحصر به فرد خلق مي كنند كه امروز با ثبت جهاني به عنوان نخستين روستاي صنايع دستي جهان مايه افتخار ايران و ايراني شده است.
سفالينه هاي تاريخي و منحصر به فرد اين روستا در جنوب شرق سيستان و بلوچستان شاهكار انديشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ در سرزمين نخل و خورشيد است كه با گذشت زمان نه تنها از اصالت آن كم نكرده بلكه بيش از پيش بر ارزش هاي هنري آن افزوده است.
شهرستان سراوان با داشتن 13 هزار و 905 كيلومتر مربع وسعت در فاصله 330 كيلومتري زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان واقع شده است.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهاني **انتشاردهنده: محدثه حيدري گرجي