۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۶
کد خبر: 82761873
T T
۰ نفر

همدان سوار بر قطار پرشتاب توسعه

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۶
کد خبر: 82761873
همدان سوار بر قطار پرشتاب توسعه

همدان - ایرنا- توسعه شبكه ریلی در دو شهر همدان و ملایر از خواست های دیرین مردم دیار الوند و از راهبردی ترین برنامه های دولت تدبیر و امید محسوب می شود؛ طرحی كه با جدیت دولتمردان پیش می رود و دستاوردهای چشمگیری در این زمینه حاصل شده است.

به گزارش ایرنا، سال 90 بود كه پس از یك دهه انتظار سوت قطار در ملایر به صدا درآمد و به عنوان نخستین شهر استان همدان به خطوط ریلی غرب كشور متصل شد؛ آرزویی كه شاید برای ملایری ها و ساكنان منطقه می رفت تا به یك رویا تبدیل شود.
اتصال ملایر به راه آهن غرب كشور كه از سال 1380 آغاز شد و یك دهه به طول انجامید، در نهایت به طول 90 كیلومتر از سمنگان اراك اجرا شد و این شهرستان را به خطوط ریلی كشور متصل و تحولی چشمگیر در حوزه توسعه ریلی و تردد مسافر و بار در این منطقه از جنوب استان همدان ایجاد كرد.
خطوط ریلی غرب كشور، تهران را از مسیر كرمانشاه به مرز خسروی و در نهایت بندر لازقیه در ساحل دریای مدیترانه متصل خواهد كرد. همچنین به عنوان یكی از اولویت های مهم و كلیدی دولت تدبیر و امید، قرار است پنج مركز استان به خط راه آهن سراسری متصل شوند كه می توان گفت با اجرای این طرح راهبردی، توسعه این استان ها بر مدار ریلی قرار می گیرد.
هم اینك طرح راه آهن غرب كشور به طول 605 كیلومتر به صورت یك خطه در حال اجرا است كه محورهای سمنگان به اراك به طول 267 كیلومتر، كرمانشاه به خسروی به طول 263 كیلومتر و همدان به ملایر به طول 75 كیلومتر را شامل می شود؛ درحالیكه به تازگی خطوط راه آهن غرب كشور تا كرمانشاه رسیده و 13 ایستگاه در این مسیر پیش بینی شده است.
در این میان با ایجاد خطوط ریلی از ایستگاه ملایر- فیروزان- كرمانشاه به طول 177 كیلومتر و همچنین احداث راه آهن ملایر به همدان، غرب به شرق و جنوب متصل خواهد شد و بدون شك امكان ارتباط ریلی غرب كشور با تهران و شبكه راه آهن سراسری را فراهم خواهد كرد.
خط ریلی ملایر به كرمانشاه به عنوان یكی از خطوط ریلی در استان همدان، دارای هشت ایستگاه در شهرهای ملایر، كهریز، شادمانه، فیروزان، زاگرس، گاماسیاب، بیستون و ایستگاه باری و مسافری كرمانشاه است و روزانه یك رام قطار با ظرفیت 200 مسافر به صورت رفت و برگشت از طریق ایستگاه ملایر- مشهد جابجا می شوند؛ در حالیكه تا قبل از اینكه راه آهن همدان به تهران راه اندازی شود، مسافران استان همدان از طریق راه آهن ملایر به مشهد تردد می كردند.
این در حالیست كه با همت دولت یازدهم، راه آهن همدان به تهران به طول 267 كیلومتر به عنوان دومین خط ریلی استان همدان با حضور رئیس جمهوری اردیبهشت امسال مورد بهره برداری قرار گرفت كه در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط كریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می كند و 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است.
این طرح نیز یك دهه به دلیل اعمال تحریم ها و مشكلات اقتصادی بر زمین مانده بود كه در نهایت با افتتاح بخشی از مسیر، شهروندان همدانی از طریق راه آهن به تهران و مشهد سفر می كنند.
حال 11 كیلومتر از مسیر راه آهن همدان به تهران باقی مانده و استاندار همدان با پیگیری ها و تلاش هایی كه در این زمینه انجام داده است، بر برقی شدن این مسیر به منظور كاهش فاصله زمانی مسیر همدان به تهران به 2 ساعت تاكید دارد.
در همین چارچوب استاندار همدان به تازگی در دیدار خود با معاونان وزیر راه و شهرسازی، این نوید را به همدانی ها داد كه طبق توافق صورت گرفته، ریل گذاری راه آهن همدان - تهران تا پایان آذرماه امسال تكمیل و از اوایل دی ماه بهره برداری می شود.
طبق اعلام استاندار همدان، از 11 كیلومتر باقیمانده سه كیلومتر آن درون شهری است و به منظور كاهش مشكلات تملك اراضی، این مسیر زیرزمینی ریل گذاری می شود؛ طرحی كه دولت تدبیر و امید قول داده آن را محقق كند و خطوط ریلی را به مركز پنج استان كشور بكشاند.
پس از اتمام ریل گذاری راه آهن همدان - تهران، فرآیند ریل گذاری خط آهن همدان - سنندج آغاز شده و طبق گزارش ها 100 كیلومتر از این مسیر 150 كیلومتری آماده ریل گذاری است.
با این حال طبق برنامه و اولویت دولت، تاكنون قطار به دو مركز استان های همدان و كرمانشاه رسیده و استان های گیلان و آذربایجان غربی هم تا پایان سال صاحب قطار می شوند و تبریز هم از مسیر جدید به شبكه ریلی متصل می شود.
براساس خبرهای اخیر اعلام شده از سوی مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، در دولت یازدهم در بخش زیربناهای ریلی، زیرسازی و ریل كشی حدود 2 هزار كیلومتر راه آهن جدید اجرا شده است و تا پایان امسال نیز 919 كیلومتر راه آهن جدید در كشور به بهره برداری می رسد.
از سوی دیگر این حجم از اجرای خطوط ریلی در استان همدان، به طور قطع موجب كاهش میزان بار ترافیكی، افزایش جابجایی بار و مسافر، رونق صنعت، اقتصاد و صادرات و رشد صنعت گردشگری خواهد شد؛ مولفه های مهمی كه بی شك تاثیر بسزایی در میزبانی همدان در برگزاری دو رویداد بزرگ بین المللی در سال 2018 (انتخاب به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و میزبانی اجلاس جهانی گردشگری) می تواند داشته باشد.
اینكه ملایر در كریدور (راهرو) ریلی كشور قرار گرفته، برای مسئولان، مردم و نمایندگان این شهرستان جای خرسندی است؛ چراكه با استفاده درست و مطلوب از ظرفیت ها می تواند تحول چشمگیری را در حوزه های مختلف نصیب این منطقه از جنوب استان كند و راه آهن به عنوان حلقه واسطی، ملایر را به غرب و مركز كشور متصل می كند.
در این میان، اعلام اینكه راه آهن غرب كشور می خواهد مسیر همدان به ملایر را نیز طی كند، خبر بسیار خوشحال كننده ای برای شهروندان ملایری بود و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی خبر قطعی آن را اعلام كرد.
حجت الاسلام احد آزادی خواه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار كرد: یكی از موضوع های مهم سفر سال گذشته وزیر راه و شهرسازی به استان همدان، طرح راه آهن همدان - ملایر و اتصال 2 راه آهن غرب كشور از تهران - همدان - سنندج و تهران - كرمانشاه از مسیر همدان به ملایر و یكی از مطالبات جدی نمایندگان بود.
وی بیان كرد: در جریان این سفر و نشستی كه در استانداری همدان برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی نیز این موضوع را پذیرفت تا از این طریق 2 راه آهن به هم متصل شوند.
وی گفت: پس از سفر وزیر راه و شهرسازی، اجرای این طرح می رفت كه به حاشیه رانده شود اما به تازگی نمایندگان استان همدان نامه ای را تنظیم كرده و در آن نامه خطاب به وزیر تاكید كردند كه این موضوع را به طور جد پیگیری كنند.
حجت الاسلام آزادی خواه در عین حال به دیدار اخیر محمد ناصر نیكبخت استاندار همدان با معاونان وزیر راه و شهرسازی در تهران اشاره كرد و افزود: دیدار استاندار همدان دستاوردهای خوبی به همراه داشت و وی كارها را خوب پیش برد چراكه در این دیدار ایجاد راه آهن همدان - ملایر پیگیری شد و به نتیجه رسید.
وی یادآور شد: در جلسه ای هم كه هفته گذشته با استاندار همدان داشتم، وی این نوید را داد كه وزیر راه و شهرسازی قول مساعد داده است تا قبل از پایان سال جاری یا ابتدای سال 97 طرح راه آهن همدان - ملایر به پیمانكار واگذار و مناقصه برگزار شود.
این نماینده مجلس بیان كرد: انتظار داریم مرحله نخست این طرح در سال 96 تعیین تكلیف شود و با توجه به اینكه اعتبارات آن نیز در ردیف ملی است، به طور حتم باید به گونه ای برنامه ریزی شود كه قطار همدان به ملایر در طول 2یا سه سال آینده راه اندازی شود.
حجت الاسلام آزادی خواه ادامه داد: راه آهن همدان به ملایر، علاوه بر مسیر ملایر - تهران - مشهد و كرمانشاه است و به طور قطع موجب رونق گردشگری و اقتصادی این شهرستان خواهد شد.
این در حالیست كه مسئولان مربوطه خبر از طراحی ریل گذاری مسیر همدان - ملایر را می دهند و پیش بینی كرده اند اجرای این طرح به طور میانگین اعتباری افزون بر 2 هزار و 500 میلیارد ریال نیاز دارد و در صورت تكمیل و راه اندازی، راه ارتباطی غرب به شمال غرب كشور نیز همواره می شود.
با پیگیری های خبرنگار ایرنا، روابط عمومی و امور بین الملل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور نیز اعلام كرد: طرح راه آهن غرب كشور به عنوان یكی اولویت های مهم دولت، شامل پنج طرح اراك - ملایر، ملایر - كنگاور، كنگاور - كرمانشاه، كرمانشاه - خسروی و همدان - ملایر است كه طول راه آهن همدان - ملایر 75 كیلومتر است و از ایستگاه كهریز منشعب و به ایستگاه راه آهن همدان ختم می شود.
طبق اعلام روابط عمومی و امور بین الملل این شركت، هم اكنون راه آهن غرب كشور به كرمانشاه رسیده است و عملیات تكمیلی آن همچنان ادامه دارد و از كرمانشاه تا مرز خسروی به طول 263 كیلومتر باید خط ریلی ادامه پیدا كند كه بر همین اساس امسال یك هزارو 800 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای راه آهن غرب كشور اختصاص و تاكنون نیمی از این اعتبار تخصیص یافته است.
به گزارش ایرنا، راه آهن غرب كشور به عنوان یكی از طرح های عظیم و راهبردی ریلی به طول 605 كیلومتر از ایستگاه سمنگان در حوالی شهر اراك آغاز شده است و پس از عبور از شهرهای ملایر، كنگاور، صحنه، كرمانشاه، اسلام آباد، گیلانغرب و قصرشیرین به مرز خسروی منتهی می شود.
7528/2090
گزارش از: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع كندجانی
۰ نفر