۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82764947
T T
۰ نفر
مجراي انتقال دانش به دانش آموزان متنوع و متكثر شده است

تهران- ايرنا- دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش با بيان اينكه ماموريت‌هاي مدرسه و كتاب‌هاي درسي بايد مورد بازنگري قرار گيرد، گفت: اگر در گذشته كتاب‌هاي درسي، مدرسه و معلم تنها مجراي انتقال دانش و معلومات به بچه‌ها بود، امروز اين مجراها متنوع و متكثر شده است.

مهدي نويد ادهم روز شنبه و در آستانه برگزاري پانزدهمين جشنواره كتاب هاي آموزشي و تربيتي رشد در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ايرنا اظهار داشت: اگر بپذيريم كه اطلاعات و كسب شايستگي‌ها، لازمه زندگي است و مهارت ها صرفا از طريق مدرسه و كتاب‌هاي درسي در اختيار دانش آموزان قرار نمي‌گيرد، بايد قبول كنيم كه فرزندان ما در يك محيط يادگيري متنوع و متكثر زندگي مي‌كنند كه بخشي از اطلاعات از سوي مدرسه و نظام آموزشي و برخي نيز توسط نهادها به بچه‌ها داده مي‌شود.
دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش يادآور شد: آموزش و پرورش موفق، نظامي نيست كه صرفا انتقال دهنده اطلاعات باشد بلكه نظامي است كه به عنوان مديريت اين مجموعه اطلاعات، توان مديريت محيط‌ هاي متنوع و متكثر اطلاعاتي را داشته باشد و بتواند مجموع اين اطلاعات را هم آهنگ، بسامان و همسو كند تا به اهداف خود برسد.
نويد ادهم با تاكيد بر اين كه نشر كتاب‌هاي كمك آموزشي، در قالب كتاب‌هاي الكترونيكي مي‌تواند يك فرصت جدي براي آموزش و پرورش باشد، تصريح كرد: كتاب‌هاي درسي ظرفيت محدودي دارند و نمي‌توانند به همه نيازهاي دانش آموزان با تفاوت‌ها و تنوع‌هايي كه بين دانش‌آموزان از نظر هوشي، فرهنگي و شخصيتي وجود دارد، پاسخ دهند، لذا بايد اين توان در مدير، معلم و نظام آموزشي ما وجود داشته باشد تا بخشي از اطلاعات و شايستگي‌ها را خود در اختيار بچه‌ها قرار دهد و بخشي را نيز از ظرفيت بيرون نظام رسمي و عمومي استفاده كنند.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در زمينه استاندارد سازي‌ كتاب هاي آموزشي اقدامات خوبي انجام داده‌ كه شايسته قدرداني است، اما سرعت تحولات نامحدود است.
نويد ادهم يادآور شد: صدا و سيما به دلايل مختلف از جمله تامين منابع مالي براي فعاليت‌هاي خود، از اين بازار آشفته استفاده مي‌كند و با تبليغ كتاب‌ها و موسسه‌هاي غير استاندارد آموزشي كه گاه فعاليت ‌آنها با استانداردهاي آموزشي و تربيتي نه تنها همخواني ندارد بلكه فاصله فراواني دارد، زمينه آسيب‌پذيري روند تعليم و تربيت نسل جوان را فراهم مي‌سازد.
وي تصريح كرد: در سند تحول بنيادين، بر ضرورت اين همكاري و همسويي تاكيد شده است كه اميدواريم متوليان صدا و سيما به آن توجه عملي كرده و آن را رعايت كنند.
پانزدهمين جشنواره كتاب هاي آموزشي و تربيتي رشد با هدف معرفي كتاب‌هاي الگو براي ناشران، تجليل از مؤلفان و ناشران كتاب‌هاي خوب و ترويج خواندن به شكل غير مستقيم، تدارك يافته است و مراسم اختتاميه آن، يازدهم دي ماه در مدرسه دارالفنون برگزار مي شود.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مريم جلوداران**انتشار: زينب كارگر
۰ نفر