۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۳۴
کد خبر: 82765377
T T
۰ نفر
كشت مكانيزه جو در هزار هكتار اراضي شهرستان خاتم آغاز شد

يزد - ايرنا - سرپرست مديريت جهاد كشاورزي خاتم با بيان اينكه « جو » يكي از محصولات مهم زراعي اين شهرستان است، گفت: كشت مكانيزه اين گياه در هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي آغاز شده است كه سطح كشت نسبت به سال زراعي گذشته 10درصد افزايش خواهد داشت.

مجتبي آغاز، روز شنبه در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه، خاتم قطب كشاورزي استان يزد است، افزود: اين شهرستان داراي خاك حاصلخيز، قابل تهويه با PH مناسب براي كشت جو است.
وي به توسعه فعاليت هاي رو به گسترش باغباني طي سال هاي اخير در اين منطقه اشاره كرد و يادآور شد : با توجه به اينكه بعد از نوروز نياز محصول باغي به آبياري افزايش مي يابد، امسال كشاورزان استقبال خوبي نيز براي كاشت جو نشان دادند، زيرا زمان برداشت محصول جو زودتر از گندم است و نياز به آبياري كمتري دارد.
سرپرست جهاد كشاورزي خاتم، ارقام مهم مصرفي جو را شامل نصرت، ريحان و محلي ذكر كرد و گفت: براي كشت اين گياه 120 تن بذر گواهي شده توزيع شد و بقيه بذور مورد نياز توسط جوكاران، به صورت خود مصرفي تامين خواهد بود.
وي، متوسط مصرف بذر جو در هر هكتار را 180 كيلوگرم اعلام كرد و يادآور شد: امسال چهار تن بذر زهك جو براي ايجاد مزرعه بذري به كشاورزان تحويل و كشت شده است.
آغاز در ادامه تصريح كرد: گياه جو، نسبت به بيماري‌هاي قارچي فوق العاده حساس است و از آنجا كه سياهك يكي از مهم‌ترين اين بيماري‌هاست، با 2 نوع پنهان و آشكار در مزرعه ايجاد خسارت مي‌كند.
وي افزود: مديريت جهاد كشاورزي با توصيه هاي لازم و توزيع به موقع بذرهاي گواهي شده كه كاملا ضدعفوني شده است، تلاش خوبي براي كاهش آفات محصول جو به ويژه سن، شته و سياهك داشته است.
آغاز عنوان كرد: محصول جو از لحاظ سازگاري با شرايط محيطي وضعيت خوبي را به دليل قدرت تحمل شوري آن نسبت به ساير غلات داراست و رقم هاي مقاوم به شوري پس از بررسي و تاييد در مركز تحقيقات شهرستان كشت مي‌شود.
وي ادامه داد: بيشتر كشاورزان جوكار خاتم براي سبز شدن دانه ها، اولين مرحله آبياري به نام « خاك آب» را انجام دادند و هر سال در خاتم نوع پاييزه جو كشت مي ‌شود و تا فرا رسيدن فصل بهار، سنبله توليد نمي‌كند.
خاتم در بخش محصول باغباني با 16 هزار و 700 هكتار سطح زيركشت و 50 هزار تن محصول و با 21 درصد توليد استان ، جايگاه نخست را داراست و در محصول گلخانه اي با 32 هكتار زيركشت، جايگاه پنجم را در اختيار دارد.
هرات مركز شهرستان 40 هزار نفري خاتم در فاصله 240 كيلومتري شهر يزد واقع شده است.
7534/2047/ خبرنگار: شهلا حيدري** انتشار: عباسقلي اشكورجيري
irnayazdd@