۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82765179
T T
۰ نفر
تلاش های همگانی آمار مالاریا در ایران را به 69 مورد كاهش داد

چابهار - ایرنا - مدیر برنامه حذف مالاریا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: تلاش های همگانی دولت و همكاری خوب مردم آمار مالاریا در ایران را به 69 مورد كاهش داده و بزودی شاهد ریشه كنی آن خواهیم بود.

احمد رئیسی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در چابهار اظهار داشت: هم اینك در استان های سیستان وبلوچستان، كرمان و هرمزگان 69 بیمار مبتلا به مالاریا وجود دارد.
وی بیان كرد: با حمایت های اجتماعی و اجرای برنامه های مختلف به دنبال حذف مالاریا در كشور هستیم.
رئیسی گفت: پیش از شروع برنامه ریشه كنی مالاریا در سال 1958 این بیماری یكی از معضلات مهم در ایران به شمار می رفت و بیش از 60 درصد جمعیت كشور در معرض خطر آن قرار داشتند.
وی با بیان اینكه 30 تا 40 درصد كل مرگ و میرهای كشور در گذشته ناشی از بیماری مالاریا بوده است، خاطرنشان كرد: در یك مقطع زمانی بیش از پنج تا 6 میلیون نفر از جمعیت ایران مبتلا به بیماری مالاریا بودند.
مدیر برنامه حذف مالاریا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: كاهش شدید مالاریا را در 60 سال گذشته در كشور شاهد بودیم كه این امر حاصل تلاش شبانه روزی كاركنان وزارت بهداشت و درمان و همكاری خوب مردم است.
رئیسی افزود: حذف مالاریا تا سال 1404 از مهمترین برنامه های اولویت دار وزارت بهداشت است.
وی به موقعیت استان سیستان و بلوچستان و همجواری آن با 2 كشور افغانستان و پاكستان اشاره كرد و گفت: متاسفانه بیش از 500 هزار نفر از مردم این استان در مناطق حاشیه شهر و بدون امكانات رفاهی نظیر برق و آب سكونت دارند كه این امر تهدید جدی برای بروز انواع بیماری هاست.
وی افزود: تردد شهروندان خارجی در چابهار و حضور بی شمار كارگران افغان و پاكستانی در سیستان و بلوچستان در ابتلا و انتقال بیماری مالاریا نگران كننده است.
وی نقش مناطق آزاد و حمایت مادی، پشتیبانی، اجتماعی و اجرایی در حذف مالاریا را مهم ذكر كرد و گفت: به دلیل اهمیت سیستان و بلوچستان و وجود مالاریا در این منطقه مرزی نخستین نشست مشترك شورای راهبردی و نظارت و كارگروههای عملیاتی حذف مالاریا با حضور مناطق آزاد چابهار، كیش، قشم و اروند در چابهار برگزار شده است.
مدیر برنامه حذف مالاریا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: برنامه حذف مالاریا در سال 1388 توسط دولت به تصویب رسیده و اجرای آن با كمك یك گروه همكاری با مشاركت صندوق جهانی، برنامه توسعه سازمان ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاههای علوم پزشكی سراسر كشور رسما آغاز شده است.
وی گفت: با توجه به اینكه مناطق آزاد چابهار، اروند، كیش و قشم مهمانان خارجی از كشورهای مختلف دارند باید مسئولان بهداشتی این مناطق حساسیت بیشتری برای پبشگیری از ابتلا به بیماری مالاریا داشته باشند.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز سیستان و بلوچستان از 2 شهر چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
3043**3213 **6081 خبرنگار: رستم كریمی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر