۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82763261
T T
۰ نفر
استاد ایرانی: نخبگان كشورهای در حال توسعه تامین كننده نیازهای علمی غرب هستند

كوالالامپور – ایرنا - استاد ایرانی و كارشناس ارشد حوزه آموزش كودكان معتقد است: جوامع غربی، بیشترین نیازهای (جهش) علمی خود را از طریق نخبگان و مغزهای كشورهای در حال توسعه تامین كرده اند.

دكتر محمد رحیم واثقی یكی از اعضای هیات سرپرستی كودكان ایرانی شركت كننده در مسابقات آی مت 2017 (من ریاضی را دوست دارم) در مالزی امروز (پنجشنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: عمده نخبگان كشورهای درحال توسعه در زمینه های مختلف و ازجمله ریاضی بسترهای بنیادین رشد در جهان غرب هستند.
وی با اشاره به اهمیت علم ریاضیات در رشد و توسعه عملی گفت: ریاضی علم پیشرفت كشورها در زمینه های مختلف است و اكنون اكثر كشورهای توسعه یافته با آگاهی از این موضوع به طور زیربنایی در این علم فعالیت دارند؛ در ایران نیز باید برای نیل به توسعه در ابعاد مختلف، از این علم مهم و زیربنایی كاملا استفاده كرد.
وی درعین حال افزود: به رغم كاربرد بسیار زیاد این علم در ابعاد اجتماعی زندگی، اما در كشور هنوز مفاهیم ریاضی برای بسیاری ناراحت كننده و عامل خوشایندی محسوب نمی شود.
وی گفت: افراد عمدتا با پدیده ای به نام 'مث فوبیا یا هراس از ریاضی' روبه رو هستند كه این امر در آنهابه دلایل مختلف سبب دوری از فواید مهم و كاربردی ریاضی در جامعه، زندگی روزمره و حتی شخصی افراد می شود.
واثقی افزود: اكنون در دنیا آموزش و یادگیری ریاضی به عنوان یك درس مهم برای تربیت افرادی با توانمندی های بالاتر مورد توجه گسترده قرار دارد و به همین دلیل روش های آموزش و تعلیم آن با تحولات چشمگیری مواجه شده است.
وی ادامه داد: در بسیاری از كشورها برای پرورش افرادی خلاق از كودكی به آنها مفاهیم اصلی ریاضی را با روش های نوینی مانند بازی، سرگرمی و ابزارهای جذاب آموزش می دهند.
وی با معرفی iMath به عنوان یكی از روش های موفق در این زمینه گفت: این روش بر مبنای الگوهای یادگیری در فرایند رشد كودك و تمركز بر توسعه و تقویت استعدادهای بنیادین كه شكل دهنده شالوده یادگیری و فهم مفاهیم پیچیده ریاضی در آینده محسوب می شود، شكل گرفته است.
واثقی خاطرنشان كرد: در این روش با بكارگیری روش هایی موثر كه با هدف لذت بخش كردن فرآیند آموزش بكار می رود، تلاش می شود تا وحشت 'هراس از ریاضی' (Math-phobia) كه امروزه در میان دانش آموزان شایع شده، از بین برود.
وی افزود: این برنامه در واقع برای از بین بردن ترس ریاضی كه در همه جای جهان وجود دارد، تلاش می كند تا با استفاده از روش های علمی با شاد كردن محیط كلاس به اهداف خود دست یابد.
واثقی كه برای شركت گروهش در یك مسابقه آموزشی در مالزی حضور یافته بود، گفت: در روش آموزشی آی مت (من ریاضی را دوست دارم) محور یادگیری استفاده از مفاهیم و توانایی های اصلی ریاضیات مانند مشاهده، تفكر منطقی، استدلال، تحلیل، تركیب و غیره است.
مسابقات جهانی مفاهیم پایه ریاضی به شیوه آی مت 2017 برای كودكان 4 تا 6 ساله در كشور مالزی در روزهای 10 و 11 دسامبر (19 و 20 آذر 96) با حضور 41 كشور و 500 شركت كننده برگزار شد.
در این دوره از مسابقات كودكان ایرانی برای اولین بار در سه رده سنی A (كودكان 4 ساله)، رده B (كودكان 5 ساله) و رده C(كودكان 6 ساله) در یك گروه 42 نفره به هدایت دكترمسعود زاده باقری مدیر عامل موسسه علمی- اموزشی عصر طلایی رشد كودك شركت كردند.
این دوره از مسابقات اولین تجربه برای شركت كنندگان ایرانی بود.
نوآموزان ایرانی موفق شدند مقام اول جهان در رده سنی A(كودكان 4 ساله) و مقام دوم در رده B (كودكان 5 ساله) و مقام دوم رده C(كودكان 6 ساله) مفاهیم جهانی پایه ریاضی به شیوه آی مت را كسب كنند.
آساق**241**1599*1275
انتشار دهنده: مجید جعفری