۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۱
کد خبر: 82763586
T T
۰ نفر
آمادگي آلمان براي احيا و مرمت بناي تاريخي ريسباف اصفهان

اصفهان - ايرنا - استاندار اصفهان گفت: دولت آلمان آمادگي خود را براي همكاري و كمك به دولت ايران براي احيا و مرمت بناي تاريخي كارخانه ريسباف اصفهان به منظور حفظ تنها اثر باقي مانده از يك معمار آلماني اعلام كرده است.

به گزارش ايرنا، ' محسن مهرعليزاده ' روز پنجشنبه در هفتمين كنفرانس بين المللي توسعه پايدار و عمران شهري با اشاره به معماري زيباي كارخانه ريسباف اصفهان افزود: معمار اين ساختمان شخصي به نام 'ماكس اتو شونمان' معمار كارخانه‌هاي صنعتي اصفهان در دوران پهلوي اول بوده است.
وي با اشاره به اينكه تمام آثار اين معمار آلماني در جنگ جهاني دوم از بين رفته است، گفت: كارخانه ريسباف اصفهان تنها اثر به جا مانده از اين معمار آلماني است و به همين دليل دولت آلمان به منظور بزرگداشت اين معمار بزرگ، آمادگي خود را براي كمك به احياي اين بناي تاريخي اعلام كرده است.
استاندار اصفهان افزود: تركيب و امتزاج بسيار دقيقي بين معماري صنعتي و معماري ايراني در اين بناي منحصر به فرد قابل مشاهده است.
مهرعليزاده با بيان اينكه شهر و شهروندي از ديرباز در ايران مطرح بوده است گفت: امروزه ديگر از آن عظمت و معناي شهر و شهروندي اثري باقي نمانده است.
وي با بيان اينكه برگزاري كنفرانس هاي بين المللي توسعه پايدار و عمران شهري به فرآيند برنامه هاي درازمدت توسعه پايدار شهري كمك مي كند اضافه كرد: مهاجرت هاي بي رويه به شهرها و نداشتن برنامه هاي اساسي براي معماري شهرها، عظمت و بزرگي شهر و شهروندي را از بين مي برد.
استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به اينكه رشد نامتوازن شهري هم اين مشكلات را افزايش مي دهد، طراحي شهرها و عمران شهري در قالب برنامه هاي درازمدت توسعه پايدار را تنها راه عبور از اين مشكلات دانست.
مهرعليزاده گفت: انتخاب كارخانه ريسباف براي برگزاري كنفرانس بين المللي توسعه پايدار و عمران شهري، نشان از ذوق و سليقه و فرهنگ بزرگ مردم اصفهان دارد.
وي با بيان اينكه امتزاج و تركيب بسيار دقيقي در معماري صنعتي آلماني با معماري ايراني در اين بنا وجود دارد، گفت: اين كارخانه در آينده نه چندان دور به محلي براي جذب گردشگران خارجي و محلي براي برگزاري نمايشگاههاي دائمي تبديل خواهد شد.
استاندار گفت: به عنوان استاندار اين خطه مكلف و علاقه مندم كه اين حركت را با تمام قوا حمايت كنم.
وي افزود: با احيا و مرمت اين كارخانه و تكميل اين پروژه، كارخانه ريسباف اصفهان به مكاني تاريخي و گردشگري و عمران شهري نيز تبديل خواهد شد.
مهر عليزاده گفت: براي دستيابي به اين اهداف بايد برنامه ريزي لازم در كوتاه ترين زمان انجام شود.
استاندار اصفهان افزود: تاكنون بنابه دلايلي حفظ ارزش هاي فرهنگي مورد كم توجهي قرار گرفته و چندين كارخانه و مراكز توليدي ديگر در مسير ساخت و سازهاي شهري از بين رفته است.
وي گفت: كارخانه ريسباف اصفهان ويژگي هاي فراواني دارد كه گواهي بر اين انتخاب بعنوان يكي از الگوهاي توسعه عمران شهري در مسير توسعه پايدار مورد توجه قرار گرفته است.
