۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۸:۵۹
کد خبر: 82761759
T T
۰ نفر

نشست مشترك برجام و موضع اروپا

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۸:۵۹
کد خبر: 82761759
نشست مشترك برجام و موضع اروپا

تهران- ايرنا- اگرچه آمريكا در دوران دونالد ترامپ از عمل به بخش عمده‌اي از تعهداتش سرباز زده است، اما ايران پيوسته به تعهداتش عمل كرده است. از اين رو در دهمين نشست مشترك برجام كه امروز با حضور نماينده‌هاي اعضاي توافق هسته‌اي در وين برگزار مي‌شود، بديهي است كه ‌ايران عهدشكني و نقض برجام آمريكا را مطرح مي‌كند.

روزنامه آرمان در سرمقاله اي به قلم داوود هرميداس باوند تحليلگر مسائل بين‌الملل، آورده است: در مقابل اگر اعضاي توافق هسته‌اي اظهارات ايران را مبني برعدم‌ پايبندي آمريكا به برجام بپذيرند، در اين صورت تعهدات آمريكا را به ‌اين كشور گوشزد خواهند كرد و دلايل بدعهدي واشنگتن را جويا خواهند شد، زيرا مصوبات برجام برگرفته از تصميمات شوراي امنيت است. به همين دليل همه كشورها ملزمند كه به مصوبات شوراي امنيت پايبند باشند، اما در اين ميان آمريكا بنا به بهانه‌هايي از عمل به تعهدات خويش خودداري كرده است؛ به همين دليل در اين نشست مانند نشست كميسيون مشترك هشتم و نهم از آمريكا خواسته مي‌شود كه به تعهداتش عمل كند.

با اين همه خروجي دهمين نشست كميسيون مشترك برجام به مواضع اروپا در قبال برجام و فشار آنها به آمريكا براي عمل به تعهداتش و نيز طرح پيش روي آمريكا در قبال ايران براي عدم ‌عمل به تعهداتش بستگي دارد. به هر روي آنچه مي‌تواند آينده و منافع ايران را در برجام تضمين كند، مواضع انتقادي و فشار اروپا بر آمريكا است. حتي اين احتمال وجود دارد كه برخي از اعضاي توافق در قبال نقض برجام و بدعهدي آمريكا سكوت كرده، يا برخي نيز در مقابل با آمريكا همسو شوند. اين درحالي است كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پايبندي ايران به تعهداتش در برجام را مورد تاييد قرار داده است؛ از اين رو بازهم انگشت اتهام و انتقاد متوجه آمريكا است.

در اين صورت اگر ساير كشورهاي عضو توافق هسته‌اي به‌عنوان اعضاي شوراي امنيت موضع نسبتا همسويي با نظرات ايران داشته باشند، احتمالا خروجي دهمين نشست كميسيون برجام به‌سود ايران و ساير اعضاي توافق خواهد بود. به هر روي مساله مهم اين است كه ساير كشورهاي عضو توافق هسته‌اي كه در برجام حضور موثر داشتند، در قبال آمريكا چه موضعي اتخاذ خواهند كرد. از سوي ديگر، كشورهايي هم نسبت به نقض برجام از سوي واشنگتن و دخالت آمريكا در منطقه كجدارومريز رفتار مي‌كنند و همچنين با توجه به مواضع اخير اروپا نسبت به ادعاهاي آمريكا مبني بر توان موشكي ايران و دخالت تهران در مسائل منطقه تا حدي با ايالات متحده همسو هستند.

به‌طور نمونه رئيس‌جمهور فرانسه طي ماه‌هاي اخير نسبت به ادعاهاي ترامپ در رابطه با برد موشكي ايران موضع همسويي با كاخ سفيد نشان داد. قبل از اين هم آمريكا، انگليس و فرانسه به‌طور مشترك اعلاميه‌اي منتشر كردند، با اين ادعا كه مساله سيستم موشكي ايران در خور بررسي سازمان ملل است. بنابراين مطلب فوق نشان مي‌دهد كه تقريبا برخي از اعضاي توافق در برخي مسائل با آمريكا همسو هستند.

از اين رو نتيجه نشست كميسيون مشترك برجام بستگي به‌ اين مهم دارد كه موضوع و مباحث آن صرفا در چارچوب برجام باشد، يا مساله ديگري را نيز به برجام مرتبط كنند. اگر طرفين بر اساس حسن‌نيت رفتار كنند و همان‌طور كه از سوي اتحاديه اروپا و ايران اعلام شد، محورهاي اين نشست، بحث‌هاي مربوط به هسته‌اي و تعهدات ايران، همكاري‌هايي كه ميان دو طرف صورت مي‌گيرد و رفع تحريم‌ها و مشكلات موجود باشد، بديهي است بايد تا حدي انتظار حل مشكلات موجود و روند اجراي مطلوب برجام را داشت. اما اگر طرف‌هاي مقابل بر آن هستند تا حدودي نظرات آمريكا را هم در اين نشست در نظر بگيرند، در نهايت شايد نتيجه دهمين نشست كميسيون مشترك برجام تنها به يك توصيه ملايم به آمريكا بينجامد.

*منبع:روزنامه آرمان،1396،9،22
**گروه اطلاع رساني**1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
۰ نفر