۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۲
کد خبر: 82763609
T T
۰ نفر
شهردار اصفهان واگذاري بناي تاريخي ريسباف به اين نهاد را خواستار شد

اصفهان - ايرنا - شهردار اصفهان گفت: در صورتيكه بناي تاريخي كارخانه ريسباف اصفهان به شهرداري اين كلانشهر واگذار شود، همه هزينه هاي احيا و مرمت اين بناي تاريخي را تقبل خواهيم كرد و اين مكان را به مركز خدمت رساني به شهروندان تبديل مي كنيم.

به گزارش ايرنا، قدرت الله نوروزي روز پنجشنبه در هفتمين كنفرانس بين المللي توسعه پايدار و عمران شهري كه در بناي تاريخي كارخانه ريسباف اصفهان برگزارشد، افزود: اين ساختمان بخشي از ميراث نه چندان دور اصفهان محسوب مي شود و چنانچه به مديريت شهري واگذار شود، آن را بر اساس طرحي مناسب به مركز خدمت رساني تبديل خواهيم كرد.
وي فراهم كردن زمينه بهبود زندگي مردم را از اهداف برگزاري كنفرانس بين المللي توسعه پايدار و عمران شهري بيان كرد و افزود: ارائه راهكارها براي توسعه پايدار و عمران شهري در اين كنفرانس، نوعي خدمت رساني به عموم شهروندان بويژه دانشجويان هنر و معماري، شهرسازي و دوستداران موزه است.
نوروزي با بيان اينكه در دنياي پيشرفته، رشد سريع و بي رويه شهرها تبعات اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و فرهنگي دارد گفت: امروزه شهرها به عامل اصلي ناپايداري ها تبديل شده اند و آينده بشريت را با خطر مواجه كرده است.
وي با تاكيد بر اينكه با تحقق توسعه پايدار، اين نابساماني ها سامان مي پذيرد، گفت: برخي توسعه پايدار را تامين نيازهاي نسل فعلي و نسل آينده تعريف كرده اند اما در واقع توسعه پايدار نبايد مانع تامين نيازهاي آيندگان شود.
شهردار اصفهان با بيان اينكه توسعه پايدار بايد باعث ارتقا زندگي شهروندان شود افزود: توسعه پايدار بايد ضمن حفظ حقوق شهروندان، در همه زمينه ها از جمله محيط زيست، اقتصادي و اجتماعي تحقق پيدا كند.
وي با بيان اينكه توسعه پايدار بايد موجب ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان شود گفت: توسعه پايدار بايد در همه زمينه ها از جمله محيط زيست، اجتماعي و حتي كالبدي ادامه يابد تا شهرها از گزند آفات در امان باشند.
نوروزي بر لزوم استفاده از منابع تجديد پذير و پاك در توسعه پايدار شهرها تاكيد كرد و افزود: استفاده از منابعي همچون انرژي هاي جديد و پاك خورشيدي و بهره مندي از فناوري هاي نوين مي تواند مورد استفاده توسعه پايدار محيط زيست قرار گيرد.
وي گفت: در توسعه پايدار نبايد از مسائل اجتماعي و اقتصادي دور شد، بلكه ريشه كن كردن فقر، تغيير ساختارهاي الگوي درآمدي، توزيع ثروت در جامعه و ايجاد برابري در بهره مندي از امكانات بدون توسعه اقتصادي ممكن نيست.
نوروزي با تاكيد بر اينكه داشتن جامعه آرام، ايمن و سالم به همراه تامين آسايش و امنيت بدون توسعه پايدار ممكن نيست، تصريح كرد: براي دستيابي به اين مهم بايد با توجه به توسعه اجتماعي، اقتصادي ، فرهنگي و كالبدي ايجاد تعامل بين همه دستگاههاي مربوطه را مدنظر قرار داد .
وي با بيان اينكه شهروندان و دولت از حقوق متقابل برخوردارند، اضافه كرد: بنابراين در توسعه پايدار بايد زيرساخت ها و خدمات شهري و بهره مندي شهروندان از رفاه مورد توجه قرار گيرد.
