۲۴ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۲۸
کد خبر: 82764597
T T
۰ نفر
گرفتن عوارض توسط شهرداري ها از مدارس غير دولتي قانوني نيست

اهواز - ايرنا - معاون وزير آموزش و پرورش گفت: عوارضي كه با عنوان‌هاي مختلف برخي از شهرداري ها از مدارس غير دولتي مي‌گيرند غيرقانوني است.

به گزارش ايرنا مجتبي زيني وند شامگاه جمعه در نشستي با كارشناس مسئولان و اعضاي شوراي هماهنگي موسسان مدارس و مراكز غيردولتي خوزستان در اهواز با اشاره به ضرورت مدارس غيردولتي گفت: ما تسليم قانون هستيم و آنچه كه قانون ما را مكلف به پرداخت كرده را مي‌پذيريم اما آنچه كه فراي قانون است را موسسان مراكز غيردولتي پرداخت نخواهند كرد.
وي بيان كرد: كارگروهي در وزارت خانه تشكيل شده كه در آن آنچه مربوط به شهرداري ها، تامين اجتماعي و دارايي است پيگيري مي‌شود.
معاون وزير آموزش و پرورش توضيح داد: مدارس غير دولتي به جز ماليات تكليفي از ماليات بر اررزش افزوده و ماليات مكرر معاف هستند اگر موردي وجود داشته كه ماليات مقرر شده به ما اطلاع داده شود تا پيگيري كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه شهريه مدارس غيردولتي پايين است بيان كرد: براي شهريه مدارس غيردولتي الگويي را تدوين كرده ايم كه قرار بود در سال اول و دوم آسيب شناسي شود و هر استان متناسب با نيازهاي بومي، منطقه اي و محلي مشكلاتشان را در اين الگو لحاظ، و اين را به كارگروه تخصصي اعلام كنند.
معاون وزير آموزش و پرورش ادامه داد: امسال اعلام كرديم كارگروه هاي تعيين شهريه ذيل ماده 15 و 16 قانون در استان ها تشكيل ‌شوند كه متناسب با شرايط استان براي هر استان و هر منطقه اي شهريه مناطق تدوين ‌شود.
وي بيان كرد: كساني كه هنوز فكر مي‌كنند آموزش و پرورش با كمك دولت مي‌تواند انتظارات جامعه را برآورده كند اشتباه مي‌كنند و اين نگاه در دنيا منسوخ شده چراكه اگر قرار است آموزش و پرورش مبناي توسعه قرار گيرد بايد با مشارك مردم ارتقا پيدا كند.
رييس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي، نيروي انساني را ركن اساسي توسعه در نياي امروز خواند و اظهاركرد: هر كشوري كه به توسعه انساني توجه كرده توانسته به پيشرفت قابل ملاحظه اجتماعي، علمي، فرهنگي و اقتصادي دست پيدا كند.
زيني وند بيان كرد:امروزه منبع اصلي توليد ثروت را منابع انساني، آموزش و مديريت مي دانند و ديگر منابع طبيعي و معادن عوامل ثانويه توليد هستند.
وي توضيح داد: صاحبنظران بر اين باورند آنچه باعث توليد ثروت و توسعه در كشورهايي مانند ژاپن، سنگاپور، كره جنوبي و... كه فاقد هرگونه منابع و معادن وسيعي بوده و به اين حد رشد كردند نيروي انساني متخصص و خلاق است.
معاون وزير آموزش و پرورش اظهار كرد: آيا جايي به غير از آموزش و پرورش و معلم مي تواند آموزش نيروي انساني و اين مسئوليت مهم را برعهده بگيرد يا اينكه آيا اين رسالت سنگين از عهده دولت ها برمي آيد ؟ آيا آموزش و پرورش دولت محور مي‌تواند اين رسالت سنگين را به دوش بكشد؟ جواب اين سوالات خير است چرا كه تجربيات دنيا نشان داده كه دولت نمي‌تواند.
وي گفت: اگر مشاركت مردم و سرمايه گذاري دغدغه مند نظام تعليم و تربيت نباشد آموزش و پرورش با حجم انبوه مشكلات و انتظارات روز افزوني كه جامعه از آن دارد، نمي تواند به اهداف اصلي خودش نايل شود براي همين مدارس غيردولتي بستر مشاركت اقشار جامعه و يكي از زير سيستم هاي موثق و مطمئن در سيستم آموزش و پرورش براي توسعه كيفي مسايل آموزشي و پرورشي است.
رييس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي گفت: سپردن بخشي از مسئوليت ها و وظايف نهاد تعليم و تربيتِ نسلي متفكر و موحد و خلاق نشان از هدايتگري و راهبري موسسات غيردولتي است.
زيني وند با اشاره به اينكه دولت وظايفي نسبت به ايجاد زمينه‌هاي لازم و تسهيل فعاليت هاي موسسات غيردولتي بايد داشته باشند گفت: كسي كه مدرسه غيردولتي را با وجود اجاره هاي بالا داير مي كند از دولت انتظار كمك دارد و با شهريه يك ميليون و 300 هزار توماني نمي شود كيفيت بخشي در آموزش ايجاد كرد و مدرسه را اداره كرد.
وي با اشاره به اينكه بيش از چندين بار شخص رييس جمهوري پيگير آيين نامه هاي مدارس غيردولتي شده اظهار كرد: اساسنامه صندوق حمايت و اساسنامه مدارس غير دولتي از كميسيون تخصصي و فرعي به تصويب هيات دولت رسيدند.
معاون وزير آموزش و پرورش گفت: آيين نامه ماده 12 نيز به تصويب كميسيون فرعي و اصلي دولت رسيده و منتظر هستيم كه به تصويب هيات وزيران نيز برسد، اگر اين آيين نامه به تصويب برسد بسياري از مسايلي كه در زمينه فضاهاي مازاد و زمين مطرح هست در آن اشاره شده است.
وي با اشاره به ماده 12 خاطرنشان كرد: اگر سخت گيري برخي نهادها خارج از قاعده و قانون وجود دارد كه خاص خوزستان است حتما در اختيار ما قرار دهند تا بررسي شود.
رييس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي بيان كرد: ماده 19 مدارس غيردولتي در كليه معافيت ها عينا مانند مدارس دولتي است.

