۲۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۰
کد خبر: 82764110
T T
۰ نفر

چين سفير استراليا را به وزارت خارجه احضار كرد

۲۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۰
کد خبر: 82764110
چين سفير استراليا را به وزارت خارجه احضار كرد

پكن-ايرنا- در پي بالا گرفتن تنش ها ميان دولت هاي چين و استراليا بر سر انتقادهاي كانبرا از پكن مبني بر دخالت در امور داخلي اين كشور ، وزارت خارجه چين سفير استراليا را احضار كرد.

به گزارش روز جمعه روزنامه گلوبال تايمز از ارگان هاي حزب حاكم چين ، وزارت خارجه چين 'جان آدامز' سفير استراليا را احضار و مراتب اعتراض پكن را به وي ابلاغ كرده است.
دولت استراليا به تازگي اعلام كرد كه تلاش هايي از سوي چين براي نفوذ در هيات حاكمه سياسي اين كشور و در نمايندگان احزاب استراليايي صورت گرفته است.
اين در شرايطي است كه پكن در چند هفته گذشته بارها اين گفته ها را تكذيب كرده و افزوده است كه به روابط خود با كانبرا اهميت مي دهد و هرگز در امور داخلي استراليا مداخله نكرده است.
گلوبال تايمز چين مي نويسد كه احضار سفير استراليا به وزارت خارجه يك هشدار به كانبرا محسوب مي شود كه نبايد با اين اظهار نظرهاي جنجالي به روابط دو كشور لطمه بزند.
لو كانگ سخنگوي وزارت خارجه چين هم در مصاحبه اي در پكن گفت كه مواضع ما در قبال ارتباط با كشورها روشن است و ما به دنبال اجراي اصل همزيستي مسالمت آميز و مداخله نكردن در امور ديگر كشورها مي باشيم .
مالكوم ترنبول نخست وزير استراليا به صراحت در يكي از سخنراني هاي خود گفت كه چين در امور داخلي اين كشور دخالت مي كند و از پكن خواست دست از چنين اقداماتي بردارد.
وي در جريان معرفي يك قانون جديد ضد جاسوسي در مجلس اين كشور گفت كه چين نبايد در امور داخلي اين كشور مداخله كند اما افزود كه اين قانون مربوط به كشور خاصي نيست.
روزنامه چيني مي نويسد كه اخيرا در برخي از كشورهاي غربي هجمه هايي عليه چين با اين اتهام صورت گرفته است كه پكن به دنبال نفوذ سياسي و اقتصادي در آن كشورهاست.
اين نشريه از آمريكا و استراليا خواست بجاي اين اتهام زدن ها و تلاش براي تخريب مناسبات به دنبال ايجاد پلي براي ارتباطات بيشتر آسيا و غرب باشند.
چين در سال جاري ميلادي بزرگترين شريك تجاري استراليا بوده و ارزش تبادلات آنها در 9 ماه سال 2017 ميلادي به بيش از 92 ميليارد دلار رسيده كه 25 درصد بيش از دوره مشابه سال قبل بوده است.
آساق**231**1904*1144** انتشار دهنده: عليرضا جباري