شهردار اصفهان با بيان اينكه توسعه پايدار شهري و پايداري شهري باهم متفاوت است گفت: در واقع توسعه پايدار شهري فرآيندي است كه طي آن منجر به پايداري مي شود اما پايداري شهري وضعيتي است كه در طول زمان تداوم مي يابد.
نوروزي گفت: وضعيتي كه همواره تداوم يابد پايداري شهري است كه برابري بين نسل ها در تمام اعصار را به همراه حفاظت از منابع طبيعي و زندگي در چارچوب طبيعت با استفاده حداقلي از منابع تجديد پذير و بقاي اقتصادي را تضمين مي كند در صورتيكه توسعه پايدار شهري فرآيند توسعه شهر با كمترين ميزان آسيب به محيط پيرامون است.
شهردار اصفهان ادامه داد: نتيجه توسعه پايدار شهري ارتقاي كيفيت زندگي، حفظ محيط زيست و رعايت حقوق شهروندي است كه در صورت تحقق، سرمايه ، عدالت اجتماعي و آرامش را براي شهروندان به ارمغان مي آورد.
نوروزي با تاكيد بر اينكه شاخص ترين معيار توسعه پايدار شهري بهره مندي از مزاياي شهروندي است، گفت: اگر مي خواهيم حقوق شهروندي اجرا شود بايد برنامه ريزي جامع و فراگير در فرآيند توسعه پايدار داشته باشيم تا حقوق اساسي اجتماعي، سياسي و حقوق شهرسازي مردم تامين شود.
وي بر لزوم مشاركت شهروندان در توسعه شهري تاكيد كرد و افزود: كشورهايي كه مردم در توسعه شهري را دخيل كرده اند، توانستند موفق عمل كنند.
به گفته شهردار اصفهان، آلمان، ژاپن و كره جنوبي از جمله نمونه هايي هستند كه از طريق رشد حقوق شهروندي به توسعه پايدار دست يافته اند.
وي با تاكيد بر اينكه آگاهي مردم و بهره مندي از حقوق شهروندي بستر توسعه پايدار است، اضافه كرد: بايد راه تفكر و انديشيدن براي مردم باز شود و زمينه شكوفايي و خلاقيت فراهم شود و اين مهم تنها با كمك مراكز آموزشي با اجراي برنامه هاي مناسب ارتقا آموزش سطح سواد مردم ميسر است.
نوروزي با تاكيد بر لزوم آموزش در اين زمينه اظهار كرد: تنها با آموزش مهارت ها و توانايي هاي لازم براي مشاركت بدست مي آيد و از اين طريق رفتارهاي اجتماعي و اخلاقي و مسئوليت پذيري تقويت مي شود.
شهردار اصفهان ريشه كن كردن فقر و بيكاري را راهي براي ارتقاي توسعه پايدار شهري عنوان كرد.
وي بر اهميت نقش رسانه ها، مدارس، دانشگاه ها و مراكز آموزشي و شهرداري ها و برگزاري اينگونه همايش ها در ارتقاي دانش مردم تاكيد كرد و افزود: لازم است در اين زمينه، همه با اتحاد و همدلي حركت كنيم تا به توسعه پايدار شهري برسيم.
در حاشيه اين كنفرانس، نمايشگاه عكسي با موضوع تجارب بازآفريني شهري نيز برپا شده است.
شركت سهامي كارخانه ريسباف در سال 1311 با سه ميليون و 140 هزار ريال در سوي جنوب شرقي سي و سه پل اصفهان در محل باغ‌هاي اعتمادالدوله و حاتم بيگ كه آن زمان محور هزارجريب ناميده مي‌شد، در زميني به مساحت 69 هزار مترمربع ساخته شد.
ريسباف را مي‌توان دومين كارخانه ريسندگي اصفهان و نخستين محصول سرمايه جمعي مردم اصفهان ناميد.
كارخانه صنعتي- تاريخي ريسباف اصفهان هشتم مردادماه سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۰۱۸ در فهرست آثار ملي ثبت شد.
كارخانه ريسباف با 69 هزار مترمربع مساحت با ارزش دو هزار و 70 ميليارد ريال از سوي بانك ملي ايران به وزارت راه و شهرسازي واگذار شد.
ت 7150 / 2093 ** خبرنگار: علي نعماني ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر