۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۳
کد خبر: 82761890
T T
۰ نفر
كار تهیه پلاكت فرزیس در كهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

یاسوج- ایرنا- رئیس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشكی یاسوج گفت: فرآورده پلاكت از طریق فرایند پلاكت فرزیس خون برای نخستین باردر این استان به شكل خودكار تهیه شد.

به شیوه جدا سازی پلاكت از خون اهدا كننده پلاكت فرزیس می گویند كه در این روش پلاكت به میزان خیلی بیشتری از روش تهیه پلاكت از كیسه‌های خون اهدایی تهیه می‌شود.
كیان دهرابپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این فرایند از یك نفر اهداكننده، فرآورده پلاكت به اندازه هشت نفر اهداكننده خون تهیه می‌شود.
وی افزود: دستگاه‌های پلاكت فرزیس براساس اندازه سلول و یا با استفاده از فیلترهای خاص، سلول‌های خونی را از هم تفكیك می‌كنند.
رئیس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشكی یاسوج بیان كرد: این دستگاه‌ها پلاكت خون را بر می‌دارند و بقیه اجزای سلولی و پلاسمای خون را به فرد اهدا كننده بر می‌گرداند.
وی عنوان كرد: پلاكت فرزیس برای بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی، پیوند مغز استخوان، بیماران با مشكلات انعقادی كاربرد زیادی دارد.
دهراب پور تصریح كرد: در این فرایند بیمار گیرنده پلاكت به‌جای هشت نفر تنها از یك نفر پلاكت می‌گیرد.
وی گفت: فرآیند پلاكت فرزیس بیش از یك ساعت طول كشیده و خونی كه از بدن اهداكننده خارج می‌شود دوباره به بدن برگردانده می‌شود.
رئیس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشكی یاسوج ابراز داشت: پلاكت اهدایی به روش فرزیس 6 برابر بیش از پلاكت جمع آوری شده از اهدا كنندگان خون اثر بخشی دارد.
دستگاه پلاكت فرز در پایگاه انتقال خون یاسوج در راستای كمك به بیماران نیازمند به فرآورده پلاكت در استان استقرار می‌یابد.
مصرف پلاسما به ازای هر یك هزار نفر 166 گرم در استرالیا، كانادا و آمریكا و 67 گرم به ازای هر هزار نفر در اروپا است.
در ایران نیز 67 گرم مصرف پلاسما به ازای هر یك هزار نفر هدفگذاری می‌شود كه سالانه به یك میلیون و 500 هزار لیتر پلاسما برای تولید در كشور نیاز داریم، كه نیازمند اهدای پلاسما به روش فرزیس (روشی كه در آن پلاسما جدا می‌شود و باقی اجزای خون به بدن فرد اهداكننده برگردانده می‌شود) است.
پلاكت تهیه شده به روش پلاكت فرزیس خطر عوارض جانبی ناشی از گلبول‌های سفید خون مثل تب و شانس خطر انتقال بیماری‌های عفونی از اهداكننده‌های متعدد را كم می‌كند.
پلاكت اهدایی در روش پلاكت فرزیس طی دو تا سه روز بعد از اهدا در بدن جایگزین می‌شود.
تا سال 1385شمسی فرایند پلاسما فرزیس از یك نفر اهدا كننده ( single doner) در ایران به صورت غیر اتوماتیك انجام می‌شد و 10 ساعت به طول می‌انجامید. اما از سال 85 پلاكت فرزیس در مركز آفرزیس سازمان انتقال خون به صورت اتوماتیك درآمد و در سال 88 به تعداد تجهیزات و دستگاههای مورد نیاز این فرایند افزوده شد.
اكنون فرایند پلاسما فرزیس تقریبا یك تا1.5ساعت طول می‌كشد و طی این مدت پلاكتی حداقل به میزان 6 تا 8 برابر پلاكت معمولی از خون اهدا كننده جدا می‌شود و خون بدون پلاكت دو باره به بدن او برمی‌گردد.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشاردهنده: مسعود علیزاده
9868/1662
۰ نفر