مهرعليزاده با بيان اينكه صنعت نساجي در گذشته يكي از صنايع اساسي و محوري ايران و استان اصفهان بوده است، افزود: كارخانه ريسباف در آينده مركزي براي مشاركت توسعه پايدار شهري تبديل مي شود.
مهرعليزاده گفت: اگر تاكنون حفظ ارزش هاي فرهنگي را به دلايلي فراموش كرده ايم و نه تنها در قبال چندين كارخانه و بناي تاريخي در مسير ساخت و سازهاي شهري كوتاهي كرده ايم اكنون بايد براي احيا اين فضاهاي شهري اقدام كنيم و با انتخاب اين كارخانه به عنوان نمونه در مسير توسعه پايدار گام برداريم.
استاندار اصفهان در خصوص كارخانه ريسباف اظهاركرد: كارخانه ريسباف در سال 1313 يعني 83 سال پيش به عنوان شركت خصوصي ( با مشاركت مردم ) با حمايت دولت ساخته شده است اين بيانگر اعتماد دولت به بخش خصوصي از ديرباز است.
وي با بيان اينكه رشد نامتوازن شهري و عدم پرداختن به اين قبيل مسائل مي تواند مشكلات زندگي شهرها را افزايش دهد گفت: تنها راه برون رفت از اين وضعيت طراحي شهرها در قالب برنامه هاي بلندمدت توسعه پايدار است.
مهرعليزاده بيان كرد: اميدواريم بتوانيم با مفهوم بسيار دقيق از كلمه توسعه و توسعه پايدار، بنايي اساسي براي عمران شهري در اصفهان تعريف كنيم.
وي افزود: شهر و شهروندي در فرهنگ ايراني از ديرباز بصورت جدي مطرح بوده به نحوي كه در شاهنامه از شهري به عنوان سياوش گرد كه شهري امن براي مردم و براي زندگي پرعزت و كرامت آن است، ياد شده است.
استاندار اصفهان گفت: امروزه ديگر در زندگي روزمره از عظمت و بزرگي شهر و شهروندي كه در طول تاريخ كشور شنيديم خبري نيست و اين مفاهيم به فراموشي سپرده شده است.
مهرعليزاده خاطرنشان كرد: برگزاري چنين نشست هايي در فرايند برنامه بلندمدت توسعه پايدار كمك مي كند.
وي عنوان كرد: برنامه هاي توسعه پايدار بايد به نحوي باشد كه مهاجرت هاي بي رويه به شهرها و نبود برنامه هاي اساسي براي معماري و حفظ فرهنگ و آداب شهرها نتواند تعاريف و عظمت و بزرگي فرهنگ شهر و شهروندي را از بين ببرد.
در حاشيه اين كنفرانس، نمايشگاه عكسي با موضوع تجارب بازآفريني شهري نيز برپا شده است.
توسعه پايدار، فرايندي براي به دست آوردن پايداري در هر فعاليتي است كه نياز به منابع و جايگزيني سريع و يكپارچه آن وجود دارد.
شركت سهامي كارخانه ريسباف در سال 1311 با سه ميليون و 140 هزار ريال در سوي جنوب شرقي سي و سه پل اصفهان در محل باغ‌هاي اعتمادالدوله و حاتم بيگ كه آن زمان محور هزارجريب ناميده مي‌شد، در زميني به مساحت 69 هزار مترمربع ساخته شد.
ريسباف را مي‌ توان دومين كارخانه ريسندگي اصفهان و نخستين محصول سرمايه جمعي مردم اصفهان ناميد.
كارخانه صنعتي- تاريخي ريسباف اصفهان هشتم مردادماه سال 1381 به شماره 6018 در فهرست آثار ملي ثبت شد.
كارخانه ريسباف با 69 هزار مترمربع مساحت با ارزش دو هزار و 70 ميليارد ريال از سوي بانك ملي ايران به وزارت راه و شهرسازي واگذار شد.
ت 7150 / 2093 ** خبرنگار: علي نعماني ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
۰ نفر