** سامانه صدور مجوز در پنج استان
وي با بيان اينكه سامانه صدور مجوز در پنج استان به صورت پايلوت درحال اجرا است گفت: براساس اين سامانه مناطقي كه نياز به مدارس غير دولتي دارد شناسايي و اعلام مي شوند؛ همچنين مناطقي كه از مدرسه اشباع شده شناسايي مي شوند.
زيني وند افزود: سامانه مراكز نيز در مرحله اجرا است و سامانه شهريه به خاطر اينكه در پرتال جامع نبود در حال پيگيري در يك فرمت مشخص است.

*** راه اندازي آموزش آنلاين به صورت پايلوت در مناطق محروم خوزستان
وي گفت:از بهترين ظرفيت هاي نظام آموزش و پرورش براي اجراي عدالت آموزشي و برگردان افراد بازمانده از تحصيل آموزش از راه دور است كه در سال هاي گذشته نگاه سختگيرانه نسبت به اين موضوع بوده است.
معاون آموزش و پرورش با بيان اينكه پنج منطقه محروم و كمتر برخوردار خوزستان به زودي زير پوشش آموزش آنلاين قرار مي گيرند گفت: آموزش آنلاين به هيچ عنوان جايگزين آموزش رسمي نخواهد شد بلكه اين آموزش تقويت كننده و تكميل كننده آموزش رسمي كشور است.
وي تاكيد كرد: بنا داريم از طريق آموزش آنلاين فرصت برابر آموزشي براي دانش آموزاني كه امكان استفاده از مدرسان خبره را ندارند را براي دانش آموزان مناطق كمتر برخوردار ايجاد كنيم.
زيني وند اظهار كرد: آموزش آنلاين به صورت پايلوت در مناطق الوار گرمسيري، شادگان، انديكا، سوسنگرد و چند منطقه ديگر خوزستان اجرا مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه در هيچ كجاي دنيا تنوع مدارسي كه در ايران است وجود ندارد يادآور شد: 18 نوع مدرسه در ايران وجود دارد كه برخي از آنها از هزينه دولت استفاده مي كنند كه در كنار اينها مدارس غير دولتي با هزينه خود توان رقابت را از دست مي دهند.
وي ادامه داد: مدارسي كه با فلسفه مشاركت سازگار نيستند و از امكانات دولتي نيز استفاده مي كنند به زودي محدود مي شوند و امسال به جد سياست محدود كردن توسعه كمي مدارس هيات امنايي در دست اجرا قرار دارد.
وي افزود: مدارسه هيات امنايي در جايي بايد تاسيس شود كه امكان تاسيس مدرسيه غيردولتي وجود ندارد نه اينكه در كنار مدرسه غيردولتي مدرسه هيات امنايي نيز تاسيس شود.

***ورود تعزيرات به مدارس غيردولتي ممنوع
معاون وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه ورود تعزيرات به مدارس غيردولتي ممنوعيت قانوني دارد بيان كرد: ما قانوني خاص داريم و بخشنامه ارسال شده كه اگر كسي شاكي خصوصي مدارس غيردولتي بود بايد شكايت، و موسس را احضار كنند اما حضور تعزيرات در مدرسه غيرقانوني است.
وي افزود: مرجع رسيدگي و نظارت شوراي سياست گذاري و برنامه ريزي است اگر قرار است برخورد شود وزارت آموزش و پرورش متناسب با قانون برخورد مي كند.
7164/ 6037
خبرنگار: عاطفه جوادي ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي