خادم: قرار نيست ايران هميشه ميزبان جام باشگاه هاي كشتي جهان باشد

اصفهان - ايرنا -رييس فدراسيون كشتي گفت: قرار نيست ايران هميشه ميزبان جام باشگاه هاي جهان باشد و همين الان كشورهاي متقاضي براي ميزباني اين رقابتها در كشتي آزاد وجود دارد.

به گزارش ايرنا، رسول خادم روز پنجشنبه در حاشيه چهارمين دوره جام باشگاه هاي كشتي فرنگي جهان در جمع خبرنگاران افزود: جام باشگاه هاي جهان به عنوان حركتي كه ايران مبتكر آن بود طي سه سال گذشته در شهرهاي مختلف ايران و همچنين سال گذشته به صورت مشاركتي، كشتي آزاد در اوكراين و كشتي فرنگي در مجارستان برگزار شد و در مجموع اين رقابت ها حركت رو به جلويي داشته و سال به سال كيفيت آن بالا مي رود چرا كه مورد استقبال باشگاه هاي كشتي در كشورهاي مختلف قرار گرفته است.
وي با اشاره به برنامه ريزي باشگاههاي ايراني براي حضور در جام باشگاههاي ايران اظهار داشت: در طول سال در جريان پيگيري باشگاهها براي برگزاري اين مسابقات هستيم و من فكر مي كنم كه اين مسابقات موجب شده كه گردش مالي قابل توجهي در كشتي دنيا ايجاد شود كه قبلا وجود نداشته و در كشور ما راه انداختن جام باشگاهها انگيزه اي براي تيم هاي داخلي شده تا از چند ماه قبل سرمايه گذاري كنند و سفره بزرگي براي خانواده كشتي پهن شده، بدون آنكه فدراسيون حمايت هاي مالي در اين راه داشته باشد.
وي ادامه داد:از سوي ديگر فدراسيون با جا انداختن اين تورنمنت فرصتي را براي حضور بنگاههاي اقتصادي فراهم كرده تا كمك هاي مالي خودشان را به كشتي گيران و مربيان و ساير اعضاي اين خانواده هم در ليگ داخلي و هم باشگاههاي جهان داشته باشند.
دارنده مدال طلاي بازي هاي المپيك 1996 آتلانتا بيان داشت: اين روند رو به جلو اگر ادامه داشته باشد سال به سال شاهد رشد كيفي و فني تورنمنت خواهيم بود و البته امسال شرايط لازم را براي برگزاري جام باشگاههاي كشتي آزاد و فرنگي با حضور 20 تيم را داشتيم اما با توجه به منابع مالي، بحث كيفي تيم ها را كه شايد در سال هاي گذشته حساسيتي روي آن نبود را در سال جاري مد نظرقرار دهيم.
خادم در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران هميشه بايد ميزبان جام باشگاههاي كشتي جهان باشد، تصريح كرد: واقعيت اين است كه دنياي كشتي به لحاظ منابع مالي در محدوديت قرار دارد و به دليل آنكه كشتي، رشته پول سازي براي كشورهاي دنيا نيست و براي برگزاري تورنمنت هاي خودشان هم دچار مشكل هستند، سعي كرديم كه به صورت مشاركتي اين رقابت ها را برگزار كنيم و البته امسال نيز همانند سال گذشته شرايط براي برگزاري مشاركتي رقابتها با ساير كشورها فراهم بود اما به دليل علاقه وافر مردم به كشتي تمايل داشتيم كه مسابقات در داخل ايران برگزارشود.
رييس فدراسيون كشتي در عين حال يادآور شد: اما قرار نيست كه ايران هميشه ميزبان باشد و همين الان براي ميزباني جام باشگاههاي كشتي آزاد متقاضياني وجود دارد كه بدون مشاركت ايران مسابقات را برگزار كنند اما آنچه كه اهميت دارد مشاركت ايران در جا انداختن اين رقابت ها است كه گردش مالي بزرگي را در كشتي ايران و همچنين براي ساير تيم هاي شركت كننده ايجاد كرده و اين فرايند بايد ادامه داشته باشد و اطمينان دارم كه در ادامه سهم گردش مالي مسابقات در داخل كشورها و ساير كشورها جهان افزايش خواهد يافت.
عضو هيات رييسه اتحاديه جهاني كشتي در خصوص ميزباني كشورمان از رقابت هاي قهرماني آسيا و جهان گفت: پيگير اين موضوع هستيم تا با الگوي مشاركتي كه توانستيم به تصويب هيات رييسه اتحاديه جهاني كشتي برسانيم و مرزي را كه به دليل برگزاري مسابقات بانوان برايمان گذاشته بودند را رد كنيم و سعي داريم جداي ميزباني از جام هاي جهاني كشتي با تعامل با ساير كشورها ميزباني مسابقات قهرماني جهان و آسيا در رده هاي سني نونهالان، نوجوانان و اميد باشيم و اين موضوع به صورت جدي از سوي فدارسيون كشتي در حال پيگيري است تا در تعامل با كشور مشاركت كننده ميزباني اين رقابتها باشيم.
ايران بعد از ميزباني پيكارهاي قهرماني سال 2012 جهان در تهران به دليل برگزاري مسابقات كشتي زنان، نتوانست ميزباني اين رقابتها را برعهده داشته باشد.
در سال هاي 2014 و 2015 ميزبان كشتي فرنگي باشگاههاي جهان در ايران بود و در سال 2016 اين رقابت ها در مجارستان برگزار شد كه در هر سه دوره نمايندگان ايران قهرمان شدند.
چهارمين دوره رقابت هاي كشتي فرنگي جام باشگاههاي جهان روزهاي 23 و 24 آذر ماه با حضور 13 تيم داخلي و خارجي در سالن شش هزار نفري 25 آبان شهر اصفهان برگزار مي شود.
ورزشي**1067** 6075 / 2093 ** خبرنگار: رضا رمضاني** انتشار: زهرا هجيني نژاد ** بازنشر: اصغر دواتگر