۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۸
کد خبر: 82765311
T T
۰ نفر
پوشش50 درصدي طرح 'ايراپن' براي افراد بالاي 30 سال در زنجان

زنجان - ايرنا - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي و رئيس مركز بهداشت استان زنجان، گفت: تا امروز حدود 50 درصد افراد واجد شرايط بالاي 30 سال سن زير پوشش طرح 'ايراپن' (طرح ملي غربالگري افراد در معرض خطر سكته و سرطان) قرار گرفته اند.

محمدرضا صائيني روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: زنجان جزو استان هاي پيشرو در زمينه اجراي طرح تحول سلامت و طرح 'ايراپن' كشور به شمار مي آيد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي زنجان با اشاره به اجراي موفق طرح ' ايراپن' در استان گفت: اين طرح ويژه سالمندان و ميانسالان است و از اواخر سال 95 شروع شده است.
طرح 'ايراپن' از دستاوردهاي اجراي تحول نظام سلامت در كشور است و زنجان در اجراي تمام برنامه‌هاي طرح تحول نظام سلامت عملكرد مناسب و چشمگيري داشته است.
'ايراپن' طرح ملي غربالگري افراد در معرض خطر سكته و سرطان است و از مهم‌ترين اقدامات وزارت بهداشت جهت كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي غير واگير به شمار مي رود.
طبق بخشنامه وزارت بهداشت همه افراد بالاي ۳۰ سال از نظر ميزان خطر سكته قلبي و مغزي غربالگري مي شوند.
صائيني خاطرنشان كرد: در اين طرح بانوان بالاي 30 سال سن آزمايش هاي مربوط به سرطان هاي دهانه رحم و پستان و همه جامعه هدف بالاي 50 سال سن آزمايش هاي مربوط به سرطان روده بزرگ را به طور رايگان انجام مي دهند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي زنجان با اشاره به اهميت آموزش و فرهنگ استفاده از وعده هاي غذايي سالم، گفت: آموزش استفاده از تغذيه سالم و آموزش پيشگيري از خطرات احتمالي افراد در معرض خطر سكته از اولويت هاي اين دانشگاه محسوب مي شود.
وي با هشدار به مردم درباره گسترش سرطان روده بزرگ و معده، تاكيد كرد: اين بيماري ها در زنجان بيشتر از ساير استان ها فراگير شده و بايد آگاه سازي لازم دراين باره انجام شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي زنجان تصريح كرد: تاكنون ۴۰ درصد واجدان شرايط براي بررسي سرطان روده در قالب تست پيت مراجعه نموده اند و براي بررسي سرطان پستان و دهانه رحم نزديك ۵۰ درصد مراجعه كرده‌اند.
تست پيت در مراكز بهداشتي استان زنجان انجام مي‌پذيرد و در ساير آزمايشگاه‌هاي استان انجام نمي‌شود.
استان زنجان از استان‌هايي است كه پايين‌ترين رتبه از حيث انواع سرطان را در كشور دارا مي باشد.
ساليانه 92 هزار مورد جديد مبتلا به سرطان در كشور، شناسايي مي شود و با احتساب سرطان پوست، تعداد اين بيماران در سال حدود 100 هزار تن است، البته بيش از ۵۰ درصد از سرطان‌ها قابل درمان است
در دولت تدبير و اميد ارائه خدمات درماني و بهداشتي در ۶۶۵ مركز بهداشت استان زنجان انجام مي پذيرد، همچنين در اين مراكز تست پيت نيز انجام مي‌گيرد.
3216/8068
خبرنگار: سجاد كريمي ** انتشار دهنده: اسماعيل جهانبخش